Viewing entries in
Moviemania

Comment

Tribute to short films–A selection by me

image
The definitions are all very sketchy and so far moviemakers around the globe only agree upon the fact a short film is anything that isn’t long enough to be considered a feature film. How ever for most people it is any movie shorter than 40 minutes. Styles, genre and artistic variations don’t come in to play. So you might think it is an animated movie, commercial, music video, documentary or just a video entry on an personal blog you’re watching but in fact it’s a short movie. So please bare this in mind when scrolling and viewing this selection. I have been a critic of films for so many years that I too dread the mainstream, the mass produced American inspired or created blockbusters, but not for so long that I have forgotten my love for the stories. For me it is always a thrill when a short movie masters everything I hold dear. From the clear structure over the usage of simple but effective effects to when silent conversations or unspoken words fill the soundtrack in such a way you wish all movies were made like this. Sometimes it is just magic, the crazy ideas or the one pure brilliant idea that makes all the difference. So if you never been attending movie festivals dedicated short films, or seen anything but drunken teenagers on YouTube this collection is for you.

By Thor Kristjan Kidmose.

Ps loads of great short film cans not be shared on a blog others cannot be found online. Due to anything, from copyright registrations to pure misunderstandingof the point behind sharing. Foto copyright Forbrugermania.

//player.vimeo.com/video/35037314?title=0&byline=0&portrait=0

NOTHING SPECIAL - Short Film from Helena Brooks on Vimeo.

//player.vimeo.com/video/62317984

"Side Effected" Short Film from Lev Pakman on Vimeo.

//player.vimeo.com/video/97122568

Edmond was a donkey from Franck Dion on Vimeo.
//player.vimeo.com/video/90049558?byline=0&badge=0&color=ffffff

Prospect (Short Film) from Shep Films on Vimeo.

//player.vimeo.com/video/62906709

The Strange Death of Harry Stanley from Jeremiah Quinn on Vimeo.

//player.vimeo.com/video/7563705

The Laundromat | Short Film from Timothy Melville on Vimeo.

//player.vimeo.com/video/46145750?color=d9ca6a

PLAY HOUSE - A short film by Brandon LaGanke from GHOST+COW FILMS on Vimeo.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=5Qx5hf1zLmk]

Girl and Robot from Animwork on Youtube.

Comment

Comment

Point’N’Shoot 2012-2013–Forbrugermania fylder år

[DSC04648%255B8%255D.jpg]
image
image
image
image
image
image
image
image
image

Selvom jeg sagtens kan huske livet før internettet er der dog meget der har ændret sig i de 22 år den kabelforbundet virtuelle virkelighed har udfyldt min hverdag. Det dog er ikke alle web revolutioner der har haft lige stor betydning for mig eller gjort lige stor indtryk på min verden. Jeg fandt selvfølgelig Napster interessant i 1998, hoppede glad med på IP telefoni bølgen i 2003 og fandt youtube spændende tilbage i  2005. Jeg troede også at Hulu ville gøre den store forskel for Tvseeren i 2008 og kan i dag ikke forestille mig et liv uden mail, webshopping eller netbank. Men den konstante webovervågning, DNS begræsningerne,  ip blokering, betalingsringe og statscensur gør det selvfølgelig lidt trættende at være netbruger anno 2013. Der altså også er året hvor Forbrugermania fylder seks år, jeg fejrer samtidig livet som blogger for tolvte gang og for tredje gang kan jeg begynde et reklamefrit anmelderliv.
[image%255B116%255D.png]
image
image
image
image
image
image
image
Jeg skriver selvfølgelig en masse grimt om Cand.Merc drengenes indtog i dansk kulturliv på twitter, men havde det ikke været for deres begrænset kvantitative opfattelse af virkeligheden og deres konstante spamlignende tilbud i min indbox så ville denne side I dag ikke være reklamefri. For der var faktisk engang hvor jeg tænkte det var forretningsmodellen for os på nettet. Du ved, der hvor besøgstal, visninger, klik, flow charts og omsætning per besøgende med mere udgjorde kernen for indtægterne. Heldigvis baskede finanskrisen så hårdt til webøkonomiernes vismænd at deres klamme greb om internettets indhold blev strammet indtil flere af os brød båndene og nu driver vores indhold ved indirekte indtægter. For mit vedkommende, uhyggelig indirekte, da jeg kun tjener penge offline for at drive det her online.
[image%255B19%255D.png]
image
image
Hvilket selvfølgelig ikke er den bedste forretningsmodel uanset hvor lidt man spiser. Jeg har derfor overvejet alverdens tiltag og tror det bliver etablering af en webshop. Fondstilskud, skattepenge, donationer og deslige har næsten samme bismag som reklameindtægter. Ligeledes ønsker jeg at eje mine ordproduktioner hvorfor Wullmorgentaler forretningsplatformen ikke helt fungerer for mig. Det nærmeste et ideal er altså The Oatmeal. Desværre bedriver jeg ikke just grafiske produkter der er let at sælge, det nærmeste vi kommer er min hang til sære fotografier. Hvorfor dette indlæg er plastret til med hvad jeg kikkede på og tog billeder af i det forgangene årstid. Du kan godt begynde at frygte jeg omsætter disse frembringelser som salgsbare produkter…..
[DSC04653%255B4%255D.jpg]
image
image
image
image
image
image
image
image
image
På den positive hylde har jeg aldrig haft så mange læsere som nu. Hvis vi klipper de udenlandske besøgende fra og kræver de alle skal blive hængende mindst 30 sekunder samt klikker på to indlæg, så har jeg vitterlig 27000 unikke besøgende om måneden. Hvilket jeg ikke tilskriver min svingende udgivelsesprofil, men snarer det faktum siden her har mere end 1000 anmeldelser og ingen reklamer. DU havner altså her via google søgninger, reklameskilte, citater på covers og teaterhjemmesider. Hvilket jeg synes er stort. Jeg samarbejder med alle de Københavnske teatre undtagen Det Ny Teater som sandsynligvis læser mine anmeldelser, eller tweets og derfor har besluttet de godt kan leve uden mine “fordømmende ord”.
image
image
[image%255B56%255D.png]
image
image
image
image
image
image
image
image
Forlagsbranchen har været under pres alle de år jeg har anmeldt (og levet) og selvom jeg personligt begræder lukningen af Per Kofods forlag så er det fint med mig ebogen har fundet vej til redaktionsgangene. Jeg er fortsat medlem af Det Danske FIlmakademi, men det siger nu ikkeså meget efter det er blevet en gratis affære og har overvejet indmeldelse i Dansk Tegneserieråd da det er en fremragende ide, mens jeg trukket ansøgningen tilbage fra S-O-F da der er så ufattelig få danske film der siger mig noget. Hvilket faktisk ikke skyldes skuespillerne, Danmark flyder over med skuespilskræfter af international format, men hvis du vil nyde dem skal du finde i teateret. Det er i hvert fald - mit synspunkt!
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
Jeg tager langt flest billeder i og af København. Hvilket til dels skyldes jeg vader byen rundt for at finde teatrene og mobiltelefoner i dag har ganske fine kameraer. Alle disse fotografier du ser i dette indlæg er taget ud fra devisen “peg og skyd”. Det er et råd jeg har modtaget fra Jacob Holdt. Der har forklaret mig at enhver idiot kan tage billeder, du skal blot pege kameraet og tryk på udløseren, men billedet kun får værdi hvis det er forbundet med en historie, enten den beskueren selv giver det, eller den helhed det præsenteres i eller den du selv kæder til billedet.
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
[DSC04549%255B4%255D.jpg]
Disse fotografier har ikke blot mig som fotograf til fælles, de repræsentere alle en scene, et sted, eller en ridse i den pæne overflade som jeg finder værd at bevare. Jeg bruger selv det online “postkort” site kaldet Touchnote og synes det er langt sjovere at modtage et sådan end blot standard produktionerne. Når jeg tager billeder er der derfor ofte en “postkort modtager” i tankerne, hvilket er den direkte årsag til jeg flirter med ideen at skabe postkort salg som første produkt i min ikke endnu skabte webshop. Men i det forgangene år har jeg også besøgt Bruxelles, Brügges, Berlin, Ljubljana, Piran, Malmö, Aarhus, Bratislava, Wien og storbyen Randers.
image
image
image
image
image
image
[image%255B20%255D.png]
[image%255B124%255D.png]
Jeg håber du har fulgt mine online anmeldelser længe og vil blive ved at gøre det. Jeg skriver dem udelukkende for mig selv, men de bliver først rigtig sjove når andre læser dem, tillægger dem værdi eller ønsker at debattere dem.  Modsat blogs tilbage i 2005-07 føres debatten nu på min twitterprofil hvor du kan tage direkte kontakt og forklare mig hvad der er galt med mig….når jeg nu ikke kan lide præcis det samme son du. I 2013 skabte jeg også en facebookside hvor ideen endnu ikke har udkrystalliseret sig og alt deles indtil det sker. Uanset hvor vi mødes, bryder ord eller har verdener der berører hinanden vil jeg gerne sige: Tak. Tak fordi du læser med.

