Skulle du være en ung teatersulten københavner, så kan du altså for 80 kroner svinge forbi nørrebroteateret Grob, for en omgang ny dramatik, eller købe det seneste teaterprogram i Tivoli. Hvis valget virker svært, så kan du med fordel læse denne anmeldelse af Terkel – The Motherfårking Musical, inden du kaster omkring dig med børneopsparingen. Jeg selv sad dog bænket i Tivolis Koncertsal til premieren, som en anmelder fyldt med bange anelser, spinkle håb og masser af nysgerrighed. Sådan er det altid når en gammel mand krydser spor med sin egen ungdoms favoritunderholdning – Terkel I Knibe. Men uanset om du har et eksisterende forhold til animationfilmen, radioføljetonen, universet omkring Terkel eller omvendt ikke aner hvem Anders Matthesen er, så bør du altså ikke bruge penge på denne musical. Den er som sådan ikke elendig, gør dig intet ondt og indeholder også flere positive elementer. Som helhed er den blot ligegyldig, lidt kedelig og efter min mening helt igennem unødvendig. Har du derfor aldrig set filmen, hørt musikken eller været udsat for lydbidder kan megen morskab / forargelse let findes online. Du behøver i hvert fald ikke musicalen her.

Foto Miklos Szabo

Selvom skaberne har formået at hive alle tænderne ud af hundens bid, så ender de alligevel med et slutprodukt der er ganske tro mod animationfilmen. Karaktererne er således mere tegneseriefigurer end rigtige mennesker, hvilket bl.a. gør det lettere af afvikle voldscenerne. Desværre savnes de animerede og uddybende forklaringer, hvilket gør karaktererne bliver underlige todimensionelle i denne historie. Udgangspunktet er selvfølgelig skabt af Anders Matthesen, men det er Nikolaj Cederholm som har instrueret løjerne, mens Clemens har skrevet manuskriptet til musicalen. Folk der alle er vant til store armbevægelser og poesi som sprøjtelakeres. Vi kommer bare ikke helt i mål denne gang, og sådan er det.

3_fjernpen.JPG

Det er selvfølgelig altid let at fremhæve alt det man ikke kan lide, jeg vil derfor forsøge mig med det modsatte.  Forestillingen består af 31 scener og 15 sange. Her er den tredje sang Arne er for cool gennemført underholdende og svingende. Den ottende Hva’ Med Dig Selv? er ligeledes flot afviklet, mens Clemens Telling med Sidste Skridt har lavet musicalens smukkeste sang fremført af Dorit (Lea Thiim Harder). Jeg er faktisk imponeret over Ruben Søltofts evne til at ramme Terkels hjælpeløshed, gakkede gangart og kiksede adfærd.  Mens Martin Brygmann rammer animationversionen af Arne Nougatgren til perfektion, så er Lea faktisk bedre end tegneserieudgaven af Dorit. Sødmefuld, velsyngende og så gnistrende, at hun burde have været hjertet i stykket. Kim Witzel har skabt et åbent sceneudtryk der let skifter fra betonstøbt forstadsskole, over drengeværelse til fredfyldt skov. Horrorsekvenserne fungerer også rigtig fint. Anja Gaardbo er koreografen bag de flotte dansenumre, der især før pausen gav stykket energi og samling. Adam og Noah får faktisk alt for meget plads, men de rammer taberduoen Sten og Saki perfekt.  Alt dette gør vi havner på hele tre blækhuse. De manglende tre skyldes især Thomas Bo Larsens problemer med karakteren Stewart Stardust, Clemens favntag med Jason, Terkels forældre, bryllupscenen og det meste af hvad der skete efter pausen. Megen morskab er gået tabt, en del poesi er ligeledes forsvundet fra universet, og de nye store dansenumre, sange og afvikling af samme fylder bare ikke hullet. Ingen kan være i tvivl om folkene bag musicalen har kæmpet og knoklet. Resultatet er bare en skuffende omgang tandløs underholdning , som hverken formår at forny eller forløse arven fra Terkel I Knibe.

nstruktør: Nikolaj Cederholm Manuskript og musik: Clemens Musik: Bossy Bo, Thomas Volmer, Anders Matthesen og Clemens (sange fra filmen er skrevet af Anders Matthesen) Koreograf: Anja Gaardbo Scenograf: Kim Witzel Kostumedesign: Line Bech Kreativ Executive Producent: Thomas Langkjær Producenter: Live Nation, Langkjær Entertainment og Clemens. Terkel: Ruben Søltoft Arne Nougatgren: Martin Brygmann Jason: Clemens Stewart Stardust: Thomas Bo Larsen Dorit: Lea Thiim Harder Sten og Saki: Adam & Noah.