Von Baden drengene har været voksne i flere år, det er deres teater også blevet nu. Den lette humoristiske tone der fyldte scenegulvet, når de selvironisk bearbejdede manderoller i den moderne verden, er denne gang ikke i fokus. I stedet har truppen bevæget sig ud i krydsfeltet mellem socialrealisme og morbid underholdning. I lidt over en time befinder vi os således som tilskuer til et ægteskab under pres, og et menneske i personlig dyb krise.

Historien starter ellers ganske idyllisk, men én forfærdelig hændelse senere og kernefamilien bliver til en tom skal. Det er både hjerteskærende, underholdende og ganske spændende. Dramaet er intelligent skruet sammen, selvom spændingen fuser ud for tidligt, så holder selve fortællingen hele vejen.

Copyright Forbrugermania

Patricia Schumann er det emotionelle knudepunkt for historien. Du både forstår hende, og føler sympati med hende. Anders Brink Madsen rammer rent som en karakter hvis greb om virkeligheden er forsvundet. De besnærende mønstre han finder, og de afvigende deduktioner, føles næsten som plausible forklaringer når de forlader hans mund. Frederik Meldal Nørgaard er fortsat eminent i rollen som den moderne bløde mand, hvis grænser kun viser sig når han presses. Tilpas underdanig, men ikke selvudslettende. Henrik Vestergaard har skrevet og instrueret forestillingen, begge dele er vitterlig godt teater håndværk. Teksten har dog efter min mening en enkelte udfordring. Meta krydset mellem kvindens ekspertise og sidenhen egen virkelighed, fungerer bedre på skrift end på en scene. Det er simpelthen for svært at fremvise/forklare/afvikle uden at tabe pointen/publikum. De fem blækhuse kastes efter dette lille kompakte teaterstykke, der leger med genren thriller uden at genopfinde den. Formen er således kort, pointen klar og udtrykket er overraskende underholdende, på trods af emnet.

Dramatiker: Henrik Vestergaard Iscenesættelse: Von Baden. Scenograf: Johanne Eggert Allan Frausing Lyddesign: Emil Assing Høyer Lysdesign: Mads Lindegaard Scenograf: Johanne Eggert. Medvirkende: Patricia Schumann, Anders Brink Madsen, Frederik Meldal Nørgaard
Coverfoto: Montgomery. Gæstespil på Teater Grob frem til og med den 7. November. Se mere her