© Thor Kristjan Kidmose.
image

image

Comment

Comment

Et Udpluk Fra Anmelderens Filmdødshylde

2013-07-07 16.41.47
Det er ikke kun bogmarkedet der flyder over med ulæste titler der hverken finder vej til anmelderbordet eller kundernes indkøbsvogne, det samme gør sig gældende for alverdens spillefilm, et medie hvis fødekæde i dag er så meget under pres at det ikke længere giver mening med storstilede globale pressesynkroniseringstiltag. Denne nye fragmenterede pressevirkelighed er der selvfølgelig altid nogen som ikke forstår eller mestrer, hvilket ganske givet er den direkte grund til at enkelte firmaer forsøger at afkode socialemedier på samme måde som man gjorde før i tiden med aviser/radio/fjernsyn (dvs. kvantitativt og synkront). Hvilket efter min mening er en direkte tåbelig tilgang til den online verden. For i en asynkron kulturvirkelighed hvor brugeren er ligeglad med hvilken platform hun indtager indholdet via, er det vigtigste såmænd, at produktet til alle tider er tilgængeligt!
DSC_0906
Hvilket har den positive sideeffekt for vi online anmeldere at vores ord aldrig går af mode. Denne hjemmeside har en tusinde forskellige anmeldelser der takket være direkte henvisning, sociale medier og google hver dag finder flere hundrede nye læsere. Jeg kalder dette fænomen for det akkumulerede læsertal, som efter min mening er den oplagte nyhedsrevolution ingen af de dødende medier har taget til sig. Da de fortsat udelukkende måler på antal klik, landingssider og indtjeningsgrad per sidebesøg (just som man gjorde det med oplagstal, abonnenter og anslået læsertal per spaltemillimeter osv.).
DSC_0882
Forbrugermania havner man når produkter, kulturtiltag og medieanmeldelser ønskes indtaget, hvilket som oftest sker ved en bevidst søgning/behov/ønske ved læseren som altså ikke er en passiv forbruger der blot venter på nyheder kastes mod ham i et tilrettelagt tempo der skal fange, fastholde og udnytte vedkommende! Hvilket fører mig til følgende samling af korte filmomtaler fra min anmelderdødshylde. Der er stedet hvor bøger, produkter og film havner, som jeg aldrig bad om, fik tid til eller troede jeg kunne lide! Hver eneste sommerperiode siden 2007 tager jeg dog dybe indhug i disse samlinger for at spytte anmeldelser på gaden eller produktet i skraldespanden. I år er det dog første gang at der kommer en samlet skraldeanmeldelse på siden her og som altid er der blot tale om - Et Synspunkt!

image
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006The Hunger Games af Gary Ross (Blu Ray, 142 min)
Denne børnevenlige udgave af Battle Royal  (2000)fejler på de fleste punkter men formår at give seriens fans lige præcis nok kærlighed, detaljer og dramatisk genoplevelse til at hive tre kloakdæksler i hus. Hvis du ikke har læst bøgerne vil hele udgangspunktet for universet ikke give mening og de personlige ofre virke helt igennem meningsløse. Personligt holdte jeg fem pauser af flere dages varighed før jeg kom gennem hele filmen. De tre kloakdæksler gives for antydningen af et fængende universe, Woody Harrelson herlige bifigur og så de flotte filmisk animationer. De manglende kloakdæksler skyldes børneskuespillerne, den manglende passion, de blodfattige sammenstød og tumpede konspirationer. Undgå den hvis du er mand, voksen eller ikke var fan af bøgerne. Fotocopyright tilfalder Nordisk Film.

image

clip_image002[4]clip_image004 Bringing Up Bobby af Famke Janssen (Blu Ray, 95 min)
Der er sikkert mange kvinder der misunder Milla Jovovich hendes flotte ydre og det er da ej heller let at se at den ukrainske skuespillerinde snart fylder 37 år. Desværre er det dog let at afkode i denne spillefilm at hun oprindelig var model og dramadelen først kom til sidenhen. Dette makværk af en spillefilm fungerer på papiret men den svulstige historie om den enlige moders kvaler drukner i klicher, utroværdige forløb og ligegyldigheder. Det enlige kloakdæksel gives for de få vellykkede og medrivende fupnumre mor&søn afvikler i starten af filmen. Fotocopyright tilfalder Another World Entertainment.
image

clip_image002[6]clip_image003Titanic Blood & Steel af (DVD, 720 min)
Takket være den langsommelige introsekvens hvert eneste afsnit har, skuespillernes flade levering og handlingens forudsigelige forløb føles det faktisk som meget mere end tolv timer. Denne omgang TV drama forsøger sig med klassekamp, frihedskamp og intriger blandt storindustriens magtmænd. Desværre er det kun kostumeafdelingen der formår at fange den rette stemning, jeg efterlades irriteret på skaberne, fagbevægelsens frontkæmpere og de britiske kolonister i sådan en grad at jeg synlig glæder mig over at vide mastodontskibet Titanic faktisk vil fejle og synke. Hvilket jeg formoder er plottet i en eventuel opfølger. De to kloakdæksler gives for de flotte historiske detaljer, korrekte gengivelse af arbejdsforholdene og gode kostumer. Hvis du gerne vil vide mere om Irland, klassekamp, religionskrig og oprør så anbefaler jeg dig i stedet at se Vinden der ryster kornet (2006) af Ken Loach. Fotocopyright tilfalder Soulmedia.dk

image

clip_image002[8]clip_image003[4]clip_image005Straw Dogs af Rod Lurie (Blu Ray, 110 min)
Dette remake får ikke just min indre film fan til at mindes den gamle udgave (Køterne) med Dustin Hoffman fra 1971 med glæde, men snarer konkludere at et elendigt manuskript sjældent forbedres via teknik og penge. Denne udgave har bl.a. en ufattelig smuk Kate Bosworth, en ubehagelig Alexander Skarsgård og en medrivende James Woods på rollelisten og trioen er den direkte årsag til vi havner på hele to kloakdæksler. For selv hvis du skulle være enig i filmens budskab at pacifisme er årsag til alverdens ondskab i verden, så vil du kede dig bravt gennem denne omgang bondeknoldsvold. Nogen vil sikkert se det som tragedie at den moderne mand må give slip på idealerne for at vinde over de primitive stenalder tumper, personligt heppede jeg på skurkene. Foto copyright tilfalder Sony.

image

clip_image002[10]clip_image003[6]clip_image005[4]L'Illusionniste af Sylvain Chomet (DVD, 77 minutter)
Du genkender med det samme tonen, stilen og stemningen, men desværre udebliver magien og historien løber ud i sandet. Dette er den største negative overraskelse på min dødshylde, da Sylvian er manden bag den vidunderlige film Belleville Rendez-Vous. De to kloakdæksler gives for de mange fine små sidefigurer og de underfundige øjeblikke der opstår når virkeligheden bryder fantasiboblen f.eks. var parodien på de umodne Beatles (kaldet The Britoons) drenge morsom. Kærlighedshistorierne er de svage punkter og jeg ville langt hellere have set magikerne gå i hundene end få drømme om lykke formidlet så klodset som det er tilfældet her. Teknisk er der en masse at beundre, men som historie fejler denne film. Foto copyright tilfalder FOX PATHE EUROPA.

image

clip_image002[12]clip_image004[4] The Samaritan af David Weaver (Blu Ray, 93 min)
Det er let at udtage masser af lækre stills fra denne film, men desværre er der ikke tale om en retro vintage reklame for gulnet tapet og lædderjakker. Dette flop af en thriller forsøger sig i stedet med en overraskelse selv smådumme mennesker vil kunne gennemskue få minutter inden i filmen, det kan til gengæld undre at fupnummeret Samaritaneren overhovedet skulle kunne virke. Samuel L. Jackson er aldrig for fin til at deltage i elendige spillefilm og dette er ikke en undtagelse, til gengæld ser han vitterlig sej ud gennem hele projektet. Det ene kloakdæksel gives for Ruth Negga evne til at græde, det virker både overbevisende og hjerteskærende når det sker. Fotocopyright Nordisk Film og Sabrina Lantos.

image

clip_image002[14]clip_image003[8]clip_image005[6] Screwed af Reg Traviss (Blu Ray, 110 min).
De virkelige hændelser der ligger bag denne film lyder som det perfekte actionbrag, men et eller andet er gået galt i forvandlingen hvorfor det hele fremstår lidt bovlamt og ligegyldigt. Selv James D’arcy i hovedrollen formår ikke rigtig at rykke ved det samlede billede, hvor de to kloakdæksler gives for skildringen af livet bag murene og den nøgtern fremvisning af hvor råddent fængselsverden er. Hvis du har en forkærlighed for britiske miniserie og ikke just har slugt for mange fængselsdramaer gennem tiden så vil du utvivlsomt finde lidt underholdning i denne historie, mens vi andre har gennemskuet sammenhængen længe før vores cokeafhængige krigstraumatiseret fængselsbetjent i hovedrollen har forstået selv det mindste. Fotocopyright tilfalder Another World Entertainment

image
clip_image002[16]clip_image004[6]Source Code af Duncan Jones (DVD, 89 min)
Dette Sci Fi vrøvl har den menneskelige hundehvalp Jake Gyllenhaal i hovedrollen, men det er de idiotiske teorier om parallel universer der tager din opmærksomhed. Tanken er at det indenfor en given tidsperiode er muligt at forandre ting i fortiden ved at sende et menneskesind tilbage i tiden. Det er vores hovedpersons tunge lod at genbesøge en fortidig katastrofe i det uendelige, dvs. indtil han finder en måde at stoppe terrorbomberne på eller nutiden har flyttet sig for langt i tid fra den oprindelige hændelse. Hvis du ikke helt forstår denne forsimplede gengivelse af plottet så skal du absolut ikke forsøge dig med denne film der håner alt hvad der godt ved tidsrejser, sci fi film og moderne videnskab. Desværre sker det ufrivilligt og du må formode filmskaberne mener det seriøst. Det enlige kloakdæksel gives for Vera Farmiga præstation, hun formår så meget mere med usagte ord og henkastede blikke at man næste får ondt af Gyllenhaal. Fotocopyright tilfalder UIP

Af Thor Kristjan Kidmose.

