Viewing entries in
"Biograf"

Comment

FRA FILMHYLDEN – NR. 2

Der findes selvfølgelig ringere måder at starte ugen på end at kaste sig over endnu en omgang med X-men efterfulgt af en gammeldagswestern med Mads Mikkelsen i hovedrollen, men det var nu alligevel lidt skuffende! Hvilket ganske givet er en kombination af forventninger, erfaringer og min alder. Udover de to pressevisninger har jeg også pløjet gennem en serie af de tilsendte DVDskiver og er derfor nu klar med endnu en omgang ”

Fra Filmhylden

”.

Hunger Games Catching Fire

af Francis Lawrence (DVD)

Det er muligt der vitterlig er mennesker der både lider og dør af sult I denne serie, men vi hverken ser eller fornemmer det i filmene. Hvilket efter min mening ødelægger mangt og meget i forståelsen af det udemokratiske styre de tretten distrikter lider under.  Den anden omgang af det dødens farlige spil udgør både rammen og scenen for historien. For de magtkamp der udspilles mellem deltagerne i den store kuppel mere end afspejler verden udenfor, hvor oprør ulmer, alliancer brydes og afvigere straffes.  Jennifer Lawrence er endnu engang den modvillige heltinde Katniss Everdeen, men modsat så mange andre roller i hendes karriere er denne todimensionelle karakter ikke seværdig. De tre kloakdæksler gives for gruppedynamikken mellem spillerne og Woody Harrelson som Haymitch Abernathy. Hvis du har læst bøgerne vil du utvivlsomt nyde filmene og selv fylde hullerne ud. Hvis du omvendt har set Battle Royal eller blot elsker Donald Sutherland som skuespiller bør du springe for udgivelsen her. 

Fotocopyright

Nordisk Film.

Varighed 146 min.

Hannibal – Sæson 1

af Bryan Fuller (DVD)

Titlen indikere hovedpersonen er psykopaten med hang til menneskekød, men det er dog FBI agenten Will Graham (Hugh Dancy) der udgør omdrejningspunktet i den første sæson. De første tretten afsnit ligner henholdsvis dystre fraklip fra nogle Kvik køkken reklamer, kombineret med de stille scener fra serien

The Killing og

krydret med scenografien fra

DollHouse

. Mads Mikkelsen er vitterlig ganske dragende som Hannibal, mens Laurence Fishburne er en tyk skuffelse. Jeg er vild med ideen om at hvert afsnitstitel er en fransk gastronomisk perle. Enkelte af afsnit gnistrer af ondskab, magtkampe og psykologisk manipulation.  Der er mange flotte mord, endnu flere løse ender og en lidt sær gæsteoptræden af komikeren Eddie Izzard. Hannibal er professionel TV underholdning af den morbide slags, men det er tydeligt budgettet hælder mere til faste studiekulisser end drama under åben himmel. De tre kloakdæksler gives for alle de vellykkede mordscener, Wills udvikling og de surealistiske momenter. Mens de manglende dæksler skyldes den vage kobling til Hannibal Lecter, selvmodsigelserne og de øjeblikke hvor der går Twin Peaks i persongalleriet.

Fotocopyright

Nordisk Film

The Salvation

af Kristian Levring (Biograf)

Denne klichefyldte danske western er hverken gumpetung, spændende eller direkte spild af tid. Til gengæld er den overlæsset med scener, dialogbrudstykker og magtkampe lånt fra andre film i sådan en grad at du hele tiden har følelsen af at have set

The Salvation

før. Men selv om brudstykker er hentet fra John Wayn skattekisten, slutscenen ligner noget fra

Giant

(1956), heltens værdier ganske givet er fundet i Clint Eastwoords

Unforgiven

(1992) og magtkampene ligner de vi kender fra

Vestens hårde halse

(1968) så er der vitterlig tale om en omgang selvstændig genrefiktion. Vores helte er to danske brødre Jon og Peter der efter nederlaget i 1864 vælger at udskifte soldaterlivet med tjansen som cowboys i det vilde vesten. Vi støder til historien da Jons hustru og unge søn endelig ankommer til de golde ødemarker, men familielivet bliver en kort fornøjelse og gennem resten af filmen søger Jon at hævne sig på de der gjorde ham til barnløs enkemand. Skurken Delarue (Jeffrey Dean Lorgan) lider ikke under moralske skrupler og dårlig samvittighed hvorfor din sympati straks falder med brødrene. Det store opgør afvikles professionelt og har det vanlige udfald, men desværre formår instruktøren ikke at opbygge spændingen i andre scener end den første hvorfor du aldrig bliver grebet af skudduellerne. De tre kloakdæksler gives henholdsvis for Kasper Windings arbejde som komponist, Mikael Persbrandt seje udgave af en cowboy og Eva Greens pirrende karakter som den stumme

Princes

s. Mens jeg omvendt har svært ved at tage Jeffrey Dean Morgan seriøst når flosklerne vælter ud af munden på ham og ikke helt forstår Mads Mikkelsen karakters bevæggrunde.

Fotocopyright Joe Alblas. Varighed: 91 minutter.

Kvinden I buret

af

Mikkel Nørgaard

(Stream)

Jeg havde selvfølgelig bidt mærke i både tilblivelsen af filmen og bog ophavet af Jussi Adler, men havde hverken læst de populære krimier eller set filmen i biografen før titlen pludselig stod på filmakademiets

Robert

pensum. Forventninger var derfor ikke afstemt med andet end fordomme og en generel modvilje mod Nikolaj Lie Kaas på film (som jeg omvendt elsker på et scenegulv) samt et spirende håb om den dygtige Sonja Richter ville redde noget af oplevelsen for mig. Men til min store overraskelse afvikles denne thriller både med hjerte, vid og indlevelse fra hele holdet. Det er muligt slutningen er til at gennemskue i god tid men den psykologiske spil mellem bøddel og offer fungerer rigtig fint gennem hele filmen. Kaas er fremragende som den mavesure, kyniske opdager Carl Mørck.  De fire kloakdæksler gives for hele castet, stemningen skabt af fotografen og tonemesteren samt instruktørens afvikling af historien. Det er altid en fornøjelse at se en god film og endnu mere når der er tale om en dansk en af slagsen.

Fotocopyright: Christian Geisnæs . Varighed: 96 min.

X-men: Days of future past

af Bryan Singer (Biograf)

Dette sindrige reboot af superhelte serien X-men bygger på et syndigt miks af vellykket action og så hjernedød brug af tidsrejser. Uanset om du er tilhænger af parallelle universer, ser tid som noget lineært, cirkulært eller som variationer over et tema så vil du ikke kunne acceptere denne version med god samvittighed. Fremtiden er et dystopisk sted hvor hverken mutanter eller mennesker lever trygt eller i harmoni med nogen grundet de drabelige robotter

The Sentinels.

De få mutanter der endnu holder stand beslutter at sende Wolverines sind tilbage til 1973 for at sætte en stopper for dommedagen før den endnu kunne forestilles.  Succes er dog betinget af at de unge udgaver af Charles Xavier og Magneto kan tilsidesætte deres uenigheder, egoer og personlige problemer for at forhindre Mystiques uforlignlige evner i at tilfalde fjendehænder.  Det er selvfølgelig altid sjovt at følge Wolverine (Hugh Jackman) og Jennifer Lawrence er god i rollen som kamæleokvinden Mystique. I rollerne som de unge rivaler er Michael Fassbender (Magento) og James McAvoy (Charles Xavier) en fornøjelse at opleve, mens de ældre modstykker Patrick Stewart og Ian McKellen virker som to skuespillere der har forladt dette tegneserie univers. De fire kloakdæksler gives for karakterudviklingen, 70er stemningen, humoren og de flotte actionbrag. 

Fotocopyright:  20th Century Fox Movies. Varighed: 130 minutter. 

Af

Thor Kristjan Kidmose.

