Det var premiereaften, og salen i Rødovre var proppet med forventningsfulde mennesker. Scenen var omvendt kun udstyret med to instrumenter, en trævippe fra folkeskolens gymnastikrum, og så en komiker på knap fyrre år. Du kender ham utvivlsomt som den evige teenager med de skæve pointer, og alternative fortolkninger af kendte popsange. Skulle dine TV-vaner være anderledes end mine, så har du måske også fanget at han er stemmen bag de kække lydbidder på realityprogrammet Love Island. Jeg selv er blot nogle enkelte somre ældre end Dan, og har ikke set ham på et scenegulv siden han slog igennem som gymnasieelev i 90erne. Siden da er meget er sket i verden, og det samme er sørme også tilfældet for Dan.

Copyright Dan Andersen / FBI

For selvom Dan på premiereaften var tyk bag ørene af snot, og så det faktum han igen var single, var det en voksen mand der mødte publikum. Selvfølgelig var der pointer af den klassiske slags, og tonsvis af jokes der havnede under bæltestedet. Men det var også et show skabt af en mand i balance. Der nu stod midt i livet med en masse hårdt indkøbte erfaringer, indsigter og modne overvejelser om meningen med det hele. For selvom Dan måske flyttede lidt sent hjemmefra og ej heller var så hurtig til det med pigerne, så har en bunke personlige udfordringer accelereret komikerens begrebsverden. Stress, angst, depressioner, elendige parforhold og en lidt uheldig afsked med sin far har således påtvunget Dan noget modenhed / indsigt / ydmyghed. Det har efter min mening givet komikken en balance, dybde og alvor den tidligere har savnet.

Copyright Forbrugermania

Showet blev gennemført i et stræk, med tre hovedhistorier, fem emner og en rammefortælling. Alle mennesker har brug for at lære fortiden ikke kan ændres, men det kan mønstrene. Hvilket groft sagt er pointen med dette show. Dan delte ud fra ungdommens skattekammer af sjove nederlag, pinlige situationer og uheldige forviklinger. Tog os med til læge for piller, på hospitalet for kikkertundersøgelse og forbi bedemanden for afsked & handel. Når emnerne blev for emotionelle, historierne blot var slutte eller fortællingen på anden måde ramte en blindgyde så blev guitarerne taget i brug. Her blev en del velkendte strofer liret af med nye ord og sjove pointer. Dan var måske nok engang en ung nørdet knægt uden folkelige interesser, pigetække og svulmende muskler. Hvilket utvivlsomt har formet mange af valgene gennem livet, men han står her stadigvæk og nu har han altså noget på hjertet. Showet fungerer som underholdning, burde måske droppe en enkelte sang og forkorte fortællingerne om de indre problemer. Det ville omvendt frigive plads til flere morsomme historier fra drengeværelset, parforholdene og voksenlivet. Historier der er så uendelige mere morsomme når de genfortælles med distance, indsigt og forklaringer. Dan er ikke længere den usikre dreng der kun kender kvindekroppen fra elverpigeplakater, måske han fortsat er en idiot til fodbold, men i dag er han altså en morsom herre der også er god med en guitar.

Du kan se mere her. Dan Andersen - På Vippen kommer på tour de næste tre måneder. Starter i Randers derpå Vejle, Aarhus, Aalborg, Odense med flere. Snart udsolgt i Slagelse og Greve. Jeg er dog mest imponeret over han kommer forbi Karup i det jyske. Hvor der også snart er udsolgt! Det hele slutter på Bremen i København. Uanset hvor du bor kan du tjekke tour kalender her