Fotocopyright på de første tre billeder tilfalder Forbrugermania.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Meteora af Spiros Stathoulopoulos

love1
Handlingens simplicitet vil utvivlsomt skræmme nogen og for andre rejse spørgsmål ved filmprojektet allerede inden biografmørket er indtaget, det er dog ingen grund til. Den banale kærlighedshistorie mellem de unge troende mennesker afdækker ikke blot deres følelser og forhold til gud, den fremvises så nænsomt at din sympati tilfalder de elskende allerede inden konsekvenserne er opridset filmisk. Historien er indrammet af et monumentalt bjerglandskab og med billeder af Thessaliens afsvedne sletter og det underskønne Metéora-kloster føres du stilsikkert rundt i hjertet af Grækenland. En filmisk tur jeg på det kraftigste kan anbefale.
Meteora11
Her præsenteret det rustikke og rå liv som bjergboer så idyllisk og smukt at du næsten glemmer de ubekvemme aspekter ved dagligdagen fremvist i filmen. Instruktørens fokus er tydeligvis også på den religiøse balancegang mellem forholdet til gud og accepten af kødets lyster. Hvor De med hang til fordømmelse hurtig vil kunne udpege synden for derpå at støde på tvivl undervejs, mens vi ikketroende først vil fæstne blikket på naturens skønhed for siden at blive suget ind af det menneskelige dilemma de to søgende sjæle i filmen lever med og gennem. Uanset dit religiøse ståsted vil du kunne forholde dig til problemstillingen og nyde det æstetiske rum som instruktøren skaber via emninet kamerabrug, underspillet dialog og gennemtænkte antydninger.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[1]Meget Stærk Visuel Film
Når det ikke er reklamepengene og ungdommen der styrer produktionen havner man ofte med underskønne spillefilm som Meteora hvor der både er plads til den iscenesatte skønhed, skrøbelige poesi og overvældende stilhed som du kun finder i naturen og så en fin lille historie om et af livets helt store spørgsmål. Sådanne filmkunstproduktioner sætter selvfølgelig krav til publikum og deres tilgang til mediet, for hvis ikke forventningerne afstemmes bliver det let til et uheldigt sammenstød mellem biografgængerens ønske om underholdning og instruktørens forsøg på at formidle verdens skønhed til masserne. Jeg var heldigvis både i humør og rette alder da jeg indtog kærlighedshistorien mellem den unge munk og nonne. De fem kloakdæksler gives for kameraarbejdet, sceneriet, brug af animation og den dragende historie om umulig kærlighed. Budskabet bliver aldrig dogmatisk, sært eller afvisende. Her fremvises gudsdyrkelse, spirende forelskelse og konsekvenserne ved samme med en indfølt nænsomhed der gør instruktøren Spiros Stathoulopoulos til en filmisk åbenbarelse.

Af Thor Kristjan Kidmose.
Greece_meteora_monasteries
Instruktør : Spiros Stathoulopoulos. Manuskript : Asimakis Alfa Pagidas, Spiros Stathoulopoulos. Medvirkende : Theo Alexander, Tamila Koulieva. Produktion : Phillippe Bober, Susanne Marian. Fotograf : Spiros Stathoulopoulos. Lyd : Spiros Stathoulopoulos. Musik : Ullrich Scheideler. Klip : George Cragg Varighed : 82 min. foto copyright Øst For Paradis.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Olympus Has Fallen af Antoine Fuqua

image
Det er selvfølgelig altid nostalgisk at genbesøge 80erne, men når det kommer til amerikanske actionbrag så savner jeg ikke just den helt igennem fladpandede, voldsom svulstig, overpatriotiske patos eller det sort hvide verdensbillede som koldkrigsfilmfabrikken spyttede ud på samlebånd gennem min barndom. Men hvis du skulle have det omvendt er Olympus Has Fallen skræddersyet til din hjemmebiografs fladskærm og DTS lydanlæg. Hvor du på sikker afstand fra krævende hjernearbejde, bænket med store colaer, popcornsbøtte og lave forventninger får serveret en heltemodig beretning om hvorledes det ekstraordinære individ vinder dagen! Alle andre vil utvivlsomt kede sig halvt ihjel under dette filmisk opkog af klicher, logiske selvmodsigelser og sløve tempo. Her er hverken overraskelser, imponerende effekter eller anden humor end helten som ikke ved hvad et hashtag er, hvilket i disse #twitterdage må siges at være en sjældenhed.
image
Så hvis du ikke er vant til at se film hvor individet sejre over kollektivet, hvor viden taber til vilje og guddommelighed retfærdighed er bundet op på stædighed, mod og overarme vil du måske finde noget eksotisk tilforladeligt over Olymus Has Fallen. For os andre er det tydeligt at instruktøren Antoine Fuqua søger at ramme den samme følelse af uvirkelighed som den amerikanske befolkning og store dele af vesten oplevede under terrorangrebet i 2001. Desværre for mig indkapsler han dette i en ramme lånt fra Independence Day (1996) og Die Hard: With a Vengeance (1995) og med et dilemma lånt fra Air Force One (1997). Filmens plot er i den korte version at en flok koreaner nådesløs og ganske effektivt får besat Det Hvide Hus på 13 minutter. Hvor Præsidenten og nogle toprådgivere tages som gidsler i et forsøg på at fjerne USA som atommagt. Ethvert modangreb nedslagtes koldblodigt af de onde asiater men heldigvis for verdensfreden er der en mand som de ikke kan ramme – den tidligere Secret Service agent Mike Banning (Gerard Butler) – men kan han redde verdensfreden, præsidenten, æren og millioner af uskyldige i tide?
image
clip_image002clip_image004clip_image005clip_image005[1]clip_image005[2]clip_image005[3]Vurderingen på et kloakdæksel gives for Gerard Butlers evne til ikke at bryde ud i latterbrøl under selve filmen, samt den underholdning enhver filmfan vil kunne finde i at gætte hvorfra manuskriptforfatteren har stjålet ideerne fra. Grundkernen er overraskende nok hentet fra et lille populært flashspil kaldet Bush Shoot-Out hvor du i rollen som Bush side om side med NSA agenter og forsvarsministeren skal forsvare Det Hvide Hus mod et tsunami bølge af terrorister. Butler spiller superagenten hvis trauma er lånt fra The Bodyguard, hvis patriotiske tilgang til tortur og USA er hentet fra TV serien 24timer og moralske overlegenhed ligner den samme Harrison Ford udviser i hvilken som helst film han spiller præsident i. Skurkebilledet er taget direkte fra James Bond filmen Die Another Day desværre har man ikke fundet plads til Halle Berrys karakter i denne film. De øvrige tegneseriefigurer fremstår som handlingslammet tumper hvis indbyrdes forhold er så endimensionelt du keder dig inden de siger noget. Morgan Freeman har aldrig følt sig hævet over deltagelse i elendige actionbrag men denne gang har ikke engang en sjov hat på eller nogen gode oneliners der kan forklarer deltagelsen udover penge. Det samme gælder Angela Bassett, Aaron Eckhart og Ashley Judd der alle KAN spille skuespil men ikke nødvendigvis altid gør det.

Af Thor Kristjan Kidmose.
image
Spilletid er 115 miunutter, der er heldigvis ikke noget ekstra materiale, til gengæld kommer filmen med både et sterilt Dolby Digital lydspor og lidt mere pompøst DTS lydspor. Undertekster tilbydes på dansk, norsk, svensk og finsk. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her. Foto copyright Nordisk Film.

Comment

Comment

Hotel Transylvania af Genndy Tartakovsky (Blu Ray)

image
Som film træt anmelder holder jeg ganske kraftigt igen med bestillinger af hjemmemedier og deltagelse i pressevisninger, faktisk forsøger jeg kun at forfølge de skæve undergrundstiltag og enkelte filmfestivaler, men det hænder altså alligevel at klassiske skiver finder vej forbi husalteret. Hotel Transylvania hedder således den seneste Blu Ray film som jeg kom igennem uden problemer og endnu mere sært, uden at have anmodet om tilsendelse af. Så måske det blot er Cand.Merc drengenes marketingfejlskud og forældede kvantitative 90er CBS strategier der trætter mig, og ikke filmmediet i sig selv?
image
Rammen for fortællingen
Draculas luksuriøse 5-stjernede ressort er udelukkende målrettet monstre hvis frygt for mennesker og hang til ferie går hånd i hånd. For der bag hjemsøgte skove og zombi inficeret kirkegårde tilbyder Dracula (Adam Sandler) ethvert uhyre et sikkert helle for høtyve bevæbnet bønder. Det mægtige slot er dog også stedet hvor Draculas datter holdes i sikkerhed fra omverden, morskab og kærlighed. Sammen med en masse af 40ernes klassiske filmmonstre som Frankenstein, Den Usynlige Mand, Varulven, Mumien checker vi ind på Hotel Transylvania i anledningen af at Draculas lille Mavis (Selena Gomez) fylder 118 år. Der er derfor ikke sparet på detaljerne og ethvert ønske imødekommes med glæde. Undtagen lige Mavis drøm om at rejse ud i verden og have det sjovt.
image
Problemerne

Hvor gemmer monstrene sig resten af året når de ikke lige fejrer Mavis Fødselsdag? Hvis det er et sted ude i virkeligheden hvor menneskeheden holder til så har man åbenbart ikke noteret sig megen udvikling på den front. Når man har en elskovssyg kvinde, en kontrollerende far og så introducere en ung mand i handlingen så er det altså så forudsigeligt at selv små børn keder sig. De mange farverige karakterer der findes på hotellet bliver aldrig til andet end statister for handlingen, men de kunne sagtens tjene som andet end baggrund eller som pointerne for Draculas kvaler med teenageren. Havde man formået at give plads til Draculas gamle slæng som andet end let genkendelige monstre ville meget havde været bedre. Ligeledes følger vi ikke op på udviklingen af trusselsbilledet mod monstrene og ofte havner vi i logiske selvmodsigelser når de særlige kræfter bruges.
image
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Skaberne af den 91 minutter lange animationsfilm har ikke sparet på teknikken eller inspirationskilderne, men den børnevenlige uhygge lider dog under det faktum at målgruppen på ingen måder kan forstå referencerne til fortidens horror B-film stjerner. Hvis tanken så har været at de voksne skulle more sig over dette mens de små hygger sig med fjollerierne så har man denne gang ikke ramt det rette blandingsforhold. For den voksne filmgænger mangler flere indforstået vittigheder og kyniske pointer, mens børnene blot vil synes der er en del sære ting i denne tegnefilm. De tre kloakdæksler gives dog for de farverige karakterer, gode hotel ideer og fine detaljer som f.eks. de talende skrumpehoveder som hver eneste værelsesdør er udstyret med. Har du rollinger på hjemmefronten kan de derfor sagtens se med fra seks syv års alderen med eller uden en voksen til stede. Upåagtet de mange ”drabelige” karakterer kommer volden nemlig aldrig til at være andet end fjollet og afdæmpet.