Comment

Comment

Meteora af Spiros Stathoulopoulos

love1
Handlingens simplicitet vil utvivlsomt skræmme nogen og for andre rejse spørgsmål ved filmprojektet allerede inden biografmørket er indtaget, det er dog ingen grund til. Den banale kærlighedshistorie mellem de unge troende mennesker afdækker ikke blot deres følelser og forhold til gud, den fremvises så nænsomt at din sympati tilfalder de elskende allerede inden konsekvenserne er opridset filmisk. Historien er indrammet af et monumentalt bjerglandskab og med billeder af Thessaliens afsvedne sletter og det underskønne Metéora-kloster føres du stilsikkert rundt i hjertet af Grækenland. En filmisk tur jeg på det kraftigste kan anbefale.
Meteora11
Her præsenteret det rustikke og rå liv som bjergboer så idyllisk og smukt at du næsten glemmer de ubekvemme aspekter ved dagligdagen fremvist i filmen. Instruktørens fokus er tydeligvis også på den religiøse balancegang mellem forholdet til gud og accepten af kødets lyster. Hvor De med hang til fordømmelse hurtig vil kunne udpege synden for derpå at støde på tvivl undervejs, mens vi ikketroende først vil fæstne blikket på naturens skønhed for siden at blive suget ind af det menneskelige dilemma de to søgende sjæle i filmen lever med og gennem. Uanset dit religiøse ståsted vil du kunne forholde dig til problemstillingen og nyde det æstetiske rum som instruktøren skaber via emninet kamerabrug, underspillet dialog og gennemtænkte antydninger.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[1]Meget Stærk Visuel Film
Når det ikke er reklamepengene og ungdommen der styrer produktionen havner man ofte med underskønne spillefilm som Meteora hvor der både er plads til den iscenesatte skønhed, skrøbelige poesi og overvældende stilhed som du kun finder i naturen og så en fin lille historie om et af livets helt store spørgsmål. Sådanne filmkunstproduktioner sætter selvfølgelig krav til publikum og deres tilgang til mediet, for hvis ikke forventningerne afstemmes bliver det let til et uheldigt sammenstød mellem biografgængerens ønske om underholdning og instruktørens forsøg på at formidle verdens skønhed til masserne. Jeg var heldigvis både i humør og rette alder da jeg indtog kærlighedshistorien mellem den unge munk og nonne. De fem kloakdæksler gives for kameraarbejdet, sceneriet, brug af animation og den dragende historie om umulig kærlighed. Budskabet bliver aldrig dogmatisk, sært eller afvisende. Her fremvises gudsdyrkelse, spirende forelskelse og konsekvenserne ved samme med en indfølt nænsomhed der gør instruktøren Spiros Stathoulopoulos til en filmisk åbenbarelse.

Af Thor Kristjan Kidmose.
Greece_meteora_monasteries
Instruktør : Spiros Stathoulopoulos. Manuskript : Asimakis Alfa Pagidas, Spiros Stathoulopoulos. Medvirkende : Theo Alexander, Tamila Koulieva. Produktion : Phillippe Bober, Susanne Marian. Fotograf : Spiros Stathoulopoulos. Lyd : Spiros Stathoulopoulos. Musik : Ullrich Scheideler. Klip : George Cragg Varighed : 82 min. foto copyright Øst For Paradis.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

The Other Dream Team af Marius A. Markevicius

image
The Other Dream Team
er fortællingen om Litauens første olympiske medalje der blev sikret i basketball ved OL 1992, via sejr over den tidligere russiske besættelsesmagt. Selv et barn vil forstå den symbolske betydning ved den sejr, men historien bag dramaet er dog endnu mere fængslende og gribende end jeg havde forestillet mig. Som enhver anden dansker er min viden om basketball begrænset til fragmenter fra den amerikanske liga og jeg ville ikke kunne navngive en eneste nulevende dansk spiller om mit liv afhang af det. Men i Litauen er denne form for uvidenhed en sjældenhed, til dels fordi det er landets nationalsport og til dels fordi de har et talentfuldt landshold, velfungerende liga og så har de deres frihedskamp mod Sovjetunionen koblet til sportsgrenen.
image
Det sikre greb
Det er tydeligt at instruktøren Marius A. Markevicius har ønsket at belyse OL dramaet, den historiske betydning og baggrund via så mange forskellige vinkler som muligt, uden hverken at forsimple den store sportslige bedrift eller dens symbolske betydning. Jeg oplever instruktøren vitterlig formår at holde balancen og derfor hverken forfalder til de klassiske sportsmetaforer eller søler det hele til i patriotisme. Her dæmoniseres Sovjetunionen altså ikke og Litauen glorificeres ej heller. De historiske rammer opridses i stedet med et nøgtern og præcist overblik. Så vi på intet tidspunkt fortaber os i ofreberetninger eller koldkrigs forsimplinger. I stedet får vi serveret en historie hvis forløb er så ufattelig at du slet ikke forstår hvorfor den film først bliver til nu.
image
Det historiske vingesus

Med basketball som omdrejningspunkt og fokus på sejren i 1992 giver det sig selv at stjernerne (Valdemaras Chomičius, Rimas Kurtinaitis, Šarūnas Marčiulionis og Arvydas Sabonis) på holdet bliver vores hovedpersoner. Men de fire grand voksne mænd har dog andet end pas, sportsgren og medaljer til fælles. De udgjorde nemlig også grundstammen på Sovjetunionens drømmehold ved OL 1988 som besejrede de mægtige amerikanere. Verdensomvæltningerne mellem de to sportsstævner er så vanvittige at iscenesættelsen af medaljedramaet næsten fremstår som fiktion. Men ikke desto mindre havde vi i den mellemliggende periode kollapset af Jugoslavien, Berlin murens fald, ophævelsen af Apartheid i Sydafrika, folkeopstanden i Kina, den første Golf Krig og Sovjetunionens nedsmeltning. Hvilket betød OL i Barcelona både bød på et samlet Tyskland, et tofarvet Sydafrika, flere nye Balkan stater og så alverdens tidligere Sovjetiske medlemslande. Herunder Litauen, hvis nyfundne frihed desværre ikke bød på store sportslige budgetter, hvorfor sponsorpenge blev søgt alle steder, men kun fundet et sted, det amerikanske musikband The Grateful Dead.
image
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image002[4]clip_image004Slutproduktet er virkelig imponerende og de tre års slid lader sig tydelig spore i det gennembearbejdet filmmateriale. Der er blevet til på baggrund af mere end 100 timers interview og alverdens arkivmateriale velvilligt stillet til rådighed af bl.a. NBA, den litauiske stat og flere private personer. Filmen fremviser perfekt hvorledes sport blot er storpolitik uden våben. Vi får et personligt indblik i periode, et land og en kamp der både vinder dit hjerte og nysgerrighed. For når du først har set filmen vil du aldrig se Basketball helt på den samme måde mere, eller huske den kolde krigs atleter som anonyme russiske regimerobotter. For hver eneste hold Sovjetunionen nogensinde stillede med bestod af individuelle atleter med hver deres historie, nationalitet og drømme.
image
Aftens arrangement som var arrangeret af den Litauisk forening i Danmark, bød på introduktion af instruktøren som også velvilligt besvarede spørgsmål efter filmen. Det var desværre den eneste chance du havde på dansk grund for at se filmen, men missede du forestillingen anbefales du som altid at svinge forbi Vilnius forårs filmfestival hvor den også vises.
Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen indeholder Interviews med: Valdas Adamkus, Kim Bohuny, Juozas Butrimas, P.J. Carlesimo, Valdemaras Chomičius , Chad Ford, Fran Fraschilla, Vladas Garastas, Mickey Hart, Žydrūnas Ilgauskas, Sergėjus Jovaiša, Artūras Karnišovas, Rimas Kurtinaitis, Jim Lampley, Vytautas Landsbergis, Dan Majerle, Šarūnas Marčiulionis, Dennis McNally, Chris Mullin, Donnie Nelson, Artūras Poviliūnas, David Remnick, Mitch Richmond, Arvydas Sabonis, Tommy Sheppard, Charles Smith, Greg Speirs, David Stern, Jonas Valančiūnas, Danutė Valančiūnas, Alexander Volkov, Bill Walton, Alexander Wolff. INCOGNITO FILMS har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan se mere om filmen herDu kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

The Watch af Akiva Schaffer

image
Forstadsidyllen i Glenview brydes da aliens begynder at indtager byen og dens befolkning. Den lokale sherif tror dog ikke på rumvæsener og da han ikke støder på andre spor end mavefornemmelser danner en lille gruppe bekymrede selvtægtsmænd deres eget naboværn. De har dog hverken meget held eller succesfuld missioner, men jager ufortrødent og ganske beruset ondskaben uanset hvor den må befinde sig (efter arbejdstid og på fridage).
image
Sammenstødet er uundgåeligt men knap så vigtig for filmen som venskabet der opstår mellem de fire mænd. Vi kommer gennem alle faserne af mandligt kammeratskab alt imens de fjoller sig gennem alverdens seriøse problemer og situationer.
image
Show me the money
Det seneste årti har budt på tre afgørende forandringer på filmfronten. Nyskabelserne kommer i dag fra asien, TV serier har pengene og filmstreaming er blevet normalt. Hvilket har sat salami indtjeningssystemet med biograffilm som top produktet under pres og ligefrem tvunget mange producenter til at søge nye indtjeningsveje. Jeg ser denne spillefilm som et sådan forsøg, hvor skaberne ønsker at indfange det mange nyere amerikanske TV serier slipper af sted med, nemlig at fremvise og bearbejde hverdagsproblemer indpakket i en omgang blød sci fi. Så selv om Jorden trues af fremmede uhyrer eller menneskeheden kæmper mod zombier er kernen fortsat stoffer, uønskede graviditet, skolemobning og parforholdsproblemer. Men hvor det har været en succesfuld formel på TV fronten fremstår tilgangen i The Watch mere som en kikset parodi på ideen. Hvilket jeg desværre ikke tror var hensigten.
image
clip_image002clip_image003clip_image005Det ikke fordi The Watch er en god film at vi havner på to kloakdæksler, ej heller fordi jeg har en svaghed for skuespillerne der medvirker eller aldrig set en tosset alien film før, men fordi jeg synes de formår at blande filmgenrer uden besvær eller overdreven respekt. Lige netop en af de ting der gør jeg elsker sydkoreanske spillefilm. Handlingen er noget vrøvl, logikken fraværende og troværdighed savnes på alle fronter, men jeg griner dog enkelte gange og morer mig med at gætte referencer. Hvis du kun genkender Ghostbusters referencerne så trænger du til at se flere spillefilm (og komedieshows), men The Watch behøver altså ikke at være en af dem.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. over hele landet og de 102 minutter kan ses af alle over 15 år men hvis du er meget over 19 vil du ikke grine af de ufattelige mange kønsdele jokes! Twentieth Century Fox har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Ice Age 4–På gyngende grund af Steve Martino

