Der voldædes fortsat gennem hele julemåneden, og få overtrækker ikke deres kreditkort i jagten på den perfekte fejring af Jesus K´s fødselsdag og julemandens ene arbejdsdag. Den danske forbrugsfest har således stadig i 2018 et religiøst udspring og kernefamiliens gaveregn som omdrejningspunkt. Men da folket ikke længere hverken dyrker folkekirken eller bliver sammen længere end syv år, så er de nostalgiske historiske traditioner under voldsomt pres. Konflikternes julelandskab har i dag således langt flere brudflader og sprængfarlige områder end for blot få årtier siden, takket være de talrige skilsmisser og økonomiske kriser. Det er derfor helt oplagt at teaterkompagniet Partners in Crime har valgt at kalde deres lille socialrealistiske komedie for Jul i skilsmisseland.

Foto copyright Katrine Møbius.

Titlen er tydeligvis en reference til fortidens store danske julefilm Far til Fire julebal i nisseland, men stykket sigter mere mod en musikalsk nytænkning af socialrealistisk ungdomsteater, end et frontalt opgør med gumpetunge danske folkekomedier. Forestillingens rammefortælling er således hvorledes idealer om familieidyl knuses af barske skilmisse realiteter.

Udgangspunktet er en ung mand hvis voksne forældre pludselig går fra hinanden kort før hjerternes fest skal løbe af stablen. Heldigvis er hans bedste venner begge to skilsmissebørn, og mere end villige til at dele ud af deres dyrekøbte erfaringer. Der springes således en del mellem karakterens personlige udfordringer og så hovedhistorien om jul som voksent skilsmissebarn. Samtalerne mellem de tre venner afvikles alle henover bankopladerne på det lokale værtshus. Hvor de hver eneste juleaftensdag banker snaps og venskab på plads i hinandens selskab. Det er her vi får serveret indsigterne i intrigerne og de sårede følelser. Det er her de lyver for hinanden og sig selv, alt imens de giver hinandens løgne emotionelt modspil. De er alle unge voksne med ar på sjælen, knuste drømme og barnlige håb. Unge voksne der tvinges til at erkende barndommen aldrig kan gentages og fejlene kun kan tilgives.

Foto copyright Katrine Møbius.

Forestillingen bobler af gode ideer og musikalske detaljer der løfter historien væk fra det banale. De barske pointer serveres med humor, rumlighed og stor variation. Desværre drukner forestillingen til tider i sidegrene, pointer uden opspil og klicheer om enten skilsmisser eller fejring af jul. Der er efter min mening mindst 2½ forestilling klemt sammen på de 65 minutter som stykket varer. Havde man opgivet sidegrene helt og kun fokuseret på den ene families udfordringer, så ville budskabet havde stået stærkere. Så kunne vennerne med ondt i familien fungere som styrkemarkører for følelserne hovedpersonen oplever. Det ville også have gjort slutningen mere stringent. Jeg er dog vild med den gennemførte indarbejdelse af musikken i forestillingen, og den dynamiske afvikling af øldrikning fungerer også rigtig godt. De scener hvor musikken bruges til at opbygge og underbygge følelsen af (jule)stress er rigtig gode. Bodil Jørgensen er som altid perfekt i rollen som indebrændt og helt igennem uretfærdig mor. Mens Henrik Prip med stor dygtighed bruges til levering af emotionelle pointer af den underspillet slags. Hella Joofs stemme bruges som humoristisk sammenkædning mellem forestillingens grundhistorie og så meningen med julen/livet. Det er dog Kristian Grumme Nilesen, Thea Kastberg, Andres Dittmer og Karl Johan Dilling (musikeren) der er stjerner på scenegulvet. Deres venskab gnistrer i de kantede samtaler og instrumentelle øjeblikke, mens noget af magien går tabt når humoren forceres. De fire blækhuse gives for underholdningen, sceneudtrykket og musikken. Hvis du har ondt i traditionerne kan forestillingen måske hjælpe, men står du lige midt i en skilsmisse bør du nok springe teaterturen over.

Medvirkende: Kristian Grumme Nielsen, Thea Kastberg, Andreas Dittmer, Karl Johan Dilling Jandorf, Hella Joof (Voice-over), Bodil Jørgensen (Voice-over), Henrik Prip (Voice-over) Instruktør: Tamara Rugaard Mathiesen Lysdesigner: Nikolaj Agervold Dramatiker, forfatter: Frederik Villads Komponist Karl Johan Dilling Jandorf Du kan se stykket her: Edison, København: 11.-15. december 2018 Mungo Park i Allerød: 27.-29. december 2018