Det er muligt morskabsteater ikke rammer alle, men når farcer virker, så flyder latteren frit. Dette show er gennemført elendigt på den bevidste måde og det fungerer faktisk rigtig godt. Men hvis du har en svaghed for amatørteater eller af uvisse årsager synes revyer er fremragende underholdning, så vil det sikkert gøre lidt ondt at overvære denne komedie. For det er de glade amatører, ukuelige ildsjæle og spændte budgetter der trynes igen og igen på scenen.

Fotocopyright Thomas Petr

Morskaben søges via falden på halen komik, tilsat platheder af den gængse slags og asynkron timing. De forskellige jokes gentages i det uendelige og grundet barokke udviklinger i forestillingen fungerer tilgangen. Grundkernen er opklaringen af et mord på et gammelt engelsk gods. Hvem der dræbte hvem og hvorfor, er dog i bedste fald ligegyldigt. Det er forviklingerne på scenen, rod i replikkerne og de fejlramte rekvisitter der i samspil med teatertruppens ukuelige vilje til at gennemføre stykket der skaber morskaben.

Farcen er aldrig i fare for at blive andet end harmløs underholdning. I stedet rammer den rent min forestilling om gammeldags morskabsteater, der hvor folk for en stund glemte alt andet og blot grinede af hverdagens dumheder. Det kan lyde uendelig uambitiøst, men det er virkelig ikke let at skabe latter bevidst. Her er gags og jokes der er udformet så de rammer alle aldersgrupper, her tumler skuespillerne rundt i et tempo så det er et mirakel de ved hvornår fejlene skal falde. Kristian Holm Joensen minder mig om Freddie Frintons præstation i den gamle sketch Dinner For One og det er virkelig ment som en kompliment.
Jeg havde dog opgivet Big Fat Snake pointen, skrevet gentagelsesjoken ud af 2. akt og så ville jeg fastholde aftens særundtagelse på Danmarksturneen. Mine fire blækhuse gives for de absurde situationer, de herlige overspillet scener, de uundgåelige uheld og så i særdeleshed Gordon Kennedys levering, Kristian Holm Joensens udgave af en engelsk butler og Patricia Schumann komiske timing.

Forfattere: Henry Lewis, Jonathan Sayer og Henry Shields. Oversættelse: Henrik Lykkegaard. Instruktion: Geir Sveaass. Scenografi: Søren Glad. Staging: Jeanette Binderup-Schultz. Stunt: David Owe. Medvirkende: Troels Malling, Gordon Kennedy, Jakob Højlev Jørgensen, Jesper Riefensthal, Kristian Holm Joensen, Patricia Schumann, Marie Mondrup og Peter Schlie Hansen.  Varighed: 2 timer inkl. pause.  Det er Folketeateret der sender stykket rundt på turne. Du kan læse mere her