image
Alle de velkendte fortidsdyr udsættes denne gang for skred i kontinentalpladerne hvilket både sender farmand Manny og vennerne Sid & Diego på sørøvereventyr til havs, alt imens teenagermammutten Fersken tvinges til selverkendelse på land. Det hele er holdt i en let tone med moderate 3D effekter og en ganske habil dansk synkronisering. Men skaberne af Ice Age universet har altså denne gang opgivet den store fortælling og i stedet valgt en omgang uforpligtende historiefragmenter som publikum så indtager i en ikke nærmere bestemt rækkefølge.
image
Hvilket har den klare fordel at den unge målgruppe ikke behøver at holde styr på komplekse elementer eller koncentrerer sig konstant. Men når handlingen er skruet sammen som et besøg i en forlystelsespark falder underholdningsgraden altså kraftig for det voksne publikum. Dels fremstår mange af historiens sideveje blot som ligegyldig tidsfordriv og dels er filmen mere en slags showreel for de kommercielle muligheder universet indeholder.
image
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Den seneste film i Ice Age serien er altså åbenlyst målrettet de mindste og alle andre der ikke har noget mod gentagelser samt ufarlige uhygge. Humoren er desværre også denne gang lidt tandløs og historien for harmløs for voksne, men fire kloakdæksler kastes alligevel efter familiefilmen da den ufiltreret formår at ramme sit publikum (de små børn). Her tilbydes de let genkendelige figurer med klare klassiske værdier, hen gentages de samme pointer i flere afskygninger og moralerne kommer altid i let forståelig form.
image
Så hvis du er en kæk teenager der overvejer at svinge forbi biografen uden de mindste i familien er med, er mit råd derfor du bør vælge en anden film, men hvis du er familiefar på deltid så kan du sagtens overleve denne omgang børneunderholdning med guldklumperne ved din side, uden nogen er jer hverken keder jer for meget eller får nattesøvnen ødelagt.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. landet over. Fox film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Spillelængde er 88 minutter. Til ladt for alle men frarådes børn under 7 år. De danske stemmer er bl.a. Manny:THOMAS MØRK. Sid:JENS ANDERSEN. Diego:MICHAEL CARØ. EEllie: ELLEN HILLINGSØE. Fersken: SARAH-SOFIE BOUSSNINA.

Comment

Comment

Prometheus i 3D af Ridley Scott

098_de_547_v0017_right.1136
Forskerne Shaw (Noomi Rapace) og Holloways (Logan Marshall-Green) jagt på menneskehedens skabere er udelukkende bygget på fund af tusinde år gamle hulemalerier på jorden og så deres stålsat tro på Gud. Heldigvis deles vision af en aldrende multimilliardær som gladelig finansierer eventyret. Den udsendte ekspedition består derfor både af betalte håndlangere, udvalgte videnskabsfolk og en selvstændig androide. Dog er det ikke den manglende gruppeånd der er den største trussel mod projektet, men det de finder på planeten så langt væk hjemmefra. For det er ikke alle spørgsmål der fortjener et svar eller som vi ønsker at kende svaret på.
092_se_220_v0143_right.1335
3D er standard
Selvom mange anmeldere fra de gamle, men ulæste, medier ikke er fan af film i 3D så har jeg intet mod hverken brillen eller ideen. For just som stumfilm forsvandt fra biografsalene vil den klassiske flade visuelle oplevelse også blive forvist fra lærredet. Dog tror jeg ikke brillen i sig selv overlever hele udviklingsprocessen. Denne vanvittige flotte odysse af en rumfilm er selvfølgelig også i 3D hvilket både er helt oplagt og desværre ikke helt vellykket. Dybden udnyttes til fulde, men skaberne glemmer ud af lærredet oplevelserne, hvilket er sært idet filmen er spækket med massevis af oplagte situationer, lige fra voldsomme slangedrab til smadring af rumskibe.
image
Alien er bedst
Hvis det er din første Sci Fi spillefilm vil oplevelsen sikkert være ganske habil men alle vi andre der både har set Blade Runner og Alien i biografen vil ikke rigtig blive duperet. Selvfølgelig er Prometheus flot, selvfølgelig er vi vilde efter svarene, men det er hurtig klart der er tale om en kopiskuffelse til rigtig mange penge. For her er virkelig ikke sparet på hverken computereffekter eller store scenekulisser. Kameraføring er elegant og lyden poleret. Men magisk bliver filmen aldrig og da instruktøren slet ikke formår at opbygge uhyggen sidder vi blot tilbage med nogle velkendte filosofiske spørgsmål om vores oprindelse, meningen med livet, hvad sker der når vi dør og hvor er vi på hen. Spørgsmål som du altså ikke får svar på i denne spillefilm.
image
The big why?
Der findes et hav af tilgange til universets hemmeligheder på film men de kan alle groft inddeles i to kategorier. I den ene rejser vi som race ud i rummet efter svarene og i den anden besøger andre livsformer os for at bekendtgøre den nye virkelighed. Udfaldet af disse møder afhænger af genre, tidsperiode og om der er tale om en amerikansk spillefilm eller ej. I de idealistiske dage hvor rum programmet blev påbegyndt her på jorden udsendte vi i det store ukendte alverdens invitationer og informationer indgraveret på satellitter og deslige, mens mange forskere i dag læner sig op af opfattelsen det nok er bedst vi ikke støder på andre livsformer. Det er i denne tradition Ridley Scotts spillefilm placerer sig, da det er i mødet mellem vores urealistiske forventningerne og den barske virkeligheden drama opstår.
050_ep_100_v2007_right.1027-1
clip_image002[4]clip_image004[6]clip_image004[7]clip_image006[4]De lækre billeder til trods så er dette en kedelig og ligegyldig omgang Sci Fi hvis indhold og struktur er kopieret direkte fra slut 70ernes storfilmen - Alien. Desværre har man glemt uhyggen i kopien og Noomi Rapace skal slet ikke hamle op filmarven fra rumuhyrernes største skræk - Ripley (Sigourney Weaver). Prometheus største problemer skyldes dog udelukkende instruktøren Ridley Scotts ubeslutsomhed, for det er tydeligt han ikke helt kan bestemme sig for om dette skal være legenden over dem alle eller starten på nye rumeventyr. Hvorfor vi havner et sted imellem forhistorien til Alien og jagten på livets hemmeligheder. De tre kloakdæksler gives for universet, for androiden David (Michael Fassbender) og de mange flotte sekvenser med rumvæsnerne.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere landet over d.d. i 2D og 3D. Fox film har copyright op billederne brugt i anmeldelsen. Samlet spilletid er 126 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

MIB3 i 3D af Barry Sonnnenfeld

844534 - Men In Black 3
Den farverige skurk Boris the animal (Jemaine Clement) har aldrig tilgivet agent K (Tommy Lee Jones) for at fange ham, hvorfor flugten fra sikkerhedsfængslet blot er det første skridt mod hævn. Tanken er at Boris vil rejse tilbage i tiden for at dræbe K, hvilket ikke blot vil ændre Boris’ eget liv men også få forfærdelige konsekvenser for hele planeten. En redningsplan bliver stablet på benene af Ks makker J (Will Smith) men det er aldrig sjovt at bære verdens skæbne på sine skuldre, og slet ikke som sort i 60ernes USA.
844534 - Men In Black 3
Tidsrejser det evige problem
Logiske selvmodsigelser er der altid mange af når det kommer til tidsrejser på film. Den letteste version af den abstrakte tanke er der findes et uendeligt antal parallelle universer for hver eneste mulige version af vores verden. Denne ide kombineres her med den fastlåste tidslinje floskel hvor verden som vi kender den følger et specifikt spor, men ændres blot det mindste i fortiden så ophører sporet da vi så forfølger en anden kurs i historien. Hvis dette giver mening for dig så vil du sikkert også være dybt irriteret over instruktørens manglende konsekvens i sit valg af tidsrejse – f.eks. hvis K dør i 60erne hvordan blev J så en del af MIB? Hvis en kriminel virkelig opfandt tidsrejser og derpå blev fængslet hvorfor befries han så ikke af sit fortidige jeg?
844534 - Men In Black 3
Makkerparret Vs Nostalgi