Af Thor Kristjan Kidmose.
image
Filmen er udgivet af SONY der har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Blu Ray udgaven rummer følgende eksklusive ekstra materiale: Mød de ansatte og gæsterne – stemmerne bag Hotel Transylvania. Sådan blev hotellet til. Progession Reels. Samt: Goodnight Mr. Foot – Minifilm instrueret og animeret af Genndy Tartaskovsky.Problem (Monster Remix)” af Becky G med will.i.am – musikvideo og bag kameraet. Fraklippede scener. Kommentarspor med filmskaberne. Der tales kun engelsk på ekstra materialet som så til gengæld er tekstet på japansk! Filmen kommer dog med lydspor på dansk, svensk, norsk, finsk, japansk og engelsk. Undertekster er mulige på dansk, finsk, norsk, svensk, japansk og enegelsk. Det er kun minifilmen der er værd at se med mindre man elsker teknikken bag animationsfilm eller bare ikke kan få nok af denne udgivelse. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

BUFF fylder 30 år– Filmfestival dag 1

BUF13
På den anden side af sundet finder du alverdens kulturtilbud og restauranter af høj kvalitet, men det er også stedet hvor børne- og ungdomsfilmfestivalen BUFF holder til. Der netop i år har 30 års jubilæum og altså også mig som tilmeldt presse. Normalt valfarter jeg til byen hvor filmfestivalerne afvikles og leger ligeså meget turist som kritikere, men takket være DSB Øresund koster fem returbilletter kun 690 kr. hvilket sagtens kan anbefales alle der blot en gang imellem svinger forbi Malmös vindfulde og hyggelige gader.
image
Aftens åbningsfilm hed Eskil och Trinidad som blandt andet har danske Iben Hjejle med, men denne aften var det filmens øvrige stjerner Torkel Petersson (far), Linus Oscarsson (Eskil) og Ann Petrén (Trinidad) og filmens instruktør Stephan Apelgren som kikkede forbi til præsentation og spørgerunde. Filmen har premiere i Sverige den 29. marts og er ikke så vidt jeg ved planlagt i biograferne her til lands.
DSC04590
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Eskil och TrinidadEskil flytter troligt med faderen Roger rundt i hele Sverige hvor alverdens varme og kraftanlæg har brug for Rogers ekspertise. Men selvom det altid er svært at være den nye dreng i klassen så hjælper det slet ikke at være søn af en tidligere ishockeystjerne og samtidig have en dansk mor der grundet frygt for vintermørke og tungsind har fravalgt livet i fjeldene. Det hele bliver dog noget nemmere da Eskil formår at snog sig ud af tjansen som målvogter på isen og samtidig får mulighed for at kaste sig over bådebyggeriet sammen med den lokale særling kaldet Trinidad. De oplagte komplikationer tårner sig selvfølgelig op i horisonten men for et kort øjeblik formår Eskil at glemme forældrenes skænderier, de blå mærker fra ishockey og blot fokusere på drømmen om et bedre sted her på jorden.
[vimeo http://www.vimeo.com/59978565 w=500&h=281]
 

Stephan Apelgren har som så mange andre skandinaviske instruktører haft det svært med at finde de rigtige børneskuespillere til filmen. For når man vælger et barn til en rolle så kan man ikke bare ringe til en agent eller kikke gennem et kartotek. I stedet skal man gennem et hav af castinger før lykken står en bi. Til rollen som Eskil var man dog gennem 1100-1200 børn før man stødte på Linus Oscarsson i et ishockey omklædningsrum. Drengen er virkelig også et fund. Han formår at skifte mellem indelukket og følsom ved hjælp af blot mimik. Torkel Petersson er som altid et hit på spillefilm og han er en sand mester til at sige alt det vigtige med ansigtet alene. Som dansker kan man godt studse lidt over den lyserøde og solrige fortælling Eskil væver over nationen Danmark, mens jeg som kritikere mere undrer mig over hvorfor Torkel og Iben ikke spiller sammen i en eneste scene. Filmen er dog en helstøbt og charmende lille historie der både formår at forbinde humor med alvor så alle aldre kan være med. Filmen havde kun undertekster når der blev talt dansk, jeg synes altid det er en skam når der ikke tekstes selv når publikum deler modersmål med skuespillerne.
DSC04643
DSC04648
Det er selvfølgelig en fordom at Sverige har en masse forbud og love som vi her til lands ikke har, især når man kender det voldsomme omfang dansk lovgivning i dag har. Hvorfor det selvfølgelig er lidt ironisk at det første forbuds skilt jeg støder på er mod balloner. Jeg har intet bud på hvad og hvorfor lige netop balloner udgør et problem på Malmös hovedstation. Derudover er det blot morsomt at tage billeder af de små forskelle i piktogrammer, offentlige steder og deslige. Man skal ej heller være ret sarkastisk før dagens avisoverskrift giver en børne og ungdomsfilmfestival et morbidt skær. Nedtællingen til Eurovision er sørme også i gang og det fylder endda sin egen port midt i byen. Heldigvis er Malmö fyldt med flotte og historiske bygninger, hyggelige barer og stemningsfulde kældre restauranter.  Jeg er ligeledes ganske vild med de mange designforretninger, offentlig kunst og den gode visuelle ide med levende billeder på betonvæggene ved togperronerne.
DSC04519
DSC04534
DSC04538
image
image
image
DSC04549
image

DSC04539
image
image
DSC04653

DSC04603
image
DSC04548
image
DSC04614
I løbet af resten af ugen vil 111 udvalgte film blive fremvist og en masse frivillige kræfter vil i vanlig stil knokle for at pressefolk, gæster og filmfolk vil føle sig hjemme. Enhver der har været frivillig på noget som helst med teknik ved hvor slemt det kan gå, men da gardinerne for 12 gang automatisk trak for på åbningsaften havde jeg derfor ondt af Julia Jarl. Der dog tacklede det hele med et smil og afvæbnede professionalisme. Aftenen blev fornemt afsluttet på Hotel Nobel House hvor skuespillere, svenske filmfolk og lokale kendisser byttede meninger med pressefolk som jeg selv.

Af Thor Kristjan Kidmose
image
Du kan se mere om festivallen her, om aftens spillefilm Eskil Och Trinidad her, samt læse hele filmprogrammet her. Jeg vil være at finde til forskellige tiltag onsdag og torsdag aften, fredag og lørdag i dagstimerne. Hvis alt flasker sig er jeg også til prisoverrækkelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.  Fotocopyright forbrugermania, undetagen stillbilledet fra filmen der tilfalder SF Film.

Comment

Comment

The Other Dream Team af Marius A. Markevicius

image
The Other Dream Team
er fortællingen om Litauens første olympiske medalje der blev sikret i basketball ved OL 1992, via sejr over den tidligere russiske besættelsesmagt. Selv et barn vil forstå den symbolske betydning ved den sejr, men historien bag dramaet er dog endnu mere fængslende og gribende end jeg havde forestillet mig. Som enhver anden dansker er min viden om basketball begrænset til fragmenter fra den amerikanske liga og jeg ville ikke kunne navngive en eneste nulevende dansk spiller om mit liv afhang af det. Men i Litauen er denne form for uvidenhed en sjældenhed, til dels fordi det er landets nationalsport og til dels fordi de har et talentfuldt landshold, velfungerende liga og så har de deres frihedskamp mod Sovjetunionen koblet til sportsgrenen.
image
Det sikre greb
Det er tydeligt at instruktøren Marius A. Markevicius har ønsket at belyse OL dramaet, den historiske betydning og baggrund via så mange forskellige vinkler som muligt, uden hverken at forsimple den store sportslige bedrift eller dens symbolske betydning. Jeg oplever instruktøren vitterlig formår at holde balancen og derfor hverken forfalder til de klassiske sportsmetaforer eller søler det hele til i patriotisme. Her dæmoniseres Sovjetunionen altså ikke og Litauen glorificeres ej heller. De historiske rammer opridses i stedet med et nøgtern og præcist overblik. Så vi på intet tidspunkt fortaber os i ofreberetninger eller koldkrigs forsimplinger. I stedet får vi serveret en historie hvis forløb er så ufattelig at du slet ikke forstår hvorfor den film først bliver til nu.
image
Det historiske vingesus

