Teaterstykket her ser måske ikke ud ad meget på billederne eller presseteksten, men det er vitterlig en vellykket omgang ungdomsgys af den klassiske slags. Det hele emmer således af nostalgiske krimier og radiodramaer, fra dengang DR var et underholdningsmonopol ingen betvivlede eller kunne undgå. Selvom forestillingen er en direkte fortsættelse på stykket Clara, så behøver du ingen forudgående kendskab til James Iron, eller hans trængsler med verden for at kunne følge med. Du skal blot have mod på en time i mørket med skuespilleren Anders Glud Jensen og nogle gedigne overraskelser.

Copyright Zangenbergs Teater

Selv hvis også du er en kyniker, vil du kunne nyde turen med James Iron (Anders Glud Jensen) ud til det øde Crows Wood. Hvor stilheden kun overdøves af dine indre stemmer og hvor telefoner endnu ikke findes. Det er her James Iron søger at hele sit knuste faderhjerte og begræde tabet over døtrene Clara og Sarah. Men nogle mareridt er svære at slippe for, selv når du er vågen. Uhyggen opbygges gradvist og da spændingskurven ikke kan tage mere vælter gysene ud over scenekanten. Du skal dog tilhøre de sarte sjæle for at blive overvældet af ubehag, der var dog rigelig med skrig fra publikum på premiereaftenen!

Det er allerede en lille evighed siden jeg sidst var forbi børne- og ungdomsteateret Zangensberg i København. Hvilket utvivlsomt har været en fejl, for ikke blot har jeg misset forestillingen Clara, jeg genkendte ej heller et ansigt. Til gengæld havde jeg en hyggelig aften, og var positiv overrasket over historieformidlingen. Hele historien kunne let omsættes til en interaktiv e-bog, eller sælges som storyline til computerspil. Med ganske få virkemidler, rekvisitter og svinkeærinder får skaberne af forestillingen lokket os med ind i et univers fra en ikke så fjern fortid. Dengang tog blev drevet af damp, tøj syet i hånden og breve altid var håndskrevet. Klassesamfundet levede i bedste velgående og selvom jeg ikke fangede hvad James Iron lever af er det tydeligt han ikke lider nød. Anders Glud Jensen er måske nok alene på scenen, men enkelte andre karakter udfyldes af stemmer og oplæste breve. Lokationer, fortid og tanker formidles dog alle af Anders mimik / ord / handlinger. Han er vores hovedperson og katalysator for historien. De fire blækhus gives for stemningen, historien, gysene og formidlingen.

Medvirkende, på scenen: Anders Glud Jensen Øvrige medvirkende: Niclas Kølpin, Julie Christiansen, Jon Lange, Peter Zhelder, Peter Christoffersen og Troels Thorsen. DU kan læse mere her