Som enhver anden nytilflyttede og nysgerrig turist, indtager jeg min region med lige dele blåøjet naivisme og aktiv opsøgende adfærd. Jeg har just fejret tre måneder som østjyde, og allerede været forbi alverdens kultur, parker og festivaler som var mig ukendte før tilflytning. Lige fra gratis kirkekoncerter, havnerundfart med en gammel slæbebåd, til besøg i doktorparken Randers over kunstudstillinger i Aarhus og gadeteaterfestival Ilt der blev afviklet slut maj på gader, pladser og teaterscener i Aarhus.

Fotocopyright Forbrugermania

Den Internationale Scenekunstfestival i Aarhus har en for mig lidt forvirrende prisstruktur og informationer flyder mere i lukkede cirkler end direkte til førstegangsbesøgende. Men udbuddet af nycirkus, installationskunst, teaterkoncerter og klassisk scenekunst under åben himmel var stort. Festivalen kikker kun forbi hver andet år, just som Waves festival der kommer til Vordingborg til august. Hvilket er en pusserløjerlig måde at opbygge momentum, traditioner og publikumsbaser på. Det hænger dog sikkert sammen med økonomi, dumme ideer og tilfældigheder. Uanset hvad sad jeg bænket til flere fængende ting i Aarhus – jeg holder f.eks. meget af MOB.

Fotocopyright Forbrugermania


Jeg vil dog gerne fremhæve to specifikke kunstneriske tiltag fra denne omgang ILT. Som begge har en voksende fanskare i Danmark. Den første er opførelsen af monumentale bygningsværker ved frivillig arbejdskraft og pap som bygningsmateriale. Den franske kunstner Oliver Grossetete manden med visionen, ansvaret og viden. Tankerne bag er lige dele idealistisk og helt ligegyldige for de nysgerrige. Enhver kan møde frem og deltage i opbygning/nedtagning af papkonstruktionen. Det er dog imponerende at se tonstunge konstruktioner blive til ved håndkraft alene. Kollektivet løfter på kommando, sikre svagheder med tape og individer deltager kun så længe de kan/vil, mens projektet skrider taktfrem fast upåagtet disse sære variabler. Normalt står disse papkasseklodser kun enkelte dage og det udgør sjældent den største sikkerhedsmæssigeudfordring. Men kombination af frisk vind og let konstant sommerregn var en konstant udfordring for papkopien af Ebeltofts gamle ikoniske rådhus.

Fotocopyright Forbrugermania

Det andet tiltag havde Teater Katapult som afsender og bød på sande røverhistorier, indfølte fortællinger og lokale minder under åben himmel på pladsen foran Domkirken og Aarhus Teater. Historiefortælling har sikkert været en del af menneskehedens fortid altid, men det er først det i løbet af de sidste par årteri ”Storyslam” arrangementer er begyndt at poppe op i hele Danmark. Der er en dysteform der er skabt som publikumsvenlig underholdningskonkurrence. Hvor fortællerne dyster af to omgange med forskellige tematiske historier der maksimalt tager seks minutter hver. Her møder du landskendte skuespillere, lokale helte og ukendte mennesker der alle blot har evnen at fange folks opmærksomhed med ord alene. Denne dag stillede teateret med tre garvede fortællere, og enkelte fra publikum der greb chancen for deltagelse. Konceptet er yderst simpelt, men altid overraskende godt. Just som når man deler et måltid mad med ukendte mennesker, bindes man sammen ved at høre en fængende fortælling i et lukket fællesskab.

Comment