Aftens to akter bestod af atten farverig indslag proppet med musik og pyntet med humor. Nogle overgange skete via videoprojektioner, hvor jeg i særdelehedes var glad for det dysfunktionelle odenseanske kærestepar Kevin  og Brigita. Musikalsk toppede showet under Stjernestøv hvor døde sangstjerner blev mindet og hyldet - Leonard Cohen, Freddie Mercury, David Bowie, Prince. De jokes der fungerede bedst, havde alle deres pointer placeret under bæltestedet fx Godnathistorier (skrevet af Kasper Gattrup); Pejsegården (skrevet af Christine Astri og Mikkel Schrøder). Det sprudlende medley af melodi grandprix sange fungerede godt som afrunding på første akt. Det satte smil på læberne, minderne i gang og sørgede for vi gik til pause i godt humør.

Fotocopyright  Lars E Andreasen

Fotocopyright Lars E Andreasen

Lysten til at google Søren Jydholm Jørgensens deltagelse i det hollandske Popstars er stor, men inden jeg farver mine meninger med gamle YouTube klip vil jeg gerne rose ham. Jeg finder mandens vokal kraftfuld og så rammer han den jævne mand komisk perfekt. Donald Andersen har instrueret løjerne, men man fik indtrykket det var 10 års jubilaren Mikkel Schrøders show. Ikke kun fordi han har produceret showet eller fordi han har gjort Christine Astrid gravid! Men fordi han var det bærende element i det meste og i resten stod han for opbygningen.

Fotocopyright  Forbrugermania

Fotocopyright Forbrugermania

Det var mit første besøg på Pejsegården og selvom det hele mindede mig om en tur på Oslobåden i 90erne så var dette langt mere gennemført og ægte. Faktisk føltes det som en stor familiefest af den vellykkede slags, hvor du måske ikke genkendte alle gæsterne, men på intet tidspunkt følte dig uvelkommen. Pejseshowet består af en flok mennesker der helhjertet forsøger at skabe en hyggelig, underholdende og festlig aften. Konceptet findes i mange afskygninger over hele landet, men som altid består det af mad og show. Her bænkes du ved langborde pegende mod scenen i den ene ende og mod en kæmpe buffet i den anden. Jeg har ingen ide om hvor mange gæster vi var, men vi tilhørte alle den midaldrende aldersgruppe. Hvorfor der hverken var sparet på kød, kartofler eller referencepunkter af den brede slags. Der var således ingen kanter, grove jokes eller politiske agendaer.

Det var harmløst, det var underholdende, det var hyggeligt og det virkede oprigtigt. De fire blækhuse gives for helheden. For du føler dig vitterlig velkommen på Pejsegården og har I brug for et afbræk fra de klassiske weekendophold er det her et oplagte valg. Her er der plads til gakkede samtaler ved den roterende bar, mulighed for dans efter showet, hygge omkring pianoet og svømmepool til dagen derpå. De fleste af de 118 dobbeltværelser har en lille terrasse og masser af kvadratmetre.

Selvom Pejseshowet maler med den brede komikpensel så kunne man sagtens have skruet op for sarkasmen uden nogle ville føle anstød. Man kunne således sagten have proppet lidt mere bid i Året Der Gik eller givet Quizzen mere politisk pondus. Jeg havde sløjfet Har Du Lige To Sekunder  og lavet call backs i andet akt til Modul 1  og Min Sang. Til gengæld var jeg positiv overrasket over Mikkel Schrøders funny bones som døvetolk i Pejsegården og evnerne som multisanger i Postnord. Hvis showet gerne vil sparke en fest igang så bør overgangen til sidst skrues anderledes sammen.  Jeg fandt ikke afslutningen på andet akt var en oplagt feststarter, men det kan selvfølgelig også være problematisk at holde tempoet efter de obligatoriske klapperunder. Men Staying Alive buldrende ud af højtalerne få øjeblikke efter vi har klappet holdet af scenen er ikke måden at gøre det på.  Du er dog i sikre revyhænder hele aftenen i Brædstrup og hvis du går sulten eller misfornøjet i seng er det din egen skyld.

Instruktion: Donald Andersen. Koreograf Christine Astrid. Musik Kapelmester / Rasmus Friis Tvørfoss. Guitar / Jakob "Jønne" Juul Nielsen. Keys / Jason J. Dove. Scenemester Trine Østergaard. Afvikler Allan Lauridsen. Teknik Lyddesign / Arve Godtfredsen. Afvikler / Jeppe Skovbjerg. Skrædder Lone Frikke.  Se mere om showet her og Pejsegården.