Det minimalistiske sceneudtryk er ikke blot et kendetegn for de mindre musicals som opsættes på sceneriet, hvor fokus altid er på sangene og intet andet, det var denne gang også et udslag af den manglende historie. I stedet for en fortælling med sange har Off Det Ny vævet en tematisk forestilling over et kærlighed, bundet op på to afdøde franske sangere, hvis bagkatalog byder på et væld af stemningsfyldte sange fra en svunden tid. Nemlig Édith Piaf og Charles Aznavour. Hvis karrierer krydsede spor da hun søsatte ham på verdensscenen som stjerne. Édith døde dog længe før Aznavours største hits blev til landeplager i England og velsolgte albums i resten af verden. Tilsammen udgav de et hav a melankolske kærlighedssange på engelsk, fransk, armensk, spansk, italiensk, tysk og russisk. I denne forestilling er de fleste sange dog på dansk, dernæst engelsk og enkelte på fransk.

Fotocopyright Det Ny Teater

3_fjernpen.JPG

Kirsten Siggard rammer fint vokalen, tonen og følelsen bag ordene. Nogle af sangene mister dog deres kant og styrke ved fordanskninger. Men når hun synger Piafs vemodige sange om livet der var, kærligheden som forbrændte og fejlene der forblev så glemmes alt andet. Desværre består forestillingen af andet og mere end dette. Sammenfletningen mellem sangene af de to verdensstjerner har utvivlsomt virket tematisk oplagt, men deres udtryk passer ikke umiddelbart sammen. I hvert fald ikke på scenen denne aften. Kim Hammelsvang er teknisk dygtig musicalstjerne, hvis fortolkninger bare ikke passer ind i det lydunivers Kurt Larsen og Mathias Grove har skabt til Piafs sangskatte. Klippede man de store engelske hits fra forestillingen ville helheden være bedre, mens balancen ville mangle mellem Aznavour og Piaf. De tre blækhuse gives for stemningen sangene skabt og minderne de vækkede. Den 80 minutter lange forestilling vil dog ikke sætte sig varige spor i hverken hjerte, hukommelse eller pengepungen. Så har du én friaften, hang til Piaf LPer og savner du fortidens Paris, tager du ingen skade af selskabet. Det hjælper dog med et glas, eller fem.

Edith Piaf : Kirsten Siggaard. Charles Aznavour : Kim Hammelsvang. Dramatisk konsulent : Jan Hertz. Pianist: Mathias Grove. Harmonika: Kurt Larsen.