Det tredje actionbrag i filmserien Escape Plan, har fortsat udbryderkongen Ray Breslin (Stallone) i hovedrollen. Dog fylder vennerne mindre end skurkene, og handlingen formes denne gang ikke af helten.  Tilgengæld er Breslin igen på hold med Hush og DeRosa og verden er fortsat fyldt med skumle afkroge, slemme mennesker og mænd med faderkomplekser. Nogle af disse har både kidnappet datteren til direktøren for Hongkongs største tech-virksomhed, Breslins kæreste (Jaime King) og en flok uskyldige mennesker. Sagens rette sammenhæng udfoldes i takt med Breslin bokser sig gennem udfordringerne, skyder de slemme og dræber de onde.

Copyright Nordisk Film

Jeg har selvfølgelig en svaghed for actionfilm af tvivlsom kvalitet, elendige historier proppet med dårlige skuespillere og lave budgetter. Lige fra Hong Kong samlebånds kung fu filmene i 90erne, over Steven Seagals falleret filmproduktioner til nigeriansk Nollywood skrammel. Jeg udsætter sjældent andre mennesker for disse spillefilm, men indrømmer gerne hvad der tiltrækker og fastholder mig ved genren. Det er ikke dialogen, det er ikke skuespillet, det er slet ikke kameraarbejdet eller de tekniske effekter. Det er kærligheden til genren som de glade og fattige amatører udviser på skærmen, det er den manglende selverkendelse fiaskoerne besidder og det vanvittige rationale som har ført til skabelsen af filmene, der fængsler mig. Hvem, hvad, hvordan og hvorfor er således spørgsmål der vælter frem alt imens skærmen fyldes med lårtykke klicher og bøfler med håndvåben

Copyright Nordisk Film

2_fjernpen.JPG

Desværre fejler denne film ikke spektakulært, den er ej heller proppet med billige effekter og pinlige tekniske fejl. Den er blot en kedelig actionfilm der ligner et langtrukket TVafsnit, hvor alle medvirkende ved serien stopper når sæsonen slutter. Plottet er selvfølgelig helt forrykt, skurkens hævnplan vanvittig og skuespillet mestres kun af en enkelt deltager (Devon Sawa). Der er slåskampe hvis tekniske udførelse og kameradækning af samme er vanvittig godt håndværk. Desværre er det bare slet ikke medrivende, overraskende eller overrumplende. Det er bare teknisk godt. Filmens ømme øjeblikke er tåkrummende pinlige og Sylvester Stallones replikker får The Expendables til at fremstå som Shakespeare. De to blækhuse gives for en hel serie småting, tekniske færdigheder og tossede tilfældigheder. Jeg elsker f.eks. at Breslin er bekymret for sammenflytning med en langt yngre kvinde fordi hun snorker så forfærdelig. Det faktum skurkens plan er vanvittig detaljeret og kompleks, men samtidig helt idiotisk er også morsomt. Der er fire fremragende slåskampe i filmen. De har hver deres stilart og visuelle udtryk. Sylvester Stallone har den moderne bøffelslåskamp, mens Dave Bautista står for den fortidige klumpe dumpe boksestil. De elegante kampscener står Max Zhang og Harry Shum Jr. for. De manglende blækhuse skyldes plottet, skuespillet, dialogen og detaljerne. Som i gamle billige animationsfilm kan du her hurtig spotte hvilke effekter, personer og steder der får betydning. Da alt andet ser billigt, kedeligt og genbrugt ud.

Den 97 minutter lange film havde VOD premiere for et par dage siden på Blockbuster. Hvor den dog af uvisse årsager er noteret til 3 timers længde. Jeg har indtaget den via en Blu Ray udgave, hvor der hverken er ekstra materiale eller overflod af standard teknik. Undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk tilbydes dog. Lydsporet kan bankes igennem på engelsk i DTS 5.1 kvalitet. Det visuelle udtryk er 16:9 letterbox. Den oprindelige titel er “Escape Plan 3”. Udgivet af Nordisk Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen her.