Samtalerne mellem J og K gnistrer af overskud og sort sarkasme uanset hvilken tidsperiode vi befinder os i. Men instruktøren (Barry Sonnenfeld) har ikke kunne dy sig for at binde et hav af fine sløjfer på historien hvorfor genbesøget i slut 60erne flyder over med hjertevarm nostalgi. Der lånes lidt fra Austin Powers filmene, Indiana Jones og Tilbage til Fremtiden samt et hav af små referencer til gamle og nye actionfilm.
Hvilket fans vil elske men andre vil finde lidt ligegyldigt. For en treer er den dog overraskende vellykket og kan faktisk stå ganske alene, skulle du ikke have set, de foregående to action komedier.
844534 - Men In Black 3
clip_image002[4]clip_image002[5]clip_image002[6]clip_image002[7]clip_image004Den seneste filmrunde af tegneserieuniverset Men In Black byder på en hyggelig omgang tidsrejse og en vellykket udvikling af persongalleriet. 3D effekterne flyder naturligt og du glemmer helt det er første gang dette univers får den ekstra dimension. Desværre overrumpler filmen på intet tidspunkt og er enkelte steder ved at drukne i nostalgi. Men selvom kanten savnes og de gakkede jokes er nedtonet så fortjener filmen til fulde fire kloakdæksler. Will og Tommy er et forrygende makkerpar på det store lærred og Josh Brolin rammer virkelig rent i sin version af en yngre Tommy. Instruktøren har tydeligvis ladet sig inspirere af trilogien Tilbage til Fremtiden hvorfor den abstrakte tankegang bag tidsrejser og dens problemer forsimples så alle kan være med. Hvilket blot gør MIB3 til en oplagt sommerfilm for hele familien.

Af Thor Kristjan Kidmose.

MIB3 har premiere landet over d.d. og Sony Pictures har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

The Raven (Biograf)

M 19 John Cusack stars in Relativity Media's upcoming release The Raven.  Photo Credit: Larry Horricks © 2011 Incentive Film Productions, LLC. All rights reserved.
Da den forpinte og alkoholiserede forfattere Edgar Allan Poe endelig får sit folkelige gennembrud sker det desværre på den makabre baggrund af nogle virkelige mord inspireret af forfatterens tidligere udgivelser. Men morderen får dog først Edgars fulde opmærksomhed da Emily Hamilton kidnappes. Flankeret af den vrangvillige kommende svigerfar Charles (Brendan Gleeson) og den metodiske kønne inspektør (Luke Evans) forsøger Edgar desperat både at fange morderen og behage ham.

Dette er altså en klassisk thriller hvor helten kæmper mod uret, en ukendt morder og et indre følelsesmæssig kaos. Men hvor man normalt hiver tempoet i vejret undervejs er denne film i stedet fyldt med små poetiske afbræk der desværre både fører historien på afveje og suger livet ud af gysene. Handlingen minder lidt om Døden fra Wien (Frank Tallis) mens stemningen er hentet fra et sælsomt kryds af klassiske Sherlock Holmes film og den nyere The Illusionist. Opklaringsarbejdet er utroværdigt, ulogisk og uinteressant mens mordscenerne er ganske flotte. Det store sammenstød mellem forfatteren og morderen er ikke vellykket, til gengæld er det ganske morsomt at opleve Edgars mange små uoverensstemmelser med lokalbefolkningen.
RAV_D14-3526.CR2
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006The Raven har desværre mere form end indhold og det skyldes til dels instruktøren James McTeigue’s overdrevne respekt for forfatteren Edgar Allan Poe. Fulderikken med de litterære evner er derfor næsten ikke til at genkende i denne thriller fortælling, hvor man har reduceret forfatteren til en historisk person med en sagnomspundet død og et sikkert skriftlig greb om livets dystre sider. Filmen er proppet med mange små historiske korrektheder og biografiske godbidder alt imens hele handlingen er fiktion. Desværre fungerer den balancegang ikke særlig godt og vi overfodres derfor til tider med fragmenter fra forfatterens virkelige liv. De tre kloakdæksler gives for stemningen, Cusacks sikre omgang med sarkasme og perfiditet. Hvis du intet kender til forfatteren og ikke har de store krav til thrillers er dette dog ganske underholdende spillefilm.
RAV_D22-5095.CR2
Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen havde premiere landet over onsdag d. 16/5. Nordisk film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Drengen med cyklen af Jean-Pierre og Luc Dardenne

image
Titlen Drengen med cyklen fraholdte mig længe fra at se denne film, ikke fordi det lød farligt eller særlig fremmedartet, men jeg var bare ikke i humør til en historie om en dreng med en cykel. For det er ikke kun tanketomme actionbrag fra samlebåndsmaskinerne i Hollywood der trætter min indre filmelsker, det samme gør sig gældende for opstyltede kunstfilm hvis eneste krav på berømmelse er form. Det var derfor først da Københavns filmfestival PIX smækkede den på programmet at jeg turde indtage fortællingen i biografmørket.
image
Det viste sig dog hurtigt at her var en genrefilm hvis brug af socialrealisme kun udgjorde rammen for handlingen. I stedet for var fokus lagt på den menneskelige smerte og dens mulige lindring. Just som i den vellykede spanske ungdomsfilm El Bola (2001) er faderen skurken i dramaet, men instruktørerne Jean-Pierre og Luc Dardenne har her udelukkende øje for offeret – 12. årige Cyril – hvilket giver en helt anden dynamik i handlingen. Så frem for en søgen efter svar på årsagen til faderens svigt eller en langtrukken jagt på en lykkelig udgang for Cyril afdækkes i stedet drengens smerte.
image 
Kernefamiliens antitese
Alle bånd er kappet fra faderens side, men Cyril klynger sig alligevel til håbet om det hele bunder i misforståelser og løgne. Men hjemmet er ryddet og motorcyklen solgt. Ingen ved noget og alle andre forsøger at overbevise Cyril om at faderen har svigtet ham. Desperationen er tiltagende og kun et tilfældigt møde med damefrisøren Samantha (Cécile de France) redder Cyril fra den ensomme tilværelse som forladt. Det er dog hverken let eller taknemligt at redde knuste sjæle og filmen skildrer fint denne fælles kamp for og med kærlighed.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Thomas Doret er skræmmende god i rollen som Cyril og selvom han ligner britiske Thomas Turgoose karakter Shaun i This Is England (2006) så besidder Cyril intet overblik eller eftertanke. Han er som en blotlagt nerve ufattelig sårbar og hungrer så desperat efter kærlighed at det gibber i ens eget hjerte. De fire kloakdæksler gives udelukkende for denne medrivende skildringen af et menneske i smerte. Du mærker hjælpeløsheden, desperationen og det er tydeligt drengens indre er et kaos. Den spinkle historie vil utvivlsomt irriterer nogle og alle de med hang til klassiske filmskabeloner vil også lide sig gennem filmen. Men filmens følelsesmæssige bombardement fortjener alligevel din tid og opmærksomhed fordi den ganske banalt minder os om betydningen af kærlighed.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har d.d. premiere i udvalgte biografer landet over. Øst for Paradis har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Instruktør Jean-Pierre og Luc Dardenne. Manuskript Jean-Pierre og Luc Dardenne. Producere Jean-Pierre og Luc Dardenne, Denis Freyd. Fotograf Benoit Dervaux. Klip Marie-Hélène Dozo. Lyd Jean-Pierre Duret. Original titel Le Gamin au VéloLand/år Belgien/2011Længde 87 min. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

