Mellem den 13. og 16. juni var det historiske centrum i Bremen proppet med international gadeteater af den gratis slags. Jeg var derfor forbi den gamle købstad for masser af drama, imponerende kunst og underfundig gastronomi. Bremen er placeret en kort køretur fra Tysklands økonomiske centrum, men modsat Hamburg er prisniveauet vitterlig lavt, servicen høj og rammerne hyggelige. Jeg så blandt andet den danske trup Asterionhus give deres gadeversion af Romeo & Julie på græsplænen bag Kunsthalle Bremen (cover foto). Der var pladsen for alle os der ønskede at se mest muligt tetater uden at skulle gå ret langt. Mellem madboder, gøgl og glade mennesker blev alverdens forskellige gadeteater nydt. Der var fornøjelig dukketeater fra BLAUMEIER ATELIER , sære musikalske oplevelser tilsat stumfilm fra Polen med MUZIKANTY og imponerende balancekunst fra ZIRKUS MORSA.

Fotocopyright Forbrugermania

Dette indlæg har dog to specifikke forestillinger i fokus Nemlig den svensk finske trup REACT! – ACTIONS MOVING - der havde tysk premiere på deres danseforestilling KING OF THE JUNGLE. Samt forestiillingen der gjorde størst indtryk på mig i år. Nemlig den poetiske kærlighedshistorie SORRISO fra det portugisiske teater TEATRO SÓ der gik lige i hjertet.

Den svenske finske dansegruppe talte engelsk i optakten og tysk da drikkepenge blev anmodet. Da gratis gadeteater i Tyskland åbenbart drives af almisser fra publikum fremfor tilskudskroner. Selvfølgelig holdes det hele sammen af ildsjæle, frivillige kræfter og velvillige udenlandske gæster. Nogle af disse får betaling der er sikret ved salg af programmer, mens de fleste skal hente daglønnen hjem via møntkast i deres tomme huer. Det er utvivlsomt helt normalt, for alle andre end os forkælede danskere.  Men det ødelægger en anelse teatermagien og lægger en dæmper på stemningen mod slut. Heldigvis var dansenummeret klassisk børnevenlige fjollerier, men det virkede malplaceret efter den bevægende portugisiske kærlighedshistorie fortalt med stor ømhed og indlevelse. Jeg havde gerne betalt penge for et adgangskort for at undgå problemstillingen, men de lokale der er hærdet drikkepenge folk uanset om de besøger frisør, værtshuse eller gadeteater lod sig ikke slå ud.

Fotocopyright Forbrugermania

Festivalen fejrede 25. års jubilæum men det var alligevel svenskernes første besøg. Danserutinerne var varieret og humoren børnevenlig. Teknikken til tider høj og de synkrone situationer vellykkede. Men rammehistorien KING OF THE JUNGLE fejlede desværre, så vi endte i stedet med forskellige fortællingsfragmenter der hver især belyste det moderne arbejdsliv, men ikke helt hang sammen.  Introen indbød publikum til deltagelse, hvilket der ikke helt var plads til og hurtig ej heller behov for. Den moderne kontormand var hovedpersonen, junglekongen levede nu i en verden med kedelige rutiner, kaffepauser og store grimme tasker til bærbare computere. Evolution of man dansenummeret var gennemført, ligeledes var After Office Party medrivende og jeg nød de synkrone arbejdsdrone dansenumre.

Fotocopyright Forbrugermania

Den ordløse kærlighedshistorie som portugiserne havde taget med til Bremen, blev afviklet af mimende skuespillere på stylter. Hovedpersonen var en aldrende kvinde hvis bevægelser var sløvet af tid, tyngdekraft og triste minder. Publikum blev løbende inddraget som statistiser og budbringere for fortidens store kærlighed. Der sendte hvide blomster, længselsfulde blikke og ømme øjeblikke retur til hende via publikum. Begge skuespillere var dragende som figurer, deres stylter gav deres forsigtige bevægelser en vis skrøbelighed og alderssvarende udtryk. I de fineste øjeblikke var dettte stykke ren visuel poesi. Som heliumfyldte balloner flyver fortidens minder op i vores bevidsthed, og når de sprænger, synker vi hen i erindringerne alt imens nutiden fordamper for vores blik. Pludselig husker både hoved, hjerte og krop de sødmefulde ord, stjålne blikke og glemte løfter. Hvilket beriger mindet og dræner nutiden for farver. Med alderen er det sådan vi alle lever, indtil vi pludselig ikke er andet end drømmen om livet der var.

Fotocopyright Forbrugermania

Det gjorde indtryk på folkene omkring mig, mine værter og jeg selv. Faktisk måtte livets mening vendes og debatteres i flere samtaler, med den botaniske have som baggrund, inden vi igen var klar til en ny runde gadeteater på La Strada. Du kan læse mere om festivallen her, hjemmesiden har informationer på engelsk og tysk. Jeg anbefaler dog at følge dem på Facebook.