Dette teaterstykke er ikke blot en fængende tragedie om en misdannet tyran, der levede for længe siden i England, det er en ypperlig fremvisning af magtens væsen. Vi ved alle at enevældige herskere altid lider under magtkorrumperingen. Det er dog kun i hårdkogte gangsterfilm, Fyrsten af Machiavelli eller når f.eks. Lars Løkke kæmper for sit politiske liv i fjernsynet, at vi opdager forskellen mellem os selv og magtmenneskerne. Shakespeares tragedie om prins Richards vej til magten og tab af samme, er således det spejl vi alle behøver for at forstå verden omkring os. Det kan virke overvældende, deprimerende og hjerteskærende, men hvis du møder verden med naive åbne arme så fortjener du en leder som Richard.

Fotocopyright Henrik Ohsten Rasmussen

Prins Richard var måske nok af kongeligt blod, men fysisk lignede han en vanskabning, noget religiøse mennesker ofte ville tilskrive onde kræfter og djævlens værk. Uheldigvis for England overlevede Richard både sin hårde barndom, omverdens spot og en barske borgerkrig. Hvor han som voksen fandt meningen med livet og opdagede at ambitioner omsat til handlinger, blot krævede lidt manglende moral og stålsat beslutsomhed. Vi lærer hurtigt at Richard er et rendyrket magtmenneske, der uden skrupler dræber, lyver og snigløber enhver der står i vejen for ham. Du er således enten med ham eller en del af problemet. Det er svært at holde af ham, men du imponeres alligevel af modet hvorpå han række ud efter magten. Hvorledes fortiden for Richard aldrig er andet end et katalog over nødvendige handlinger, ingen bør dvæle for længe ved, men blot accepterer som nødvendige for Englands (og derved Richards) bedste.

Det er allerede en lille evighed siden jeg sidst så Richard III opført på en teaterscene, men man glemmer aldrig den deforme psykopat, hvis sort-hvid tilgang til verden aldrig afspejler andet end ”er det godt for mig eller ej?” Det er dog første gang jeg har set en kvinde spille Richard, og selvom jeg knuselsker Tammi Øst på enhver teaterscene, så var jeg lidt overrasket over valget. Heldigvis gnistrer hun i rollen som den lille kødklump hvis magtærgerrig kun overstråles af hans foragt for alle andre mennesker. Især andet akt er frydefuldt, takket være hendes greb om kongekronen og forsvaret af samme. Modspillet får hun af flere forskellige karakterer der alle spilles af Morten Burian og Lucia Vinde Dirchsen.

Teaterstykkets indledning er det svageste punkt. Hvilket til dels skyldes ophavet og vores naturlige reaktion på bulderbassen Richard. Det tager altid tid at vænne sig til antihelte og selvom man aldrig kommer til at elske Richard så hepper man alligevel på ham til sidst. Rikke Juellunds scenografi består af en kantet træklods med hjul og ellers har hun indrammet scenen med noget der ligner en udgået sort reolmodel fra Montana. Takket være den mobile træklods skabes der let forskellige rum på scenen, og selvom jeg forstår løsningen i andet akt, er det ikke den mest elegante. Uanset om Morten Burian spiller den noble prins, dronning eller fordærvede fætter så er han en fornøjelse. Lucia Vinde Dirchsen er omvendt bedst når hun spiller manderoller. Uanset om det er som modvillig håndlanger, ordløs Richmond eller som trodsig prinsesøn.

Da jeg var ung og mindre kynisk læste jeg statskundskab. Et studie der var pakket med mennesker hvis ambitioner minder en del om Richards. Selvom det er sjovt at flere af studiekammeraterne fra dengang blev politikere, er det også trist at formularen for magt ikke har ændret sig siden middelalderen. Jeg frygter således tragedien her aldrig bliver uaktuel, og Richard for altid vil forblive en rollemodel for de magtgrådige iblandt os. Men derfor kan vi alle alligevel glæde os over Tammi Øst evner som skuespiller og nyde dramatik forfattet af Shakespeare. Jens Albinus har instrueret denne kompakte udgave af stykket som du kan se det frem til den. 13. oktober på Husets Teater i København.  Så har du endnu et idealistisk hjerte, eller bare behov for at hærde dig selv inden den kommende danske valgkamp, så er det nu du har chancen for at arbejde med klarsynet. Jeg lover dig at verden ikke bliver den samme igen, for når du først har set Tammi Øst høvle sig gennem magtens mange lag, så vil du aldrig igen stole på en politiker.

Medvirkende: TAMMI ØST, MORTEN BURIAN, LUCIA VINDE DIRCHSEN Instruktion: JENS ALBINUS Scenograf: RIKKE JUELLUND Lyddesign: MADS LJUNGDAHL Lysdesign: SONJA LEA.