The Avengers 3D af Josh Whedon

BLACK WIDOW (Scarlett Johansson)
The Avengers
er et rendyrket tegneserieunivers befolket med kiksede størrelser, superhelte og onde skurke og hvis du aldrig tidligere har stiftet bekendtskab med latexklædte pigebørn og muskelbrød i spandex er dette ikke filmen for dig. Dels vil et hav af referencerne gå forbi dig og dels vil universet fremstå ganske meningsløst. Men uanset om du elsker Marvels farverige personager eller blot savner de fiktive superhelte fra denne kolde krig så vil handlingen skuffe! Joss Whedon formår nemlig ikke at opbygge en ydre trussel der fænger og intrigerne blandt de gode er slet ikke omfattende nok. Filmen overlever derfor alene på charme, selvtillid og actionmuskler krydret med selvironi og indforståede jokes. Hvilket ej heller er en dårlig cocktail for hjernedød superhelt action og da filmen endelig kommer op i tempo bliver det faktisk ganske underholdene.
"Marvel's The Avengers"..Nick Fury (Samuel L. Jackson) is the director of the international peacekeeping organization known as S.H.I.E.L.D in "Marvel's The Avengers," opening in theaters on May 4, 2012.  The Joss Whedon-directed action-adventure is presented by Marvel Studios in association with Paramount Pictures and also stars Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson and Jeremy Renner...Ph: Zade Rosenthal  ..© 2011 MVLFFLLC.  TM & © 2011 Marvel.  All Rights Reserved.
Historien eller mangel på samme
I jagten på det ultimative våben får en amerikansk efterretningstjeneste desværre muliggjort Lokes angreb på planeten og snart er menneskeheden en truet størrelse. Heldigvis forsvares kloden af andre end patrioter i uniform, men selvom The Hulk, Iron Man, Thor, Captain America, Den sorte Enke og Falken lyder som et regulært drømmehold er de dog langt fra en strømlinet gruppe. The Avengers er således fortællingen om denne gruppes første samlet kamp for jordens overlevelse.

Moderne heltekvad
Selvfølgelig er rammerne for historien noget forbandet vrøvl og langt hen af vejen minder den om filmen The League of Extraordinary Gentlemen (2003). Dog med langt bedre kampscener, flere muskuløse overarme og langtrukne nærbilleder af kvindelige bagdele. Den lumre fysisk betyder dog ikke at heltene bruger tid på sex og kærlighedserklæringer, hvilket sikkert er meget godt når nu planeten er truet og amerikansk censur ikke just tillader alt for meget i film målrettet hele familien. Det er da også en klassisk PG-13 film hvilket betyder den har intens sci fi action og milde reference til narkomisbrug men ingen sex.
"Marvel's The Avengers".. Thor (Chris Hemsworth) and Captain America (Chris Evans) join forces in "Marvel's The Avengers," opening in theaters on May 4, 2012.  The Joss Whedon-directed action-adventure is presented by Marvel Studios in association with Paramount Pictures and also stars Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner and Samuel L. Jackson. ..© 2011 MVLFFLLC.  TM & © 2011 Marvel.  All Rights Reserved.
Tordenguden Thor fremstår som vanligt lidt små dum og kluntet desværre er det ikke altid bevidst og det ensidige fokus på Chris Hemsworth overarme hjælper ej heller. Chris Evans er omvendt den perfekte Captain America. Her er ikke plads til nuancer, eftertænksomhed eller omtanke. Det er enten rigtig eller forkert og det rammer Evans perfekt. Mens kønne Scarlett Johansson slet ikke får nok plads til at fremvise, udvikle eller forklarer hendes kvaliteter som Den Sorte Enke. Heldigvis får de to gennemtænkte superhelte Iron Man (Robert Downey Jr.) og The Hulk (Mark Ruffalo) mest plads i filmen og jeg kunne sagtens have nøjes med blot disse to uens størrelser på de godes hold. Loke (Tom Hiddleston) er en lidt sær og tandløs skurk men takket være moderne computerteknik er skurkesiden ganske imponerende alligevel.
"Marvel's The Avengers"..L to R: Hawkeye (Jeremy Renner), Captain America (Chris Evans) & Black Widow (Scarlett Johansson)..Ph: Zade Rosenthal  ..© 2011 MVLFFLLC.  TM & © 2011 Marvel.  All Rights Reserved.
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Det ene voldsomme slag efterfølger det andet og som i alle moderne action brag drukner Avengers også til sidst i monotone sammenstød mellem de gode og onde kræfter. Men på trods af dette er filmens sidste halvdel langt mere underholdene og vellykket end så mange andre superhelte film. Det kan måske fremstå lidt sært at en film der kikser på så mange punkter alligevel havner på fire kloakdæksler og havde jeg gået min vej efter den første time ville det ej heller have været tilfældet. Men lige så snart det grønne uhyre endelig smadrer modstandere og venner begynder det hele at flyde for filmen. Pludselig vælter morsomhederne frem, de kække referencer rystes ud af ærmerne og der bliver gjort grin med universet uden det bliver plat.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Disney har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmen har premiere landet over d.d. og den samlede spilletid uden reklamer er 132 minutter! Medvirkende: Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Gwyneth Paltrow, Jeremy Renner, Stellan Skaarsgård, Samuel L. Jackson, Chris Evans, Chris Hemsworth, Paul Bettany, Mark Ruffalo. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.

Comment

Comment

Legends of Flight 3D af Stephen Low ved Planetariet

image
Legends of Flight
er åbenlyst målrettet små drenge og andre med hang til kæmpemaskiner. I filmen udfolder Boeing deres vision på det store lærred i 3D. Desværre er det ikke synderlig underholdende, informativt eller nyskabende. I stedet fremstår det som en lang reklamefilm for et gammelt fly firma der nu presses af konkurrencen og klimahensynet, mens fortælleren Mike Carriker omvendt virker som et ganske interessant menneske.
image
Han har selv en masse flyvetimer, titler og magt på sit CV men det er hans umiddelbare tilgang til de tekniske udfordringer og det at flyve der virker afvæbne.
image
Hvis du aldrig har overvejet hvorfor metaldåserne på himlen ikke bare styrter direkte ned i jorden med massdød til følge så vil du måske kunne lære et eller andet om aviation takket være denne spillefilm. Der dog ikke har meget andet på hjertet end at fortælle publikum hvorfor, hvordan og hvor meget det koster for Boeing at skabe verdens største passagerfly Dreamliner formet over albatrossens forunderlige flyveevner.
image
Filmskaberne forsøger med de mange historiske tilbageblik at gøre alle menneskehedens flyvetekniske bedrifter til naturlige skridt der blot fører os frem til denne gigantiske klods af et fly. Det lykkes ikke helt, til gengæld bringer det os ud på mange flotte flyvesekvenser i 3D med forskellige flytyper. Hvilket er den direkte årsag til filmen alligevel havner på to kloakdæksler. clip_image002clip_image002[1]clip_image004

Af Thor Kristjan Kidmose.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=wWirMRAg2dg]
Filmen blev set ved Planetariet i København. Imax har produceret den og opretholder derfor også copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan se mere om filmen her. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment

Comment

Piraterne i 3D

image
Piraterne er en hjertevarm, hyggelig og underholdene animationsfilm der understreger at moderne børnefilm kan og bør være andet end masseproduceret skinnende skrammel fra tilbudshylderne. Her myldrer de underfundige og kantede detaljer ubesværet frem, uden fokus mistes eller tempo nedsættes. Jeg havde helt glemt at denne form for film fortsat fandtes, men hvis du ikke har børn på slæb anbefales den originale version som altid. Godt nok er synkroniseringen dernne gang hverken skinger, plat eller pinlig som det ellers ofte er tilfældet, men mange britiske jokes og ordspil er alligevel gået lidt tabt i den danske version.
image
Pirat Kaptajnen er manden med hjertet af guld og besætningen fuld af skæve eksistenser. Desværre er det kun byttets omfang der bestemmer om man er en succes i piratverden, hvorfor kaptajnen aldrig nogensinde har vundet den eftertragtede pokal for årets pirat. Men som evig optimist og ansporet af egne ambitioner beslutter kaptajnen sig for endnu en gang at dyste med om æren, berømmelsen og præmien. Hvilket som i alle andre skæve eventyr bliver begyndelsen på en utrolig historie der bringer flokken i kontakt med Dronningen Victoria, videnskabsmanden Darwin og en masse farlige situationer.
image

Fans vil sikkert sammenligne historien med de klassike stop-motion film Wallace and Gromit og føle sig lidt skuffet. Mens andre blot vil drage sammenligninger med moderne piratfilm eller forsøge at forstå det hele gennem børnefilm prismen. Jeg selv opfordrer jer til at give slip på filterne og bare nyd turen, gerne i selskab med eventyrlystne rollinger.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 Dette er påsken mest oplagte feel good familiefilm

Den overordnet fortælling er ganske simpel mens de mange krøller er absurde og fjollede. Alle hovedpersonerne lider af mindreværd, men det er kun vores Kaptajn der har føling med sit indre. Darwin er en lille mandsling der bare drømmer om at beføle en levende kvinde, Dronningen har mistet kontakten med sin menneskelighed og Kaptajnen selv er træt af sin placering i hakkeordenen. Så hvis du er tro mod dig selv og kun jagter de ting der virkelig har betydning ender du som et lykkeligt menneske. Det er i hvert fald filmens fornuftige morale. Der indpakket i små animationsperler så det hverken fremstår belærende eller trættende. De forskellige piraters storslåede ankomster til Blodøen er virkelig morsom, badekars rutsjeturen i Darwins dystre hjem er vidunderlig koordineret og de gakkede kampscener går lige i dit barnlige hjerte. Godt nok er fem kloakdæksler lige i overkanten, men denne spillefilm har givet en ellers filmtræt kritiker troen tilbage på mediet, og så endda i 3D.

