Bænket under mørke skyer og omkranset af smukke bygninger, indtog vi premieren på endnu en omgang sommerfjollerier af Holbæk Teater. Dette års sensommerforestilling i museumsgården har en oplagt og overskudsagtig Thomas Mørk i hovedrollen som Svend Poulsen Gønge. Der flankeret af Brian Kristensen og Josephine Nørring sørger for Gøngehøvdingen aldrig bliver synderlig historisk, politisk korrekt eller andet end rendyrket morskabsteater. En genre der godt nok hører sommerscenerne til, men sjældent bliver til andet end revyer, genopførelser eller dramatiske fejlskud. Heldigvis tør og kan man mere i Holbæk, hvilket gør det til en fornøjelse at besøge museumsgården. Flemming Jensen har skrevet og instrueret løjerne og har som vanligt sammenflettet det gakkede med det barokke, tilsat enkelte nutidige politiske pointer.

Copyright Fotograf Mie Neel

Før Danmark og Sverige blev til fredelige velfærdsstater lavede vi ikke meget andet end at bekrige hinanden. Mellemøstens komplekse problemstillinger er således intet mod de nordiske krige. Her skiftede alliancer, kongekroner og grænser hyppigt ejermænd. Ufreden skyldtes sjældent andet end liderlighed, grådighed og gammelt fjendskab, men derfor kan det godt være forvirrende at forstå alliancerne og begrundelserne. I dette stykke truer Svenskerne via lejesoldater fra Tyskland og snedige adelsmænd fra Sydsverige. Kongerigets fremtid afhænger af sikring og flytning af en formue i rigsdalere. Svend Gønge er helten konger tyer til og kvinderne sværmer om. Men kan han finde guldet og sikre nationen? – og var han ikke selv svensker? – og er Gåsetårnet virkelig bygget af døde gæs? – og er Ghita Nørby også med i denne opsætning af Gøngehøvdingen?

Fotograf Mie Neel

Balancen mellem den kollektive indsats og de bærende kræfter var denne gang perfekt. Repertoiret af far jokes var igen uendeligt og som altid var der meget få pointer som byggede på andet end bevidste misforståelser, platheder og lumre dobbeltheder. Hvis du ej heller kender til den fjerne tid fra før Rasmus Seebach, så er Holbæks syngespilsudgave af Gøngehøvding ikke det oplagte sted at starte, men det er til gengæld et underholdende udgangspunkts for din uvidenhed. Vi rammer fem blækhuse da komikken fungerer og Thomas Mørk gnistrer på scenen. Jeg er vild med den yppige ungmø (Josephine Nørring) der intet aner om verden udenfor sin egen boble og Brian Kristensen er fremragende som kongen uden toiletpapir. Pointerne er sjældent overraskende, men det er forviklingerne ofte. Begge dele leveres med charme og overskud, nogle af afbræk på historien er dog mindre vellykkede, men helheden fungerer og hvis vejret holder tørt kommer teateret til at spille for fulde huse resten af sommeren.

Medvirkende: Thomas Mørk, Brian Kristensen, Josephine Nørring, Lars Fjeldmose samt elever fra 3. årgang på Holbæk Drama College og Holbæk Teaters folkekor. (Josephine Nørring har med kort varsel overtaget Therese Damsgaard Manleys rolle pga sygdom). Forfatter & Instruktør: Flemming Jensen.  Komponist & Pianist: Lars Fjeldmose. Scenograf: Kirsten Brink. Læs mere om stykket her