Oppe under loftet på scenen Folketeateret kalder Hippodromen, var der i sidste uge, en flok unge jyder på besøg. Forestillingen de havde taget med sig hed Brænding, skabt i samarbejde med Aarhus Teater og sendt ud i verden via Den Danske Scenekunstskole. De halvfems minutters ny dramatik var faktisk et behageligt bekendtskab, nogle enkelte sidegrene, ideer og dramatiske pointer var dog på afveje. Men som en slags showcase for dramatikerne bag og skuespillerne på scenen var det en succes. Det kan som anmelder være lidt udfordrende at støde på spirende talenter og kommende stjerner. Da lidt firkantede formuleringer kan få uforholdsvis stor betydning for den enkelte og derved påvirke vedkommendes udvikling i en uheldig retning. Men siden forestillingen her ikke længere fremføres, skuespillerne på scenen alle var afgangselever og helhedsindtrykket var positivt, så kommer mine synspunkter ud på nettet.

Hvis du nogensinde har siddet bænket lidt for længe ved en kystlinje, så har du utvivlsomt set ud over en brændingszone. Det er der, hvor bølgen fra havet rammer det lave vand og hvirvler havbundens indhold op til overfladen, hvorved en ny revle langsomt opbygges. Hvilket fungerer fint som en symbolsk fortællingsramme for historien, der i sig selv er et slags moderne klimaopråb. Forurening bearbejdes ud fra ideen om, at det generelle kan genfindes i det enkelte og omvendt. Verden forgår således fordi det enkelte menneske er uperfekt. Den globale klimakrise afspejles i den forurenede fjord. Hvis tilstand kun skyldes de lokales fejlvalg. Der er formet af deres umoralske livsførelse. Kollektivet fejler således grundet individuelle brister som vi alle besidder. Det lader i hvert fald til at være pointen.

Fotocopyright Emilia Therese

Historien drives frem af otte forskellige karakterer, hvis liv og skæbne alle er bundet til den lokale fabrik. En fabrik som tydeligvis pumper andet end velstand ud i lokalsamfundet. Det er dog gnidningerne mellem familiemedlemmerne, vennerne og kæresteparrene som bringer drama til historien. Selvfølgelig er der nogle klassiske socioøkonomiske modsætningsforhold, mens alle deler bristerne: ansvars-fralæggelse, løgn og bortforklaringer. Det er dog lidt svingende hvorledes disse ting kommer til udtryk. Hvilket både er helt oplagt, og samtidig stykkets svaghed. For gentagelsen af de individuelle moralske brist bliver både lidt ensformige og skaber også en del løse tråde der dræner hovedhistorien for kræfter. Jeg elsker at de lokale fisk er defekte, de lokale tosser alle er skadet grundet forureningen og stykket ikke har nogle oplagte helte. Hver karakter har en baggrundshistorie, nogle hemmeligheder og personlige udfordringer der forplumrer helheden. Indarbejdelse af den danske sangskat fungerer også rigtig godt og indkapsler fint både publikums opmærksomhed og karakterernes skæbner. Som en der vitterlig hader product placement var det en fornøjelse at se at alle logoer var skjulte. De fire blækhuse kastes efter det visuelle udtryk, sangene brugt og de vellykkede forviklinger på historien. Derudover for Clara Ellegaards fysiske skuespil, Olive Joof Lewerissa henkastede replikker, Alexander Krumhausen stilsikre greb om det psykotiske, men i særdeleshed for Sarah Francesca Brænnes indfølte og fine skuespil. Seks kommende manuskriptforfattere har udviklet dette og hvem der har ansvar for hvad vides ikke. Jeg havde dog droppet kutterturen, givet børnekidnapningen mere plads eller helt opgivet den, glemt alt om bolchekogeriet og givet kærlighedsforviklingerne mere saft. Samtidig fremstår fortællingen ganske kompakt og det er virkelig ikke en lille bedrift for et skrivekollektiv.

AF STUDERENDE VED DDSKS DRAMATISK SKRIVEKUNST: ANNA SKOV JENSEN, NANNA PLECHINGER TYCHSEN, MARIE BJØRN, MATHIAS RAABY RAVN, RASMUS KRONE, SONJA FERDINAND ISCENESÆTTELSE: PETREA SØE SCENOGRAFI: KARIN GILLE: LYSDESIGN KASPER DAUGBERG LYDDESIGN: KIM ENGELBREDT VEJLEDER VED DRAMATISK SKRIVEKUNST & DRAMATURGISK KONCEPT JOAN RANG CHRISTENSEN MEDVIRKENDE STUDERENDE VED DDSKS, AARHUS, SKUESPIL CLARA ELLEGAARD, OLIVIA JOOF LEWERISSA, ALEXANDER KRUMHAUSEN, SARAH FRANCESCA BRÆNNE, RASMUS SKAARUP, MARIA CORDSEN, ARIAN KASHEF. Stykket var forbi Folketeateret i København hvor vi så forestillingen på hippodromen. Du kan læse mere om stykket her