Af Thor Kristjan Kidmose.
image
Filmen har premiere d.d. landet over. Sony Pictures har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De danske stemmer udgøres af Gordon Kennedy, Michael Hasselflug, Rasmus Botoft, Morten Staugaard, Cecilie Stenspil, Sune Svanekier, Lasse Rimmer, Kirsten Lehfeldt, Jens Andersen, Mia Lyhne. Instruktion: Peter Lord, Jeff Newitt. Manuskript: Gideon Defoe. Producer: Julie Lockhart, Peter Lord, David Sproxton. Filmfotograf: Frank Passingham. Komponist: Theodore Shapiro.

Comment

Comment

Vilnius Filmfestival 2012 dag fire

DSC_0256
Den sidste runde i biografen bød på mere end seks timers spillefilm. Fladpandet polsk nationalisme i 3D, dokumentarisk besøg ved tosser med samlermani og en omgang fiktiv skolemassakre. Dagens måltider blev slået sammen til et stort junk food overflødigheshorn af kalorier. Der blev serveret med ærefrygt og tempo i de tilstødende lokaler til Vingis biografen (Cili Pica). Selvfølgelig giver det mening for restauranten at antage kunderne vil have deres mad hurtigt fordi de skal ind og se film, men man skal ikke have været under tjeneruddannelse længe for at vide retterne skal serveres i det tempo kunden kan håndtere det.
Vilnius2012
Hvilket man desværre så stort på ved Cili biksen her, hvorfor jeg endte med alle tre retter på samme tid. Varmt, salt og billigt er den positive udlægning af måltidet, men jeg var ganske glad for grapefrugt juicen.
DSC_0188
Det kan sagtens være Grata Hotel læser med på det store internet, det kunne i hvert fald være årsagen til mit nøglekort var slået ud af systemet da jeg hjemvendte til værelset. Omvendt kunne det også blot være et tegn på manglende service og evner ved de ansatte. Mit værelse har f.eks. fortsat en defekt stationær computer, vandkedel der starter af sig selv (farligt) og et afløb der sender mere vand ud over gulvet end det leder bort. Men omvendt er branddøren ikke låst med kæder eller plastik strips som man ofte ser det syd på, og jeg vil trods alt heller være i stand til at forlade et hotel i tilfælde af brand end have mere bordplads.
DSC_0236
I løbet af dagens program blev jeg forvekslet med ansvarshavende på filmforestillingen flere gange. Hvorfor rengøringsfolk skældte ud på mig at de ikke kunne nå at gøre rummet rent mellem visningerne, spurgt til hvordan 3D brillerne skulle omdeles og mødte en del lokale der vil have deres billetter godkendte i døren. Jeg anerkender gerne at mine 191 cm og alt for mange kilo fylder godt i landskabet men var alligevel lidt overrasket over udviklingen.
DSC_0265
Til gengæld var det ikke overraskende at de mange præsentationer før filmene fortsat starter med Labas og en masse på litauensk, eller personalet svarer med ”No” og ”2 min” på alle spørgsmål og så kikker væk. Til gengæld var filmene dette år tekstet på engelsk hvilket du sikkert forventer er normalt når man lover det, men det er desværre ikke tilfældet på mange festivaler. Dels fordi de kun kan håbe filmskaberne sender de rigtige prints eller vitterlig har tekstet dem som lovet. Lokalbefolkningen får deres egen undertekster projekteret op på en hvid kasse under billedet via standard projektor og en frivillig der manuelt synkroniserer processen med filmens handling. Det er faktisk ganske funktionel løsning til billige penge.
DSC_0212

clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004We Need To Talk About Kevin af Lynne Ramsay.
image
Vi springer konstant mellem tre tidslinjer i denne film men alligevel er du aldrig i tvivl om årsagen, udfaldet eller forløbet i filmen. Vi følger en skyldbetynget moder der piner sig selv med fortidens omsorgsfejl alt imens hun lever som en zombie i nutiden. Alt sammen fordi sønnen dræbte sig gennem skolekammeraterne med bue og pil. Der er ingen tvivl om sønnen har mentale problemer men om de er medfødte eller fremkaldte af manglende moder kærlighed lader til at være filmens eneste omdrejningspunkt. Hvis du selv undrer dig over miljø Vs. arv så vil du ganske givet finde emnet interessant. Jeg selv er blot vild med Tilda Swinton, som er emnint god til at være en kynisk kælling uden kontakt med andre følelser end selvglæde. Ligeledes er Ezra Miller virkelig hyggelig at iagtage som sønnen hvis empati aldrig blev udviklet. Historien er banal, udgangspunktet måske nok blodigt, men karakterstudierne er virkelig seværdige, hvorfor vi havner på fire kloakdæksler.
clip_image002[4]clip_image002[5]clip_image002[6]clip_image004[1] The Battle Of Warsaw 1920 af Jerzy Hoffman.
image
Uanset hvilket europæisk land du er opvokset I vil der være mennesker som forsøger at overbevise dig om at verdens centrum udgår fra dit moderland. De vil forsøge at puste til din nationale selvfølelse og pumpe dit ego med vamle paroler og heltekvad. Hvilket selvfølgelig er den direkte vej til ulykkelige misforståelser, krig og forfølgelse. Men da alle vi europærer bor i småstater på kanten af konkurs og vi allerede har startet verdenskrig to gange skal der sikkert mere til før vi stopper med finde mandsmod i fortidens bedrifter. Denne omgang filmisk propaganda ophøjer Polen til forsvarer af Europa mod bolsjevismen, hvis du ikke allerede vidste det stoppede disse brave bønder den røde fare allerede i 1920. Verdensrevolutionen truede men den ufejlbarlige hær blev stoppet af mænd med mandsmod, patriotisme og offervilje. Det er i hvert fald filmens budskab og selv hvis du skulle få kvalme alt imens du overværer denne anakronistiske romantisering af Polens fortid, så vil krigsslagene i 3D, den smukke sangstjerne Natasza Urbanska og de storslåede scener tvinge lidt anerkendelse frem. Hvorfor denne elendige, pladderromantiske og ærkenationalistiske spillefilm alligevel havner på hele tre stjerner.
clip_image002[7]clip_image002[8]clip_image002[9]clip_image005A glorious mess af Ulrich Grossenbacher
image
Sygdommen har et så fast greb I dem at der ikke længere er tvivl om hvem der bestemmer af de to. Men hvornår det skete eller hvorfor ved de ikke. De er nu blot et af de mennesker som ikke kan give slip på affaldet som de i stedet for sortere og stabler. Det var sikkert uskyldigt en gang, praktisk til tider, nu er det blot sindssygt og omverden siger fra. Vi følger fire forskellige personer, det er dog kun to af dem vi rigtig får et indblik ved. Den 70 årige landmand hvis kæmpe ejendom er fyldt med udslidte maskiner og ragelse kæmper mod staten for retten til skrald. Den middelalderen teaterrekvisitør har gennem 40 år opbygget en fysisk udgave af en encyklopædi, desværre synes hustruen blot det ligner en losseplads og skilsmissen truer i horisonten. De to andre lider af den samme sygdom men Ulrich formår ikke at få os tæt nok på dem til vi kan andet end at genkende lidelsen. På trods af den interessante sygdomsniche bliver dokumentaren aldrig til andet end en nysgerrig turists besøg i et eksotisk og fremmet land. Instruktøren har ladt sig forføre af de mange gode billeder af et menneske i kamp med sig selv at han glemte at forløse historien. Hvorfor vurderingen kun havner på tre kloakdæksler. Se mere her

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=h1FEKZcwlNM]

Af Thor Kristjan Kidmose.