Med basketball som omdrejningspunkt og fokus på sejren i 1992 giver det sig selv at stjernerne (Valdemaras Chomičius, Rimas Kurtinaitis, Šarūnas Marčiulionis og Arvydas Sabonis) på holdet bliver vores hovedpersoner. Men de fire grand voksne mænd har dog andet end pas, sportsgren og medaljer til fælles. De udgjorde nemlig også grundstammen på Sovjetunionens drømmehold ved OL 1988 som besejrede de mægtige amerikanere. Verdensomvæltningerne mellem de to sportsstævner er så vanvittige at iscenesættelsen af medaljedramaet næsten fremstår som fiktion. Men ikke desto mindre havde vi i den mellemliggende periode kollapset af Jugoslavien, Berlin murens fald, ophævelsen af Apartheid i Sydafrika, folkeopstanden i Kina, den første Golf Krig og Sovjetunionens nedsmeltning. Hvilket betød OL i Barcelona både bød på et samlet Tyskland, et tofarvet Sydafrika, flere nye Balkan stater og så alverdens tidligere Sovjetiske medlemslande. Herunder Litauen, hvis nyfundne frihed desværre ikke bød på store sportslige budgetter, hvorfor sponsorpenge blev søgt alle steder, men kun fundet et sted, det amerikanske musikband The Grateful Dead.
image
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image002[4]clip_image004Slutproduktet er virkelig imponerende og de tre års slid lader sig tydelig spore i det gennembearbejdet filmmateriale. Der er blevet til på baggrund af mere end 100 timers interview og alverdens arkivmateriale velvilligt stillet til rådighed af bl.a. NBA, den litauiske stat og flere private personer. Filmen fremviser perfekt hvorledes sport blot er storpolitik uden våben. Vi får et personligt indblik i periode, et land og en kamp der både vinder dit hjerte og nysgerrighed. For når du først har set filmen vil du aldrig se Basketball helt på den samme måde mere, eller huske den kolde krigs atleter som anonyme russiske regimerobotter. For hver eneste hold Sovjetunionen nogensinde stillede med bestod af individuelle atleter med hver deres historie, nationalitet og drømme.
image
Aftens arrangement som var arrangeret af den Litauisk forening i Danmark, bød på introduktion af instruktøren som også velvilligt besvarede spørgsmål efter filmen. Det var desværre den eneste chance du havde på dansk grund for at se filmen, men missede du forestillingen anbefales du som altid at svinge forbi Vilnius forårs filmfestival hvor den også vises.
Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen indeholder Interviews med: Valdas Adamkus, Kim Bohuny, Juozas Butrimas, P.J. Carlesimo, Valdemaras Chomičius , Chad Ford, Fran Fraschilla, Vladas Garastas, Mickey Hart, Žydrūnas Ilgauskas, Sergėjus Jovaiša, Artūras Karnišovas, Rimas Kurtinaitis, Jim Lampley, Vytautas Landsbergis, Dan Majerle, Šarūnas Marčiulionis, Dennis McNally, Chris Mullin, Donnie Nelson, Artūras Poviliūnas, David Remnick, Mitch Richmond, Arvydas Sabonis, Tommy Sheppard, Charles Smith, Greg Speirs, David Stern, Jonas Valančiūnas, Danutė Valančiūnas, Alexander Volkov, Bill Walton, Alexander Wolff. INCOGNITO FILMS har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan se mere om filmen herDu kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Liza Marklund X 5 (DVD)

image
Liza Marklunds Annika Bengtzon er tilbage
Forfatteren Liza Marklund er en af Sveriges mest berømte krimiforfattere og kendt for sine bøger om journalisten Annika Bengtzon. ”Nedtælling” og ”Paradiset” er tidligere filmatiseret med Helena Bergström i hovedrollen som Annika. Nu er seks yderlige bøger i serien filmatiseret og udgivet på DVD, denne gang med skuespilleren Malin Crépin i hovedrollen. Hun fik sin debut i ”Nobels testamente”, som fik biografpremiere i 2012. Denne anmeldelse omhandler filmene ”Prime time”, ”Hedebølge”, ”Røde ulv”, ”Livstid” og ”En plads i solen”.
image
Omdrejningspunktet er newsteamet på aftenavisen Kvällpressen, der arbejder hårdt for at skaffe de gode historier og overskrifter til forsiden. Annika er avisens stjerne kriminalreporter, som bedst kan beskrives som en arrig pitbull, der ikke slipper en historie, før hun er kommet helt til bunds i sagen. Hun er kølig og professionel i sit arbejde og nægter at give op uanset omkostningerne. Privat er Annika gift med Thomas og har to børn. Det er dog ikke uden personlige omkostninger at være så dedikeret til sit arbejde, som Annika er. Når hun arbejder på en sag, kommer familien i anden række, og det skaber konflikter i ægteskabet.
image
Prime time

I den første film ”Prime time” findes en populær kvindelig tv-vært myrdet på optagelserne til tv-programmet ”Slottet”. Der er masser af drama og intriger i kulisserne, og der mangler ikke mistænkte i sagen. Det bliver dog meget personligt for Annika, da hendes gode veninde Anna havner på listen over mistænkte. Desværre er historien noget rodet, og persongalleriet er lidt uinteressant, så det bliver aldrig rigtig spændende.
Hedebølge
I ”Hedebølge” konfronteres Annika med sin fortid, da en ung kvinde, som arbejdede som stripper på en natklub, findes myrdet. Ejeren af natklubben, som også var pigens kæreste, kommer i politiets søgelys, men han har et alibi for mordaftenen. Sagen tager en uventet drejning, da efterforskningen trækker spor til den svenske regering. Plottet er spændende og overraskende og man får et indblik i, hvad der driver Annika, og hvorfor hun har svært ved at gå på kompromis, når det gælder hendes arbejde.
Røde ulv
Annika drages ind i en kompliceret mordsag i ”Røde ulv”, hvor en mandlig journalistkollega bliver myrdet. Han arbejdede på en 40 år gammel sag om et attentat på en flybase og fandt tilsyneladende kort før sin død nye vigtige oplysninger i sagen. Annika kaster al sin energi ind i efterforskningen, mens hendes ægteskab er på skilsmissekurs. Plottet er velgennemtænkt og spændende med ledetråde til den kolde krig og datidens politiske brogede landskab.
Livstid
I ”Livstid” findes Sveriges mest berømte politimand, David Lindholm, myrdet. Han optrådte på tv i Sveriges svar på kriminalmagasinet ”Station 2” og var populær blandt sine kolleger. Annika bliver sat til at skrive baggrundshistorie om ham, men der tegner sig hurtigt et noget mere dystert og mørkt billede af den gode politimand. Trods trusler om at stoppe historien fortsætter Annika ufortrødent sin efterforskning, og hendes ihærdighed giver bonus. Samtidig ligger Annika i skilsmisse med Thomas, og de kæmper en hård kamp om forældremyndigheden. Det er en rigtig god krimi, og der er en fin balance mellem et godt udtænkt krimiplot og Annikas kamp for sine børn.
En plads i solen
DVDserien afsluttes med ”En plads i solen” og her sendes Annika til den spanske solkyst for at dække en tragisk sag om en familie, der er blevet gasset ihjel under et indbrud i deres luksusvilla. Snart er Annika indblandet i en større sag om narkosmugling og hvidvaskning af penge, men hun får da også tid til at lære en svensk narkobetjent bedre at kende. Det er den bedste film i serien, hvor krimidrama og thrillerdrama går op i en højere enhed. Det virker som om, at man har fundet den rigtige opskrift på en god Bengtzon-krimi.
image
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004clip_image004[1]Svag start, men en stærk afslutning
Inden for den svenske krimigenre kan man ikke komme uden om figurer som Wallander og Beck, der også har haft stor succes på tv og film, så der er noget for den gode Bengtzon at leve op til. Efter en svag start med ”Prime time”, som ikke lever op til forventningerne, stiger kvaliteten betragteligt. Der kommer mere styr på manuskript og instruktion, og den sidste film ”En plads i solen” lever fint op til den svenske krimitradition.  Jeg vil gerne fremhæve Malin Crépin, som gør det rigtig godt i rollen som Annika. Hun er sej, sårbar og sexet, og formår at skabe et billede af en kvinde med et stort hjerte og en stor retfærdighedssans. Jeg giver tre kloakdæksler til filmene og 1 ekstra til Malin.

Af Mette Nielsen.

DVDerne er udgivet af Nordisk Film. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen, Erik Aavatsmark har copyright på det første billede brugt i anmeldelsen, Mia Carlsson har på det tredje billede brugt i anmeldelsen. Hver DVD er spillefilmslængde. Undertekster tilbydes på dansk, svensk og norsk. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Ghorst Rider–Spirit of Vengeance af Mark Neveldine og Brian Taylor (Blu Ray)

image
Johnny Blaze kæmper stadig med sin forbandelse som djævelens dusørjager – Ghost Rider – så da han modvilligt påtager sig endnu et job for en religiøs sekt sker det ikke med øje for andre end sig selv. Men da det pludselig viser sig at jobbet rummer muligheder for at bryde satans lænker øjner Johnny både andre ofrer og skæbner i verden. Men betyder det at frelse er muligt?
image
Selv hvis du ikke har set den første film kan du trygt stige på universet her, dels er det ikke svært at gennemskue og dels er det lige meget om du forstår mytologien, for det vigtigste er trods alt de visuelle effekter brugt i kampen mellem de onde og DET onde. Alle de der fanges midt i mellem er de eneste som har forhåbninger om at være andet, men sjældent er det! Det lyder måske lidt som en omgang bibelsk dommedags bulder, men heldigvis fordyber vi os hverken i handling eller ophav, for i stedet fræser vi ud i horisonten med gashåndtaget helt i bund, i jagten på svar / ondskab / frelse eller….

image
clip_image002clip_image004Det bliver aldrig morsomt, underholdende eller seværdigt. Til gengæld ligner det et computerspil med et højt grafisk budget og rigtig dårlig interface. Helten er den modløse mand på motorcyklen som kæmper med sig selv og alle andre på skift. Denne gang forsøger vi at redde verden og Ghost Riders sjæl i samme ombæring. Der er ikke grænser for hvad en mand fanget i gæld deltager i og der er sjældent nogen anden måde at lave en masse penge hurtigt på lovligt end actionfilm. Hvilket kunne være så inderlig ligegyldigt hvis ikke Nicolas Cage vitterlig var en eminent skuespiller, det er bare ofte svært at se, fordi han deltager i så meget latterlig action geil som det her! Det ene dæksel gives for instruktørernes (Biran Taylor og Mark Neveldine) evne til at ramme tegneserieuniverset helt rent visuelt, desværre skyldes de manglende fem de selvsammes manglende evne til at give filmen liv!

