Bropassernes gamle kaffestue på Knippelsbro i København, blev tilbage i 2017 omdannet til et moderne kulturhus. Hvor folk uden hang til klaustrofobi, nu kan indtage kunst, musik og mad i et brotårn med historiske rødder. Jeg selv har været forbi stedet ad flere omgange, og hver eneste gang har det været en succes og voldsomt intimt. For pladsen er virkelig trang, uanset hvilken etage du befinder dig på. Men udsigten er vidunderlig, tårnet imponerende og oplevelserne i særklasse.

Foto Forbrugermania

Jeg forsøger at proppe mine søndage med kultur af den frivillige slags. Hvor anmeldelser ikke forventes og ingen har inviteret mig. Hvilket både hiver mig forbi små, sære og skæve scener i hele Danmark. I går var det således Vinterjazz med barbesøg og cafemad bagefter der fyldte kalenderen. Aftenens første stop var i Kulturtårnet, hvor jeg, og 12 andre mennesker, havde sat os selv i stævne fordi Björnsson & Mørck gav koncert.

Duoen viste sig dog at bestå af tre mennesker, og havde pladsen været en anden, så ville der endda også have været en trommeslager. På den øverste etage havde de tre taget opstilling ved vinduerne, mens vi andre sad på barstole kun en armslængde fra musikerne selv. Skumringstimen blev delt og fyldt med solnedgang, musik og lette anekdoter. De unge mennesker bag musikken virkede dog hverken sceneuvante, usikre eller påvirket af den intime stemning. De leverede et sæt fyldt med varme, kærlighed og drømme om eksotiske egne. Sambatoner i langsomme og hurtige versioner. Spanske klassiske guitarnumre og velkendte jazz sange blev leveret med smil, indlevelse og fin teknik. De tre fandt ubesværet hinanden og soloerne blev afviklet med respekt for rammerne. Marie Mørcks sødme og klangfulde vokal fyldte let rummet omkring os. Mens Kasper Björnsson guitarsoloer lydmæssigt fyldte mere end rummet egentlig tillod. Hverken tekster eller melodier bestod af kanter der gør ondt. Den bedste hjemmestrikkede sang (Neighbour) handlede om en gammel nabo i Sydhavn, hvis tro på rumvæsener nu fyldte hverdagen og udsynet.  Albumudgivelse virker nært forstående, men indtil da, så kan du blandt andet opleve dem på Københavnske scener og høre dem her – de passer til forår og kurerer enhver rest af vinter mismod du måtte lide af.

Foto Forbrugermania

Du kan læse mere om Kulturtårnet her. Du kan finde mere Vinterjazz her