Foto copyright Forbrugermania. Mens alle film foto copyright tilfalder de forskellige filmselskaber og Kino festival. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment

Comment

Scoreturen af Ben Palmer

image
De fleste af os har allerede set denne film et hav af gange, takket være årtiers amerikansk filmdominans. For unge kåde mænd der i deres hormoners vold forgæves jager pigers kønsdele og hjerter, i det rækkefølge, er nemlig ikke en ny filmide eller en særlig velset undergenre til komedier. Til gengæld er det en sikker investering for filmverdens pengemænd, for alle teenagere elsker at se spillefilm om dem selv.
For alle andre aldersgrupper vil denne films største nyskabelse være åbenlys brug af grimme mennesker i hovedrollerne, britiske tale og manglende latterliggørelse af religioner. Derudover adskiller denne engelske udgave af amerikanske ungdomskomedier sig ikke fra genren på nævneværdige punkter.
image
Dette er vennernes sidste tur sammen inden de spredes for alle vinde. Så de fire unge knægte kaster deres store forhåbninger og små sparepenge efter en tur til et magiske sted i Grækenland. Der hvor alle fester, kvinder spreder ben og de selv er heldige. Det viser sig dog hurtigt at livet under sydens sol ikke er et stort tag selv bord for kiksede knægte. Men hvad de mangler i realisme, udseende og held kompenserer vennerne for med gåpåmod, liderlighed og høj tolerance overfor klamhed.
image
clip_image002clip_image003clip_image005Jeg grinede enkelte gange, ganske kort og ikke særlig højt, men alle der har oplevet det britiske imperies sønner og døtre på ferie under sydens varme grader, vil ligesom jeg let kunne genkende mangt og meget i denne film. Det græske værtsland udstilles også lidet flatterende, men filmens største tumper har alle et engelsk pas, og lever til fulde op til fordommene om fadølsfolket. Desværre er der for få gode komiske situationer. Det bliver aldrig rigtig klamt, pinligt, plat eller overraskende. Det er til tider ganske habilt, modsat kærlighedshistorierne i filmen. Hvorfor nogle kvinder overhovedet vil forelske sig i de fire venner vides ikke, men disse pigebørn både forelsker sig og tilgiver det meste. Hvis du er 13 år og keder dig kan denne film løse problemet, men forvent ingen ros fra dine forældre.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. landet over. Nordisk Film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Samlet spilletid er 97 minutter. Medvirkende: Simon Bird, Joe Thomas, James Buckley, Blake Harrison, Lydia Rose Bewley, Laura Haddock, Tamla Kari, Jessica Knappett. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment

Comment

Undskyld jeg forstyrrer af Henrik Ruben Genz

image
Det er sjældent at jeg ser danske film, ikke fordi der produceres for få eller visningsperioderne er for korte, men de falder blot ikke i min smag. Hvilket angiveligt skyldes en livstid som TV seer og en almindelig uvilje mod store følelser på eget modersmål. Ikke desto mindre havde jeg funder vej til pressevisningen på ”Undskyld jeg forstyrrer” da lige netop denne film, var blevet til, takket være Henrik Ruben Genz bearbejdning af en Erling Jepsens roman. Hvilket før, havde vist sig som både en yderst succesfuld og seværdig kombination.
image
Alting begynder i Gram?
Det lykkes bare ikke denne gang. Hvem der bærer skylden ved jeg ikke, da jeg vitterlig ikke har læst Jepsens roman ”Biroller”. Men historien er for flagrende og forcerende på en og samme tid. Som en hund der jager sin egen hale tumler den rundt i teaterkulisserne i jagten på en meningsfuld slutning, Mens de tilsatte barokke indfald, mange interne henvisninger og de tvetydige dialoger forsøger at opbygge et røgslør af absurd komik. Desværre fungerer det ikke for mig, og jeg efterlades derfor både ligeglad med kærlighedshistorien og filmens mange tragiske skæbner fanget i birollerne. Det er tydeligt vi kun berører dramaets overflade og sammenhænge antydes løbende uden vi bliver klogere af forløbet.
image
Kærlighed gør ondt
Vores hovedperson er en ung kvinde (Sara Hjort) hvis udvikling hæmmes af en tydeligvis forstyrret moder (Lotte Andersen) hvis kærlighed forbeholdes kæledyret Lille Bjørn. Det er dog datterens jagt på den ukendte fader der sprænger lænkerne til hjemmet og sætter skub i handlingen. Bevæbnet med en ukuelig vilje, talentfulde hund og kønne ydre forsøger Helene at komme tæt på manden hun tror der er far (Søren Østergaard). Hvorfor hun pludselig befinder sig indviklet i et net af gamle løgne, bedrag og skjulte dagsordner på det lokale kriseramte teater.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image005 Forholdet mellem mor og datter er som taget ud fra ”Black Swan” mens jeg ikke kan undgå at tænke på ”Run Lola Run” når Helene (Sara Hjort) fræser gennem byen til fods. Der er mange søde øjeblikke mellem Helene og Allan (Nicolas Bro) desværre får kærlighedshistorien hverken rum eller plads nok til at blive vedkommende. Peter Gantzler er god i parodien teaterverdens hanløver og Stine Stengade virker ægte i rollen som divaen uden livsgnist, mens Sara Hjort hele tiden er charmerende. Men som helhed kan jeg hverken anbefale filmen eller påstå jeg helt har forstået den. Hvilket således er den direkte årsag til de tre stjerner.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. landet over, Nordisk Film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Spilletid er 90 minutter. Du kan se mere om filmen herDu kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment

Comment

Kill List af Ben Wheatley / Biograf

Jeg kender mange der ikke vil kunne lide denne spillefilm. Men for alle de der er opdraget af den amerikanske filmindustri vil denne lille eksotiske perle da også fremstå ganske unaturlig og voldsom aparte. For her tilbydes ingen forklaringer eller lette løsninger. I stedet får du en film der sprudler af fortælleglæde og mørke undertoner. For hvert lag der skrælles af mysteriet skifter vi genre.

Udgangspunktet er et familiedrama hvor farmand har ondt i sjælen efter en omgang militærtjeneste under fremmede himmelstrøg. Men da vi rammer parforholdets krise med fuld styrke skifter instruktøren spor og sender hovedpersonen ud i verden som lejemorder, hvor han flankeret af sin bedste ven forsøger at dræbe onde mennesker med de hustruindkøbte håndvåben. Men da den grumme sandhed også her stikker sit hoved frem i fortællingen vælter vi pludselig over i en light omgang The Wicker Man (2006) spillefilm. Det er ganske grotesk og samtidig vildt spændende.

****Jeg fængsles både af historierne, genreskiftene og skuespillerne. Især Neil Maskell der ligner Tim Roths knap så kønne, men ganske overvægtige, storbror, har min opmærksomhed. Det er tydeligt gennem alle lagene at der leges med mediet, historien og vores tålmodighed. De hedenske undertoner er ganske oplagte i alle filmens afkroge, men det betyder dog ikke jeg kan forklare hvorfor. Men hvis du som jeg er træt af de let fordøjelige underholdningsfilm så er Kill List et herligt afbræk. De fire stjerner kastes derfor efter oplevelsen grundet den dystre stemning, de morbide drej i historien og de mange ubesvarede spørgsmål Ben Wheatley stiller dig via filmen.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. i udvalgte biografer landet over. Miracle Film har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.

Comment

Comment

Sherlock Holmes 2 Skyggespillet (biograf)

Dette er selvfølgelig et glædeligt gensyn med det fiktive makkerpar fra bøgernes verden, men det er i lige så høj grad en selvstændig actionfilm indpakket i Guy Ritchie kameravinkler og perfekt afviklet slåskampe. Et moderne eventyr fortalt med den industrielle tidsalder som baggrund.

Magtkampen mellem de gode og den onde er dene gang blevet til en global styrkeprøve idet Professor James Moriarty's fangearme styrer andet og mere end den engelske underverden. Så alt imens anarkister sprænger bomber, stormagter rasler med sabler og Dr. Watson planlægger sit bryllup, forsøger Sherlock Holmes at gennemskue de
skjulte sammenhænge.

Hvor den første film blev brugt på at udpensle universet omkring detektiverne Watson og Holmes, nøjes vi denne gang med mere af det samme. Hvilket sikkert kunne have blevet til en monoton omgang ramasjang. men heldigvis udvikler filmen sig til en underholdende, tempofyldt og interessant action komedie. Hvor ingen bogfans behøver at lide synderlig meget og alle moderne action fans ikke bør frygte sløve sammenstød grundet forladergeværer. Man skal dog ikke have læst mange historie bøger før ens indre lystavle drukner i anakronisme advarsler, men den overordnet historie og latente verdenskrig afvikles alligevel ganske realistisk.

 *****Stjernerne gives hovedsagligt for underholdningen, den skabte verden og samspillet mellem Sherlock (Robert Downey Jr.) og Watson (Jude Law) samt den herlige karismatiske skurk Moriarity (Jared Harris). Desværre synes jeg ikke kvinderne i filmen får hverken plads eller tid til at brænde igennem, hvorfor Noomi Rapace f.eks. ikke rigtig får greb om hverken publikum, historien eller Holmes. Stephen Fry er herlig i rollen som Holmes bror, men mange af de små familiemorsomheder forsvinder i mængden af ord og action. Hvilket er en skam. Mens Guy voldsomme klip og kyndige sammenblanding af slowmotion og hyperspeed udnyttes til fulde i en hektisk skovflugt fyldt med eksplosioner. Håber nogle pengemænd vil forbinde krigsfilm og Guy næste gang film planlægges.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere landet over d. 25 december. Warner Bros har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.

