Den danske hovedstad rammes af terror og højrefløjens rabiate stemme får pludselig befolkningens støtte. Valgkampen er dog kun en rammehistorie om fortællingen, hvor det danske samfund er i fuld opløsning. Vores hovedperson (Zaki Youssef) befinder sig både midt i dramaet og skudlinjen. Idet han både kommer tæt på unge indvandrere med morderiske hensigter, og støder på nationalistiske gruppering fra den voldelige højrefløj.

Foto Hyæne Film.

Den papirstynde humanisme som indpakker vores samfund, holder ikke blot drømmen om retsstaten, demokratiet og menneskerettighederne i live, det er også det eneste som adskiller vores virkelighede fra spillefilmen her. Hvilket både er skræmmende og samtidig det der sikrer dig god filmunderholdning. For historien er ikke synderlig indviklet, eller særlig overrumplende, det er således kun de menneskelige dramaer der hiver os gennem en emotionelle karruseltur. Alle der husker 80erne, 90erne og nullerne vil nok se filmens plot her som et logisk resultat af den førte politik, end som uvirkeligt skræmmescenarie. Vi har allerede voldelige overfald på flygtninge, hadefuld retorik er hverdagskost, systemets negative behandling af enhver fremmede sikret ved lov og TV underholdningens har blåstemplet den yderste rabiate højrefløj. Filmens præmisser genkendes således let og selvom historien er ren fiktion, ligger forløbet så tæt på vores egen hverdag, at uhyggen let breder sig foran skærmen.

Foto Hyæne Film.

4_fjerpen.JPG

 

Vellykkede politiske thrillers er altid opfordringer til debat. Ulaa Salim debutfilm ramte endda biograferne kort før et folketingsvalg, men debatten udeblev til dels. Måske den først ruller i de kommende år når politiske analyser af klimavalget 2019 der druknede i racisme, bliver en del af samfundsfagsundervisningen. Rasmus Bjerg er fremragende som den charmerende populist Martin Nordahl, hvis racistiske dagsorden desværre ikke fremstår så aparte i dagens Danmark.  Det er dog det menneskelige drama hos indvandrerfamilierne der udgør nerven i historien. Hadet der vælter ud af mundene på politikere, former modet hos idioter der ikke ved bedre og planter frygten hos alle andre. Hvilket altid skaber sprængfarlige situationer i ethvert samfund og skaber fremdriften i filmen her.  Den bærende karakter i filmens første halvdel spilles af debutanten Mohammed Ismail Muhammed, der i rollen som Zakaria, viser os hvor svært det er at handle rigtigt. De fire blækhuse gives for realismen, familiehistorierne og dramaet der skabes.

 


Rolleliste: Zaki Youssef, Rasmus Bjerg Instruktør og manuskript : Ulaa Salim. Fotocopyright Hyæne Film.
Producer: Daniel Mühlendorph. Fotograf: Eddie Klint. Klipper: Jenna Mangulad. Tonemester: Rune Kristiansen. Production Designer: Silje Aune Dammen. Kostumier: Juan Bastias. Komponist: Lawand Shakur Othman.

Comment