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen er udgivet af Nordisk Film, der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Der er heldigvis ikke noget ekstra materiale. Blandt de øvrige skuespillere finder vi Idris Elba og Ciaran Hinds, men jeg savnede dog den smukke Eva Mendes. De 91 min HD film ser til tider vanvittig flot ud men ligner aldrig noget virkeligt. Filmen er udstyret med undertekster på dansk, norsk, svensk og finsk.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

The Cold Light of Day af Mabrouk El Mechri (Blu Ray)

image
Det muligt vi har vænnet os til agenter uden hukommelse, nævekampe filmet som var det gladiatorer i krig, skuddueller der sjældent ender i andet end smadrede biler og mandfolk der aldrig klynker, men derfor kan det sagtens betyde, at en film er voldsom ringe selvom den indeholder alle disse ting.
image
Den idylliske familieferie til havs rummer måske en masse usagte ord og hemmeligheder, men bliver først rigtig ødelagt da en serie israelske agenter kidnapper det mester af familien. Da CIA faderen har stjålet en omgang kuffertindpakket hemmeligheder fra guds udvalgte folk, desværre for dem løber han ind i en omgang bly i hjertet og loddet falder derfor på den ældste søn at udrede trådene. Men hvis man ikke kan tale spansk, bruge hovedet eller betjene håndvåben er det faktisk svært som amerikansk virksomhedskonsulent at optrevle dobbelagtenter og statshemmeligheder i et så eksotisk land som Spanien
image
clip_image002clip_image002[1]clip_image004 Det klæder den ældre Bruce Willis at spille farmand frem for muskelbundt, men desværre formår den unge helt (Henry Cavill) ikke rigtig at videreføre ”slå på tæven med et grin” traditionen og han blegner i særdeleshed overfor skurken (Sigourney Weaver). Det bliver endda rigtig skuffende når man nu forestiller sig hvorledes Weaver og Willis kunne have skabt action sammenstød med bid, ondskab og kækhed. Filmen er jævnt kedelig, actionen scenerne tilpasse lange til du glemmer hvorfor og dialogen er ringe. De to kloakdæksler gives for Weavers professionelle indsats, de små morsomheder omkring det spanske politi og det faktum det hele ikke udvikler sig til den forfærdelige komedie man aner var på tegnebordet.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen er udgivet af nordisk film. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Blu Ray skiven er i vanlig stil fem minutter længere end DVD udgaven. Men uanset om det er 94 min eller 89 min udgaven du ser så har de begge undertekster på dansk, norsk, svensk og finsk. Der er heldigvis intet ekstra materiale. Filmen er instrueret af Mabrouk El Mechri, der ligefrem har lavet den gode JCVD (2008) film, men altså her fejler totalt. Manuskriptet er skrevet af makkerparret Scott Wiper og John Petro der især er kendte for LIGE netop alt andet end skrivning. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Lockout af Sant & Mather (Blu Ray)

image
Vi filmtrætte mennesker sætter pris på de særeste ting når det kommer til fiktion på skærm, jeg selv udvalgte f.eks. Lockout fordi den ikke havde noget ekstra materiale, men havde der udover ikke nogen forestillingen om at rumaction fyldt med store våben og lange kvindeben ville indeholde noget af blivende værdi. Men faktisk blev det ganske interessant at spotte hvilke inspirationskilder Saint & Mather monstro har haft til deres rumfængselsfilm, og under processen viste det sig at flere af de corny scener faktisk fungerer, sådan i den bedste computerspils stil.
image
Handlingen kan koges ned til en barsk mandlig helt hvis lange synderegister og hjerte af guld er den direkte årsag til han sendes ud som muskelkraft på en redningsaktion i rummet. Hvor den amerikanske præsidentdatter (Maggie Grace) holdes som gidsel af en flok psykotiske livstidsfanger på et ultra sikkert tophemmeligt fængsel. Hvis du allerede her aner udviklingen, forviklingerne og slutningen er det måske ikke filmen for dig.
image
Snow (Guy Pearce) er bøffen med de store overarme og nydelige hundeøjne der slynger sætninger i bedste hårdkogte Max Payne stil, mens den stupide patrioisme er som hentet fra 90ernes flugtaktionsfilm med Snake Plissken (Kurt Russell), venskabet mellem Snow og Mace (Tim Plester) minder en del Troy brødrenes forhold i Face/Off (1997)men får aldrig samme betydning for handlingen. Fængselstosserne Hydell (Joseph Gilgun) og Alex (Vincent Regan) fremstår som et forvredet spejlbillede af de irske heltebrødre fra filmen The Boondock Saints(1999).
image
clip_image002clip_image003clip_image005Selve fængselsoprøret, forhandlingstaktikken, bedragene og de mange selvmodsigende videnskabelige tiltag der udgør virkeligheden i denne film er hverken særlige originale eller synderlige interessante. Men hvis du elsker film som Death Race (2008), Flugten fra Absalom (1994) eller synes film Priest (2011) er underholdende, så går du ikke galt med denne omgang rum ramasjang. Jeg selv kaster gerne to kloakdæksler efter eventyret, der til tider ser lækkert ud i HD, men ofte har dårlige animationer og flade lydkulisser. De 95 minutter på Blu Ray skiven kommer med tekster på dansk, svensk, norsk og finsk. De gives til dels for oprørslederne og heltens rygning, åbenbart er det ikke farligt i rummet, hverken for lungerne eller iltblandingen!

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen er udgivet af Nordisk film, der har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmen er instrueret af makkeparret James Mather og Stephen St. Leger. Der endda har skrevet manuskriptet også. Blandt de øvrige skuespillere finder du habile navne som Peter Stormare og Lennie James.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Den Anonyme af Roland Emmerich på Blu Ray

938495 -Anonymous
Filmatiseringer af og om William Shakespeare er af oplagte grunde et tilbagevende fænomen, men det har nu sjældent været en udsøgt fornøjelse for alle os der blot har et afslappet forhold til den kendte dramatiker. Denne gang kaster fiktionsforfatterne sig over muligheden at Shakespeare var en pengeliderlig ordblind skuespiller der kun forstod sig på kvinder og alkohol, mens manden bag de fortryllende ord var en anonym adelig mand.
938495 -Anonymous
Samarbejdet opstår da forfatteren ikke længere kan leve uden virkeliggørelsen af sine skuespil og Shakespeare heller end gerne vil tage kredit for andres arbejde. Fortællingen kobles på intriger i det britiske imperium og pludselig bliver scenekunsten brugt som platform for politisk agitation i et forsøg på at vriste magten tilbage til folket via væbnet revolution.
938495 -Anonymous
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Hvis du allerede her keder dig voldsomt så behøver du på ingen måder at trykke på <play> for medrivende bliver det aldrig. Til gengæld er detaljerne lækre og den historiske stemning overbevisende. Rhys Ifans en fremragende skuespillere og din opmærksomhed klæber automatisk til ham i hver eneste scene han optræder i, men selvom han spiller Jarlen af Oxford (forfatteren bag Shakespeare) så får han overraskende lidt plads og spillerum. Vanessa Redgrave er ligeledes en fornøjelse som den ældre men ganske umodne Dronning Elizabeth den første. Mens alle filmens unge brushoveder og teaterfolk desværre spilles af skuespillere uden gennemslag, overbevisning og pondus.
938495 -Anonymous
Roland Emmerich (jep manden bag film som Godzilla og Universal Soldier) har instrueret filmen mens John Orloff (hvis bedste arbejde efter min mening er manuskripterne til serien Kammerater i Krig) har skrevet manuskriptet. Personligt synes jeg kostume designeren Lisy Christl er sluppet godt fra det og scenografien af Simon-Julien Boucherie er også flot. Men samlet set kan dette fiktive semiprætentiøse rod kun få tre kloakdæksler.

De 130 minutter kommer også med en masse ekstramateriale skabt til teaterfans og Shakespeare fanatikere. Jeg selv fandt det langt sjovere at filmen er udstyret med thailandsk lydspor og undertekster, hvilket virkelig er et eksotisk sprog på disse kanter. Du kan ligeledes vælge engelsk, tysk og fransk tale mens undertekster også findes på koreansk, portugisisk og tyrkisk! Hvilket blot understreger det globale omfang alt med Shakespeare navnet på har.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen er udgivet af Sony der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

10 timer til Paradis

image
Muskelbundtet Kim Kold er rørende i rollen som den kærlighedssøgende morsdreng Dennis hvis selvtillid er i knæhøjde og privatliv ikke eksisterende. Instruktøren forfølger ikke i detaljer præmisserne for forholdet mellem mor (Elsebeth Steentoft) og søn men vi aner et fatalt svigt fra den ukendte fader. Dennis er derfor kunstig fastholdt i rollen som den gode søn men det er svært at bo på et drengeværelse når man er 39 år og ensom. Dennis griber derfor chancen da ideen om kærlighed i Thailand opstår. Men kærlighed er aldrig let og på et kødmarked er det kun prisen der adskiller parter, aldrig følelser. Dennis søger dog andet og mere end benspredende skønkeder og det her han vinder dit hjerte.
image
Kim Kold er ikke skuespillere, til gengæld har han et ansigt som siger alle de ord munden aldrig ville kunne have håndteret. På mange måder minder han mig om en ung Jens Okking, store bamser hvis følelser du kan læse i deres kropssprog men aldrig diskutere med dem. Replikkerne leveres også med samme sprøde forsigtighed og det er svært ikke at holde af Dennis selvom du samtidig vil ruske ham noget så grundigt. Elsebeth er uhyggelig god som den omklamrende moder der ikke kan sætte grænser for andre eller sig selv.
image
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Mads Matthiesen har omdannet en kortfilm til en spillefilm, hvilket måske lyder banalt, men altså ikke er en let øvelse. Jeg synes faktisk han formår at sætte fokus skarpt og holde energien gennem den 1½ time filmen varer, men uvilkårligt fanges han alligevel af den simple opsætning og låner også lidt for kraftigt af tekstbider fra en gammel TV Danmark dokumentar om kærlighed mellem sølle danske mænd og smukke thailandske kvinder. De tre kloakdæksler gives derfor for Kolds indsats, kærlighedshistorien og det underholdende opgør med moar.
image
Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen kommer med undertekster på dansk for hørehæmmede og norsk. Ekstramaterialet består af en serie interview og en lille kortfilm om tilblivelsen af spillefilmen. Her er det mest spændende at lytte med når Kim Kold udtaler sig om faget skuespil. SF Film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen, Linn Sandholm er fotograf. 