Comment

Comment

The Girl with the Dragon Tattoo af David Fincher (Biograf)

image
Formuen og det gode navn forsvandt med nederlaget i retssalen, hvorfor tilbuddet om penge og hjælp til hævn gribes med det samme. Selvom Mikael Blomkvist nok aldrig tidligere havde set sig selv i rollen som privat detektiv for storkapitalen, så fascineres også han af mordmysteriet - Harriet Vagner. Men hurtig udvikler detektivarbejdet sig til en fyrre år forsinket jagt på en svensk seriemorder der hverken ønsker pressedækning eller afbrydelser i sit arbejde.

Final beta 2.0
Det hele lyder og ser bedre ud end i den oprindelige film, men omvendt afvikles den nu så velkendte historie så sterilt at jeg til tider keder mig. For ikke blot mangler nuancerne, vildskaben er også borte og samfundskritikken helt forsvundet. Så selv om The Girl with the Dragon Tattoo i momenter adskiller sig fra den originale udgave, er der blot tale om en flottere indpakning. Men det er selvfølgelig kun folk der har set dem begge der vil drage sammenligninger, just som det er tilfældet med bog forlægget. Som selvstændig spillefilmsoplevelse fremstår den lækker, cool og glat.Men flere af de vigtige aktører mangler overbevisende handlingsmotiver og indlevelse. Sammenhængen mellem filmens tre spor skal for ofte udfyldes af et beredvilligt publikum der allerede kender svarene.
image
Det er de små ting der…

Den amerikanske goth version af Pippi Langstrømpe er sej, smuk og utroværdighed. Man har skruet ned for Lisbeth Salanders (Rooney Mara) autistiske adfærd og afvisende facon, mens man visuelt altså har bibeholdt attituden. Hvilket fortsat klæder hende og nu også den muskuløse version af journalisten Mikael Blomkvist (Daniel Craig), der desværre fremstår som en overfladisk mand uden holdepunkter privat og professionelt. Til gengæld er jeg vild med Vanger familien der besidder en masse særlinge og intelligente vildskud, især den hjertevarme Christopher Plummer i rollen som Henrik Vanger løfter oplevelsen.
image

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005 Vi havner på fire stjerner af flere grunde. Dels er den flotte overflade og til tider imponerende lydkulisse en fed oplevelse. Dels placerer filmen sig langt over gennemsnittet indenfor moderne thrillers og krimifilm, mens den omvendt mangler substans og kant for at løfte sig langt over masserne. Fans vil utvivlsomt bruge tid på sammenligningen og mange vil sikkert fortryde indkøb af blu ray udgaven af den svenske version. Har du aldrig set eller læst ”Mænd der hader kvinder” bør du nok bevæbne dig med lidt tålmodighed og tilgivelse, men filmen er altså det hele værd.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. landet over og Disney har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Spileltid 158 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment

Comment

3 af Tom Tykwer (Biograf)

fronta
3 er en intelligent lille spillefilm med dybde, bid og overskud. Den formår at behandle meningen med livet så underholdende, respektløst og interessant at du som tilskuer ikke kan undgå at reflektere over verden omkring dig. Hvilket slet ikke er nogen lille bedrift. Heldigvis er det hele indpakket i skæv humor, liderlighed og skøre tilfælde der både formår at sælge filmens budskab og slører dens katolske grundkerne.
front1
Vores hovedpersoner er den uhellige trio, som filmen vrider og kaster rundt i historien indtil de endelig lytter til universet omkring dem og lader kærligheden flyde og den dogmatiske opfattelse af biologien fordampe. Vi starter med et klassisk venstrefløjs kærestepar Hanna (Sophie Rois) og Simon (Sebastian Schipper) fra Berlin, der er efter en livstid sammen som intellektuelle nu er indkapslet i de rigtige meninger, omgangskredse og miljøer. Til gengæld er deres forhold dog strandet og kærlighed størknet. Men så sætter en serie udefrakommende katastrofer gang i hele kredsløbet igen og snart sprudler de begge af lykke og energi. Den oplagte katastrofe deres personlige valg vil medføre virker åbenbart fjernt for karaktererne selv, hvorfor vi som publikummer på sidelinjen blot kan krumme tæerne og krydse fingrene alt imens vi forsøger at nyde historiens udvikling.
front3
clip_image001Instruktøren benytter sig af en serie vellykkede greb og grafiske løsninger i denne film, hvilket både giver historien et eventyrligt skær og samtidig forløses flere følelsesmæssige svære scener mere nænsomt takket være disse tekniske valg. Især Simon's mors (Angela Winkleri) dødsscene forvaltes med følsom humor og kærlighed. Men upåagtet de vanvittige forviklinger, grafiske løsninger, religiøse under- og overtoner så ligner filmen altså en socialrealistisk historie fra 70erne om parforholdets problemer og hjertets genvordigheder. Heldigvis vil Tom Tykwer (skaberen af bl.a. en af de bedste tyske spillefilm nogensinde ”Run Lola Run” ) mere end det og skubber derfor hovedpersonerne ud over kanten og nedbryde de velkendte rammer for genren, for at lade det hele eksplodere i velvillig og eftertænksom livsglæde, med den altid lystfulde Adam (Devid Striesow) som den store forløser og naturlige centrum. Hvilket er den direkte årsag til mine fire stjerner. Så hvis vintervejr knuger, parforholdet står stille eller du savner en filmoplevelse med indhold så er dette filmen for dig.

Af Thor Kristjan Kidmose.

Filmen har premiere d.d. i udvalgte biografer landet over. Øst for paradis har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment

Comment

Revenge: A Love Story (Biograf)

Nogle filmanmeldere elsker B-film for deres hæslige billede, elendige dialoger og hjælpeløse effekter. Andre dyrker billedperfektionen i sådan en grad at handling er underordnet, eller forsøger at finde det smukke i de kunstige kunstfilm. Jeg selv er blot en filmelsker der så gerne vil overraskes, underholdes og udfordres på en og samme tid. Det er derfor sjældent en fornøjelse at se spillefilm fra den vestlige begrebsverden, da det ikke kræver mange hundrede film under bæltestedet før du er i stand til at afkode forløb, temaer og slutning ud fra plakaten alene. Jeg jagter derfor filmglæderne i de asiatiske skattekister, rumænske afkroge og eksotiske steder som Nollywood.  Det er med den indgangsvinkel asien fremover vil fylde langt mere på siden her, og den direkte årsag til ”Revenge: A Love Story” bliver anmeldt i dag. Der som biograffilm opsættes ganske lokalt og begrænset i Husets Biograf frem til og med den 11. december.

The good guys

Skulle du fortsat lide under tiltro til autoriteter med ret til at bære håndvåben, bør denne film nedbryde den. Godt nok fremstår alle politibetjentene i filmen som ganske almindelige familiefædre med kernesunde værdier og ærkekonservative meninger. Men de bærer også på en mørk hemmelighed, der ikke blot skygger for deres fremtid i styrken, men er den direkte årsagen til en bestialsk morder jager dem og deres familie.

Sammenstødene mellem loven og den onde er mange, voldelige og iderige, men det bliver aldrig rigtig modbydeligt eller voldspornografisk. Det er i stedet afstemt med historien og dens karakterer. Dette er morderens fortælling, fortalt skiftevis gennem fragmenter fra hans fortid tilsat bidder fra den blodige nutid og så fra ofrenes side. Fortællingen springer derfor i tid og sted men du taber på intet tidspunkt overblikket. I stedet præsenteres og forklares forskellige aspekter af konflikten i den rækkefølge det giver mening for spillefilmen. 
De gode detaljer
Desværre kan du som hærdet filmgænger sagtens gemmeskue bevægegrundene, mesterplanen bag hævnen og dens mangler. Heldigvis opbygger Ching-Po Wong effektivt stemningen via lyd, billede og klipning. Du fængsles af uretfærdigheden og hepper snart på morderen. Filmen er fyldt med flere små filmiske perler, lige fra kreative mord over sødmefulde øjeblikke af forelskelse til et vanvittig flot biluheld.
Så selv hvis du ikke i forvejen kender hverken popstjernen (Juno Mak) eller pornodukken (Sola Aoi) der indtager hovedrollerne er det umuligt ikke at blive fascineret af spillefilmen. Den skematiske opbygning er dog en tand for velkendt til min smag, men ideerne er gode og hævnen sød ****
Af Thor Kristjan Kidmose.
Filmen udkommer på DVD i 2012 ved Another World Entertainment der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Reveng: A Love Story vises i en flot 35mm kopi med engelske undertekster ved Husets Biograf.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.

Comment