Jeg sad bænket sammen med en masse småpiger og deres forældre i går aftens, under den smukke trækuppel i det gamle Gasværk på Østrebro, for at indtage en omgang børnevenlig fantasy om hekse og magi kaldet Vildheks. Universet er skabt af børnebogsforfatteren Lene Kaaberbøl, som du måske allerede kender fra Skammerens Datter. Var du i målgruppen gik eventyret rent hjem, mens voksne hærdede mennesker som jeg selv, mest var fascineret af, at der var en rigtig Ugle med, drejescenens gennemtænkte løsninger, hvor vellykket man flettede effekter og klassiske dramakneb sammen, og så selvfølgelig Kaya Brüel i rollen som moster Isa.

Fotocopyright Østre Gasværk Teater

Alle med hang til elverfolk, magiske sten og parelleverdener har i dag flere og bedre muligheder end hvad vi andre troede muligt i 80ernes rollespilsforeninger. For selvom børnefantasy fortsat er det der lokker poderne til bibliotekerne, så findes der i dag også kvalitets TV-serier, medrivende spillefilm, klassiske computerspil og moderne teater der bearbejder genren. Historien i Vildheks er begyndelsen om den unge pige Claras favntag med den magiske verden. Clara er måske nok født som Heks, men enhver begyndelse er svær og færdigheder er noget der kræver træning. Hvorfor hun sendes i hekselære ved moster Isa. Desværre truer den onde Kimæra husfreden, idet hun ønsker sig Clara død. Uretfærdighederne er mange, farerne endnu flere og Clara må finde indre styrker hun ikke tidligere kendte til. Via vildveje, vildvenner og vildhekseri kæmper Clara sig gennem historien, hvor der er indlagt de obligatoriske sammenstød mellem det gode og det onde. De yngste vil sikkert finde det en anelse uhyggeligt, men på intet tidspunkt afviger vi fra fortællemodellen, så ses stykket med en voksen ender alt vel.

Fotocopyright Østre Gasværk Teater

Hvis du ikke har læst bøgerne vil historien på scenen have enkelte huller og nogle svagheder. Formidlingen fejler dog ingenting. Det er børneteater tilsat sange og levende ild med mere. Der er højt til loftet på flere måder i Østre Gasværk, det er dog ikke derfor dialogen falder fladt uanset hvem der taler med hinanden. Det er heldigvis ligegyldigt for handlingen, som drives af Claras (Thit Aaberg) kamp for at finde sin plads i verden. For det er aldrig let at være en spirende teenager og det hjælper slet ikke hvis en farlig heks fra en anden verden ønsker at dræbe dig. Historien er et klassisk heltesagn hvor venskab, udfordringer og personligudvikling udgør byggeklodserne. Der er undertoner af kærlighed og har du styr på genren kan inspirationskilderne genkendes. Som helhed fungerer denne forestilling og børneunderholdningen er sikret. Stor kunst er det ikke, men der er intet galt i at servere en rollemodel til unge piger, en rollemodel som både har ben i næsen, omløb i hovedet og hverdagsproblemer af den genkendelige slags. De fire blækhuse gives for rammerne, fortolkningen af boguniverset og de vellykkede dramatiske greb der trods alt også var med i stykket. Selvom det til tider føles som om Mads M. Nielsen er med i alt på de danske scener, så er det dog første gang jeg set har børneteater han har instrueret. Det er han sluppet helt heldigt fra. Udover de allerede nævnte vil jeg gerne rose Michiel Tange Van Leeuwen akrobatiske evner, Jens Andersen i rollen som Mester Milaconda og musikarrangør Niels Bye Nielsen.

Romanforlæg: Lene Kaaberbøl. Medvirkende: Kaya Brüel, Michiel Tange van Leeuwen, Thit Aaberg, Malika Sia Graff, Jens Schyth Brøndum, Laurids Skovgaard Andersen, Camilla Schnack Tellefsen, Jens Andersen, Katja Holm, Adam Gregersen, Stina Strange Thue Tobiasen, Troels Graakjær & Uglen Ullu. Instruktion: Mads M. Nielsen. Scenografi & Kostumedesign: Benjamin la Cour. Koreografi: René Vinther. Dramatisering & musik: Lasse Aagaard. Dramatisering & tekst: Sune Svanekier & Thomas Høg. Musikalsk arrangement: Niels Bye Du kan læse mere om stykket her.