Comment

Comment

The Watch af Akiva Schaffer

image
Forstadsidyllen i Glenview brydes da aliens begynder at indtager byen og dens befolkning. Den lokale sherif tror dog ikke på rumvæsener og da han ikke støder på andre spor end mavefornemmelser danner en lille gruppe bekymrede selvtægtsmænd deres eget naboværn. De har dog hverken meget held eller succesfuld missioner, men jager ufortrødent og ganske beruset ondskaben uanset hvor den må befinde sig (efter arbejdstid og på fridage).
image
Sammenstødet er uundgåeligt men knap så vigtig for filmen som venskabet der opstår mellem de fire mænd. Vi kommer gennem alle faserne af mandligt kammeratskab alt imens de fjoller sig gennem alverdens seriøse problemer og situationer.
image
Show me the money
Det seneste årti har budt på tre afgørende forandringer på filmfronten. Nyskabelserne kommer i dag fra asien, TV serier har pengene og filmstreaming er blevet normalt. Hvilket har sat salami indtjeningssystemet med biograffilm som top produktet under pres og ligefrem tvunget mange producenter til at søge nye indtjeningsveje. Jeg ser denne spillefilm som et sådan forsøg, hvor skaberne ønsker at indfange det mange nyere amerikanske TV serier slipper af sted med, nemlig at fremvise og bearbejde hverdagsproblemer indpakket i en omgang blød sci fi. Så selv om Jorden trues af fremmede uhyrer eller menneskeheden kæmper mod zombier er kernen fortsat stoffer, uønskede graviditet, skolemobning og parforholdsproblemer. Men hvor det har været en succesfuld formel på TV fronten fremstår tilgangen i The Watch mere som en kikset parodi på ideen. Hvilket jeg desværre ikke tror var hensigten.
image
clip_image002clip_image003clip_image005Det ikke fordi The Watch er en god film at vi havner på to kloakdæksler, ej heller fordi jeg har en svaghed for skuespillerne der medvirker eller aldrig set en tosset alien film før, men fordi jeg synes de formår at blande filmgenrer uden besvær eller overdreven respekt. Lige netop en af de ting der gør jeg elsker sydkoreanske spillefilm. Handlingen er noget vrøvl, logikken fraværende og troværdighed savnes på alle fronter, men jeg griner dog enkelte gange og morer mig med at gætte referencer. Hvis du kun genkender Ghostbusters referencerne så trænger du til at se flere spillefilm (og komedieshows), men The Watch behøver altså ikke at være en af dem.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. over hele landet og de 102 minutter kan ses af alle over 15 år men hvis du er meget over 19 vil du ikke grine af de ufattelige mange kønsdele jokes! Twentieth Century Fox har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

The Big C - første sæson (dvd)

image
De tretten afsnit der udgør første sæson er ikke blot let at indtage, de tvinger dig også til at genoverveje egne livsdispositioner. For hvad ville du selv gøre hvis du vidste livet kun varede 18-24 md mere?

A Change Is Gonna Come
Cathy ( Laura Linney)  er den perfekte husmor hvis rutinefyldte liv med tiden har udslettet hendes egen personlighed og drømme, så da døden banker på døren, tvinges hun til at genoverveje alt. Ægtemanden ( Oliver Platt)  sparkes ud, teenageren (Gabriel Basso) udsættes for genopdragelse, bånd knyttes igen og gamle drømme realiseres.
image
Du kan som betragter sagtens forstå Cathys egoistiske valg og modvilje mod at fortælle omverden om hendes sygdom. Men heldigvis lader seriens skaber (Darlene Hunt) ikke hendes karakter i stikken, hvorfor hun halvvejs inde i sæsonen tvinges til at erkende livet er en kamp der er værd at kæmpe.
image

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Der er afsnit som drukner i nostalgi, andre der er mere komedie end universet helt kan holde til og situationer der tåkrummende pinlige. Universet minder om et hyggeligt kryds mellem "Modern Family" og "Desperate Housewifes". Mens forholdet mellem mor og teen dreng er som taget fra serien "Malcolm i midten”. Til gengæld er jeg ikke særlig vild med de mange lån fra spillefilmen ”Bad Teacher”, parodierne på ” Precious” falder ej heller heldige ud og hele afsnittet der er hentet fra komedien ”Banger Sisters” er direkte tåbeligt. De fire kloakdæksler gives derfor for de vellykkede afsnit, kraftfulde pointer om døden og formålet med liv, Laura Linney’s mange rørende øjeblikke. Det svært at lave amerikansk tv underholdning med en dødssyg hovedperson, men det lykkes altså meget godt her og kun sæsonens sidste scene vil knuse dit hjerte.

Af Thor Kristjan Kidmose.
image
Der er undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Lyden er underlig ”steril” og ekstramaterialet ikke tiden værd. Så tryk du blot på ”afspil alle afsnit” og indtag serien uden parader. Serien er udgivet af Sony der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Switch af Frédéric Schoendoerffer på Blu Ray

image
Vidunderferien kommer hurtig på afveje da Sophie vækkes af de franske indsatsstyrker og med et hovedløst lig i soveværelset er der få der tager hendes bortforklaringer alvorlige. Desperationen tager til i takt med politiets ufrugtbare undersøgelser af hendes påståede identitet og da sindssyg hospitalet truer i horisonten som den eneste logiske destination flygter Sophie. Der gennem resten af filmen jager sandheden, morderen og retten til hendes eget liv.

image
”King Eric”

Ud over enkelte sportsreklamer og en cameo rolle i Looking for Eric har jeg aldrig oplevet skuespilleren Eric Cantona. Manden hvis enerådighed, vildskab og eminente fodboldbehandling gjorde jeg ligefrem fulgte den engelske liga i 90erne. Udstrålingen er den samme, ansigtet lige så svært at tyde og attituden virker fortsat ikke påtaget, men kan han spille skuespil? Det bliver ikke rigtig afklaret med denne film hvor han mest udfylder en funktion frem for en rolle. Han er den jagende part og det gør han virkelig godt, replikkerne leveres sikkert og kynismen fremstår ægte, men skuespil ser vi ikke så meget af. Omvendt er det første gang jeg stifter bekendtskab med Karine Vanasse og det er et positivt indtryk hun efterlader, hun formår på et øjeblik at skifte mellem skrøbelig til selvstændig røvsparkende action tøs (noget skaberne af danske ID:A tydeligvis havde store problemer med) uden du betvivler forvandlingen.
image
logik for sarte sjæle
Filmen har en serie svagheder og mange af dem er klassiske udfordringer for alle thrillers. Motiver, logik og overbevisende handlingsmønstre savnes til tider. Morderen er denne gang psykopat så vi behøver ikke at analysere hende, men vores hovedperson kommer tydeligvis fra en handlekraftig familie hvorfor hendes handlingsmønstre til tider fremstår lidt aparte. Hvis du kan accepterer at offeret er stærkt nok til at søge udenfor systemet for at finde sandheden, så vil du måske blive irriteret over hvor gumpetung enkelte politimænd fremstår, men det er dog mere en fransk film tradition end en direkte logisk afvigelse. I stedet bør du prise dig lykkelig for at instruktøren Frédéric Schoendoerffer kan dy sig for de oplagte jokes. Personligt er jeg selv lidt irriteret over hovedpersonen konstant vælger at løbe hen hvor der er kameradækning (metro, parkeringshuse, tog, banker og deslige) at hendes fysiske styrke ikke rigtig er afstemt (nogle gange kan hun sparke et vindue ind med et enkelt spark andre gange er det svært at løfte ting) og slutningen bare kastes ind i ringen.
image
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Skaberne af Switch viser her hele branchen at det virkelig ikke behøver at være svært, meget dyrt eller vanvittig indviklet at lave en god thriller. Det kræver blot konstant fremdrift, skuespillere med karisma og en konsistent gåde der ikke let lader sig gennemskue. Du behøver altså hverken flere hundrede statister, flere snørklede spor eller brug af mange dyre locations. I stedet bør du kaste dine penge efter manuskriptet, kameramanden og klipperen. Hvilket denne films eminente forfølgelse til fods så tydeligt understreger.
Jeg har set mange thrillers og når de har ondt i logikken øges enten tempoet eller forvirringsgraden. Hvilket også er tilfældet i Switch men her bliver det aldrig mere sært end troværdigheden er i behold gennem hele filmen. For du tror virkelig på hovedpersonen (Karine Vanasse), du kan mærke hendes desperation og hepper på hende hele vejen. Mens du inderligt håber at den modvillige politiopdager (Eric Cantona) snart forbinder punktere A og B med hinanden så vi kan få den rigtige skurk fanget. Sværere behøver det altså ikke at være, hvorfor jeg med god samvittighed kaster fire kloakdæksler efter denne vellykkede thriller.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen er udgivet af Another World Entertainment der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.. Udgivelsen har lidt ekstra materiale, der mest af alt minder om en fornærmelse mod formatet Blu Ray. Selv på VHS gav det ingen mening med et galleri af udtag fra filmen. Der udover er der nogle trailers du kan spilde livet på. Undertekster tilbydes på dansk, norsk, svensk og finsk. HD billedet er såmænd ganske klart men lyden virker underlig steril i DTS 5.1. Samlet spillefid er 104 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

