Viewing entries in
"Specialklassen"

Fra Teatersædet–Nr. 4

Der er mange traditioner forbundet med et årsskifte og selvom vi alle prøver at leve som individualister er det sikkert svært helt at undsige sig enkelte af disse. Personligt er jeg stor fan af at rydde op og smide ud hele året rundt, men alligevel hober der sig mentalt gods op i hjørnerne. Januar på Forbrugermania er derfor fyldt med anmelderrester fra et år der allerede er forbi, af oplevelser der allerede indtaget og muligheder du ikke længere kan gribe.

- Fotocopyright forbrugermania.dk (Streetart Amager November 2013)

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image004[2]clip_image004[3]clip_image004[4]

Høxbroe & Gilbert i Herreværelset(Intimkoncert)

En lørdag tilbage i november indtog jeg sammen med fem andre publikummer min plads i beatpoeten Claus Høxbros herreværelse. Et arbejdsværelse af den personlige slags, for selvom det var fyldt med møbler af den brune slags og udstoppede dyr af en hver slags, så emmede det hele af et privatbesøg hos en mand med ord som levevej. Opsætningen var spartansk og effektiv, til højre for manden med ordene sad musikeren Gilbert bænket med hatten sikkert på hovedet og fødderne urolige under keyboardet. Enhver der har oplevet en intimkoncert vil genkende stemningen, samhørigheden og fællesskabet. For mig var det en sjælden og udsøgt fornøjelse at indtage det talte ord tilsat behørig musik. Samspillet mellem de to var professionelt og til tider perfekt, overraskelserne lette at spotte og fremdriften ukendt for os alle. Hvis du aldrig har smagt på Claus Høxbroes ord venter der dig en anden verden derude, hvis du omvendt kun kender universet fra skriften på papiret bør du unde dig selv et lydspor. Upåagtet den personlige stil var afviklingen klassisk, rammerne for universet blev afsat før pausen mens dybden blev afsøgt efter de delte øl. Lyrik blev leveret, delt, solgt og for altid bundet op på mødet i herreværelset. En af de helt store oplevelser i 2013 på en af de mindste scener jeg har set. Da manden altid er på farten og ordene er salgsvaren så vil du utvivlsomt fange Beat Poeten et sted i Danmark eller støde på ham i porten til et værtshus, bærende på et udstoppet dyr, en sand løgnehistorie og et virvar af ufuldendte samtaler.

- Foto copyright forbrugermania.dk

imageclip_image002[4]clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005clip_image005[1]

Teater Vestvoldens Julestue 4

Det skete i dage kort før jul, at tre runder impro underholdning en sidste vemodig gang ramte scenegulvet på Vestvolden i Hvidovre. Jeg selv var bænket som førstegangsbesøgende i det folkene bag kaldte en julestue og selvom guilanderne hang nok så fint fra flere grantræer var det ikke megen klassisk jul over oplevelsen. Til gengæld var aftenen spækket med underholdning, skæve indfald og ordrim af den gakkede slags. Skabt af Specialklassen, rapperen Per Vers samt Søren Hauch og Christian Damsgård. Den røde tråd var let at finde men blandingen var måske ikke helt gennemtænkt. Havde man i stedet sammenflettet grupperne på scenen kunne helhedsoplevelsen måske have været en anden. Heldigvis formåede alle tre grupperingen at levere bundsolid entertainment af den veloplagte slags. Knægtene fra specialklassen var som altid en fornøjelse, men deres koncept kræver mere tid og plads end denne aftens opsætning tillod, før de virkelig glimter i solen. Jeg var dog vild med den nazistiske hundeluftning og start/frys/start afviklingen varogså overrumplende god. Per Vers sendte flere vellykkede ordklodser ud over scenegulvet og personligt var glad for Rasmus Klumps tale til folket fra fælledparken, men der var enkelte gange hvor ordsmeden kom på afveje og måtte redde sig selv med rim af den pardokse slags f.eks. Kragh Kragh med foi gras. De to komikere Søren Hauch og Christian Damsgård var de der høstede flest latterbrøl denne aften hvilket skete i vellykket miks af velkendte benspænd, rutine og heldige indfald. De fire kloakdæksler kastes efter overflødighedshornet der leverede hvad det lovede men nok kræver lidt mere hårdhændet struktur før perfektion nås. Men det fungerede som et herligt afbræk i den klassiske juleunderholdning og forhåbentlig noget der gentages næste år – for hvad er højtider uden traditioner?

- Fotocopyright Teater Vestvolden - Hvidovres Teater.

Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette

RSS feed