Hver eneste sommer fremføres nytolkninger af velkendt Shakespeare dramatik klos op ad Kronborg. Uanset om det øser ned eller solen skinner fra en skyfri himmel, så afvikles skuespillet, selvom det nok kan kaldes teater under åben himmel, så er det dog kun os publikummer der sidder uden overdækning. I år var det dog én vejrmæssig fornøjelse at gæste premieren på Shakespeare Festivalen – der startede med et gæstespil af Shanghai Peking Opera Company. Der havde omsat Hamlet til en kinesisk opera, men grundhistorien og magtkampene vil enhver der har set Hamlet kunne genkende. Selv hvis karaktererne hedder noget andet, klæder sig mere farverigt og synger dialogen på kinesisk. De næste to forestillinger er Searching for William (8.-12. August) og Shakespeare in Concert (15.-17. August). Begge opsætninger starter kl 20:00 og alle dage kan du fra kl 19:15 opleve den korte og humoristiske opsætning med Adam Brix-  Shakespeare Was Here af Lars Romann Engel.

Hamlet hedder i den kinesisk operaopsætning The Revenge Of Prince Zi Dan. Just som i skuespillet Hamlet mister Zi Dan sin far til rænkespil udtænkt af onklen (Yong Su). Der ikke blot har blod på hænderne, dronning i sengen og kongekronen på hovedet, men også et mistænksomt øje på prinsen (Zi Dan). Vores helt spiller tosset for at undgå direkte konfrontationer med den nye konge, alt imens hævn planlægges og sorg tøjles. Zi Dan kender nemlig sandheden, idet han har rådført sig med faderens genfærd. Plannen er som vanlig vældig omfattende og mere snørklet end snedig, men retfærdigheden kræver andet end onklens død, hvis du har set Hamlet før så rummer slutningen ingen overraskelser.

Denne anmeldelse står til dels på et fundament af uvidenhed, og så en masse skråsikre ideer om Shakespeares tragedie Hamlet. Alligevel har jeg ikke været i tvivl om underholdningsværdien af den kinesiske opførelse af samme. Selvfølgelig er der et hav af interkulturelle referencer, oldgamle traditioner og nybrud på samme, der blev misset af mig. Sådan noget sker, når forskellige verdener krydser spor. Hvis du, som jeg, voksede op med Hong kong actionfilm, kinesiske dramaer og historiske spillefilm har du utvivlsomt fanget, at der er store forskelle mellem vest og øst. Lige fra farvekoder, talsymbolik til hvorledes drømmeverdener kan påvirke vores egne virkelighed. Men selv hvis du intet kender til verden uden for vores egen vestlige kulturcirkel, så vil du kunne genkende Hamlet og forstå problemstillingerne der fremføres på borgvolden i Helsingør.

De fem blækhuse gives for et virvar af ting. Slutningen er overraskende medrivende, pantomimeteateret farverigt og den syngende dialog dragende, den fysiske udfoldelse fængende og afviklingen af konflikterne skete med en legende lethed mange Shakespeare opsætninger kunne lære noget af. Kvinderne spilles af mænd, ære er mere vigtig end kærlighed og magtkampene hæmmes ikke af samme moralske dilemmaer som vanlig. Fremtid, fortid og nutid er størrelser der behandles ens i denne opsætning. Noget der er sket, vil ske og sker er således alle elementer der er forbundet med hinanden synkront. Tiden er således ikke noget lineært, og udfoldelse af handlingerne er derfor mere cirkulær skæbneberetning end klassisk historiefortælling. Zi Dans handlinger / skæbne kunne således ikke være anderledes. Hvilket måske er årsagen til vi ikke dvæler for meget ved motiver/tvivl/dilleammer og bevæggrunde. Vi får i stedet for en underholdende tur i en verden hvor en balance genoprettes ved Zi Dans hånd.

Da vi forlod Kronborg til fods overhørte jeg flere der udtalte de aldrig havde set noget lignende. Hvilket er en ganske rammende beskrivelse af opsætningen her. Jeg var vild med scenografien, kostumerne og var mere fascineret end bjergtaget af historiens afvikling.
Det var en farverig aften proppet med nye indtryk, nye retninger for det velkendte skuespil og perfekte rammer.

Hamlet – The Revenge of Prince Zi Dan. Instruktør: Shi Yokun Producent: Shanghai Jingju Theatre Company.Medvirkende: Fu Xiru, Guo Ruiyue, Chen Yu, Zhao Huan, Zhu Heji, Geng Lu
Genre: Teaterkoncert/Musikteater Sprog: Kinesisk - med engelske overtekster. Læs mere her

Gå ikke glip af vores gratis Shakespeare Intro ”Shakespeare was here”. Et underholdende og bemærkelsesværdigt one-man-show om en udsædvanlig historie, som for altid vil knytte Shakespeare, Hamlet og Kronborg sammen i et af verdens største mysterier.  Det starter kl. 19.15 på Shakespeare Festival Scenen.