The Innkeepers af Ti West på Blu Ray

image
The Innkeepers
er noget så gammeldags som en gyser der stoler mere på stemning, kameravinkler, antydninger, hentydninger og indirekte opspil end sansebombardementer via hurtige klip, høje lyde og voldsomme visuelle effekter. Hvilket er den direkte årsag til jeg for første gang i årevis blev bange grundet film fiktion, noget jeg næsten troede umulig efter en livstid som storforbruger af alverdens mainstream gys og horrorfilm der drukner i slasher blodorgier.
image
Men selvom døre der ikke åbner, uhyggelige kælderrum og statisk støj udgør de klassiske styrkemarkører så hives alle gysene hjem via den uskyldige unge receptionist (Sara Paxton) hvis blåøjede og charmerende tilgang til omverden straks knytter din sympati til hende.
image
Ekstra materiale via pop up

Hvis ikke du er vant til blu ray film bør du tage et ekstra kik på din fjernbetjening og finde tasten pop up menu da et tryk her aktivere udgivelsens ekstra valg mulighederne. Der er en lille featurette der giver dig et indblik i livet bag scenerne, samt muligheden for at lytte til holdet bag kommenter filmen, men med mindre du gerne vil være tonemester eller drømmer om livet som kameramand kan du trygt springe forbi dette spor og i stedet kaste dig over instruktørens samtale med de to hovedroller. Skuespillerne kommer ofte på afveje og rammer til tider platte pointer men samtalen i sin helhed rummer en masse god film info og underholdning. Så hvis du kan forstå engelsk (der er ikke tekster) og leve med finurlige strøtanker vedr. f.eks. ideen bag Paula Abduls sang med Scat Cat er dette kommentar spor virkelig tiden værd.
image
Den sidste weekend

Kunderne har for længst opgivet stedet hvorfor ejeren har overladt lukningen af hotellet til to receptionister. Dog har en enkelt gammel nostalgisk mand tjekket ind på den øde tredje sal, en fordrukken tidligere skuespillerinde og nuværende healer på den næste, alt imens en mor med barn leger skjul fra farmand på det sidste solgte værelse. Receptionisterne er dog til dels ganske ligeglad med de levende kunder idet deres tid går med spøgelsesjagt i hotellets skumle afkroge og mørke kælderrum. Men selv for fans af det okkulte kan det være skræmmende at få kontakt med efterlivet.

clip_image002[10]clip_image002[11]clip_image002[12]clip_image002[13]clip_image004[4]Tempoet er trægt de første 45 minutter men opbygningen klassisk og billederne lækre så jeg lader filmen køre. Samspillet mellem Paxton og Pat Healy er godt og de klæder hinanden på alle måder men det minder mere om en nørdet romantisk film en ægte gyser. Men da først uhyggen opbygges og gysene skal hentes hjem sker det med sikker hånd og ligner en hyldest til genrens ikoniske helte som f.eks. Hitchcock. Overraskelserne er ikke stede og er den direkte grund til vi kun havner på fire kloakdæksler for havde jeg ikke kunne gennemskue slutning, dødsfald og udfald ville det havde været superb. I stedet gives de fire for den ægte uhygge instruktøren Ti West får skabt, Paxtons kejtede naturlighed og det perfekte gysersted The Yankee Pedlar. Hvis ikke du opdager noget sært i filmens allersidste scene bør du enten se det i slowmotion eller spole scenen frem og tilbage til du opdager hemmeligheden.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen er udgivet af Another World Entertainment der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmens spillelængde er 92 minutter og du kan vælge mellem danske, norske, svenske og finske undertekster. Dog er der ingen undertekster på ekstra materialet. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Ice Age 4–På gyngende grund af Steve Martino

image
Alle de velkendte fortidsdyr udsættes denne gang for skred i kontinentalpladerne hvilket både sender farmand Manny og vennerne Sid & Diego på sørøvereventyr til havs, alt imens teenagermammutten Fersken tvinges til selverkendelse på land. Det hele er holdt i en let tone med moderate 3D effekter og en ganske habil dansk synkronisering. Men skaberne af Ice Age universet har altså denne gang opgivet den store fortælling og i stedet valgt en omgang uforpligtende historiefragmenter som publikum så indtager i en ikke nærmere bestemt rækkefølge.
image
Hvilket har den klare fordel at den unge målgruppe ikke behøver at holde styr på komplekse elementer eller koncentrerer sig konstant. Men når handlingen er skruet sammen som et besøg i en forlystelsespark falder underholdningsgraden altså kraftig for det voksne publikum. Dels fremstår mange af historiens sideveje blot som ligegyldig tidsfordriv og dels er filmen mere en slags showreel for de kommercielle muligheder universet indeholder.
image
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Den seneste film i Ice Age serien er altså åbenlyst målrettet de mindste og alle andre der ikke har noget mod gentagelser samt ufarlige uhygge. Humoren er desværre også denne gang lidt tandløs og historien for harmløs for voksne, men fire kloakdæksler kastes alligevel efter familiefilmen da den ufiltreret formår at ramme sit publikum (de små børn). Her tilbydes de let genkendelige figurer med klare klassiske værdier, hen gentages de samme pointer i flere afskygninger og moralerne kommer altid i let forståelig form.
image
Så hvis du er en kæk teenager der overvejer at svinge forbi biografen uden de mindste i familien er med, er mit råd derfor du bør vælge en anden film, men hvis du er familiefar på deltid så kan du sagtens overleve denne omgang børneunderholdning med guldklumperne ved din side, uden nogen er jer hverken keder jer for meget eller får nattesøvnen ødelagt.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. landet over. Fox film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Spillelængde er 88 minutter. Til ladt for alle men frarådes børn under 7 år. De danske stemmer er bl.a. Manny:THOMAS MØRK. Sid:JENS ANDERSEN. Diego:MICHAEL CARØ. EEllie: ELLEN HILLINGSØE. Fersken: SARAH-SOFIE BOUSSNINA.

Comment

Comment

Moneyball af Bennett Miller på Blu Ray

DF-10334r
Alle sportsgrene har fans og deltagere der higer om et amatørideal hvor mandsmod, talent og ære fylder mere end kolde fakta og penge. Men hvor det er årtier siden uskylden forsvandt fra atletik, cykling og motorsport så bisidder de fleste boldspil forsat et snært af romantisme og drømme skær fra en tabt fortid. Her til lands ophøjer vi gerne kollektivet i holdsport til idealet mens andre nationer hylder enernes uovertruffen evne til at afgøre en dyst. Sådan var det også i Baseball lige indtil Billy Beane (Brad Pitt) revolutionerede sporten via statistik, økonomiske modeller og fallerede spillere.

Lommeregner revolutionen
Alle vi der husker verden før google logaritmerne forandrede alt fra internetsøgning til segmentering af vores præferencer vil forstå kampen mellem de gamle dinosaurer og regnedrengene, mens generationen der voksede op med internettet vil finde det himmelråbende naivt paradigmeskiftet kom så sent i Baseball.
DF-09179r
Det var dog ikke oplagt for mig at et sammenstød mellem statistikmodeller og baseballforretningsmænd ville afføde sådan et medrivende underspillet drama som Moneyball. Til gengæld vidste jeg godt at den voksne og mere modne Brad Pitt i dag vitterlig formår at forløse en historie uden at stå i vejen for handlingen. Noget der ellers tidligere har været et uheldigt varemærke for 90erne store stjerne. Omvendt er det første gang at jeg har set en film med Philip Seymour Hoffman hvor han ikke har stjålet alle scenerne fra de øvrige skuespillere. Hvilket desværre ikke skyldes brillant modspil men en mat og anonym Hoffman!
782613 - Moneyball
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005De fire kloakdæksler gives bl.a. for Brad Pitts succesfulde balancegang mellem dumt svin og offer i rollen som Oakland Atletics manager. Hvilket sikrer at historien hverken drukner i nostalgi, sympati eller apati, i stedet tilbydes vi et menneskeligt indblik i en magtkamp hvis udfald vi allerede kender før den afvikles. Instruktøren får iscenesat dramaet uden den vante amerikanske pomp og pragt og fraholder sig klogeligt fra virkeligheds forvrængning, hvorfor vi slipper for mange klassiske sportsfilms anekdoter (iscenesættelse af storhed) og scenarier (de følelsesmæssige rutsjebane ture). Så Moneyball er en seværdig lille solid sportsfilm der faktisk formår at rive dig med uden at bombardere dit sanseapparat med floskler og tårevæddet scener.

Af Thor Kristjan Kidmose.
DF-10108_r
Filmen er udgivet af Sony der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Udgivelsen kommer med en del ekstramateriale der dog modsat filmen kræver du finder baseball fascinerende. De fraklippede scener og bøffer undtaget. Men hvis du synes denne amerikanske version af rundbold er fantastisk så vil det giver mening at se ”Sammensætning af holdet”, ”Sådan blev manuskriptet lavet” og ”Moneyball: Playing the game”. Mens vi andre kan nøjes med at funderer over om vi vil have undertekster på dansk, finsk, norsk, svensk, engelsk, italiensk eller spansk. Hvis du har sprogøre kan du endda vælge lydsporet på italiensk eller spansk! Samlet spileltid 133 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment