Hun danser forsigtigt rundt på scenegulvet, mens hun synger 90er hittet love you always forever af Donna Lewis. Hun er forelsket, hjertet bobler og hjemmet er pludselig fyldt af nye lyde, nye dufte og et menneske hun ser med sine hænder og hjerte. Det er muligt livet leves i mørke, men hendes verden er alt andet end farveløs. Dit Blik, Mit Syn – Fortælling Om Et Liv I Mørke hedder den seneste forestilling fra Glad Teater som du for tiden kan indtage på Warehouse9 i Kødbyen

I love you always forever
Near and far closer together
Everywhere I will be with you
Everything I will do for you
I love you always forever
Near and far closer together
Everywhere I will be with you
Everything I will do for you
— Donna Lewis - I Love You Always Forever

Natural Born Kendis
Anna Sophie Lübeck er forestillingens hovedperson, og hende der alene fylder de halvfems minutter med dramatikernes fortolkninger af hendes eget liv. Noget er ren fiktion, andet helt tæt på, men alt kredser om synet og mangel på samme. De nitten tematiske historier har således Moltke Johansen, Magnus Luel Berg, Thea Kulavig og Tomas Lagermand Lundme som skabere og Anna Sophie som formidler og ophav.
Anna er nemlig ikke blot vores hovedperson og ensembleskuespiller hos Glad Teater, hun har været landskendt siden fødsel. Noget der ellers kun tilfalder Kongehusets medlemmer. Hendes pressedækning som baby skyldtes dog, at hun var det første Kængurubarn i Danmark. Hvor for tidlig fødte babyer bliver taget ud af kuvøserne og i stedet lagt hos forældrene. Noget der reddede hendes liv, men desværre også frarøvede hende synssansen.

Klapstolene er placeret i aflang cirkel, med et tydeligt scenerum i midten. Flere steder er der placeret effekter med påskrevet funktioner og betydninger. De er spredt langs kanten af scenen, hen over gulvet hænger der tørresnore med ophængte tøjstykker. De tydelige bogstaver bekendtgør hvad der er bukser, mens et forklæde er fyldt med ordene ”sortseer”. Hvis det ikke var for ordene og det faktum vi alle sad der, så lignede det en imiteret forhindringsbane fra en blinds hverdag. Anna er formidleren og Dan Roland Lund ham der iscenesætter hende. Klædt som en dirigent fra et klassisk musikorkester, er han muren hun spiller op ad, ham der flytter rekvisitterne når nødvendigt, ham der trækker i snorene når handlingen skal i en ny og anden retning. Men det er hele tiden Anna der formidler historierne fra verden i mørket. Hende der rækker ud, der deler og aktivt søger vores forståelse.

Det er vanvittig imponerende hvordan Anna finder rundt på scenen, historierne og formår at formidle den. Jeg er vild med sekvenserne hvor hun synger. Både lykkeøjeblikkene og afslutningen. Jeg elsker alle tingene har fået håndskrevet deres funktion med kæmpe bogstaver. Sekvensen med sammenstødet mellem Anna og Samfundet er både humoristisk, trist og vellykket satire. Det politiske opråb om oprør fungerer omvendt ikke så godt, upåagtet meningerne deles. Jeg var langt mere glad for den poetiske scene med udgangspunktet i eventyret Tommelise. De nitten historier har således nok en samlet tematisk ramme, og et fælles kreativt udspring, men det giver dog ikke som sådan en sammenhængende fortælling eller synderlig ensartet kunstnerisk udtryk. Hvilket ej heller har været ideen, men det gør forestilling stritter i flere retninger og til tider dræner udtrykket for poesi/fremdrift/kraft. Jeg havde derfor skåret endnu flere historier fra, og derved styrket fokus. De fire blækhuse gives i særdeleshed for Annas performance, billedsproget der blev brugt med stor succes, historierne om livet som skilsmissebarn i en analogtid, hvordan forelskelse føles når du ser med alt andet end øjnene og så de interaktive elementer der blev brugt i stykket her. Det er altid tankevækkende, at det kræver en blind før en seende virkelig kan se. For det vil jeg altid være Anna taknemlig.

Du ødelægger dine fingre, hvis du bliver
ved med at læse så meget.
Sagde de til mig.
Historien boede i mine fingre.
Når de gled henover Den Uendelig
Historie, sluttede den aldrig.
Fingre bliver ikke ødelagt sådan.
De bliver kun ødelagt, hvis jeg ikke
læser.
Hvis jeg ikke har en historie.
— Tomas Lagermand Lundme - Fingre

Medvirkende: Anna Sophie Lübeck, Dan Roland Lund Dramatikere: Alexandra Moltke Johansen, Magnus Iuel Berg, Thea Kulavig og Tomas Lagermand Lundme Instruktion: Lars Werner Thomsen Dramaturgi: Jesper Michelsen Scenografi: Johan Kølkjær Lyddesign: Rune Abel Produceret af Glad Teater .
SPILLEPERIODE SPILLESTED 29. januar - 9. februar Warehouse9, Halmtorvet 11A, Kbh. V . Læs mere her