Vejret holdt tørt da det skulle, så vi alle kunne indtage sensommerens mest gakkede teater uden paraplyer, regnjakker eller gennemblødte tæpper. Det hele blev afviklet i Holbæks gamle museumsgård, hvor bindingsværk og farverigt puds skabte de perfekte rammer for Per Pallesen og Flemming Jensens version af den klassiske historie Jorden Rundt i 80 dage. Jules Vernes velkendte roman fra 1870erne udgjorde dog kun den tematiske ramme for forestillingen, da indholdet hyppigt var på afveje og proppet med så mange platte pointer at handlingen reelt var underordnet.  Det hele var løssluppet, fjollet og ganske underholdende. Hver eneste lavhængende frugt blev således plukket og enhver mulighed for et kækt ordspil grebet. Der var selvfølgelig momenter hvor pointerne stod i vejen for hinanden og enkelte fjollerier der blev for langtrukket. Men som helhed fandt jeg det vellykket og gruppen på scenen formåede at levere disse tosserier uden at miste troen på pointerne.

Foto copyright Holbæk Teater - Billedet er fra prøverne

Hovedpersonerne er fortsat Phileas Fogg (Morten Thunbo) og hans nye butler Jean Passepartout (Brian Kristensen) og historien har også en jordomrejse på 80 dage. Forårsaget af et væddemål mellem gentlemen i den stok konservative Reformklub. Vi besøger også Paris, Gilbratar, Nordafrika, Indien, Australien, Hong Kong og Nordamerika. Det er dog alt sammen blot detaljer i denne komedie, hvor hver eneste sceneskift blot sker således skuespillerne kan servere den ene far joke efter den anden for publikum. Der er ikke en race, verdensdel eller minoritet som ikke rammes i dette stykke, hvor kønskampen dog får en central placering med Christine la Cour som bannerfører. Selvfølgelig er der ting som både er racistisk, sexistisk og homofobisk, men det virker bare slet ikke fornærmende. I stedet formår Flemming Jensen at ramme det joviale i humoren og gør hele fremstillingen kærlig.

Jeg havde aldrig tidligere befundet mig i den smukke museumsgård, men jeg havde dog hørt flere af de forskellige far jokes som stykket her havde til overflod. Det gjorde dog ikke oplevelsen ringere eller forestillingen mindre underholdende.  Teateret var umådelig heldig med regnen kun faldt op til start og i pausen. Der var således ingen vejrmæssige udfordringer til premieren. Til gengæld var jeg lidt overrasket over at klokkespil stod på i fem minutter.  Hvis du har tiden til det, så synes jeg, AT du burde udforske museet (40 kr ekstra) inden de to timers komedie bliver indtaget, eller deltage på en af byvandringerne som tilbydes på udvalgte dage.

Især Brian Kristensen formåede at hive de letkøbte pointer hjem som om de var nyopdagelser. Jeg grinede dog mest af Morten Thunbo der hyppigt var fanget i ubehjælpsomme kostumer og homoseksuelle tvetydigheder. Titanics temasang hev også kegler hjem og det samme var tilfældet med de mest skæve indslag. Jeg var f.eks. vild med Christine La Cours halve mand + fuck finger. De fire blækhuse gives for underholdningsværdien, indpakningen og teatertruppens vedholdenhed. Tempo tabes således aldrig og ingen bakker væk fra en plathed. Her følger de hinanden i blind tiltro på humoren og publikums velvillighed.  Hvilket både styrker indtrykket og sørger for at udligne eventuelle svagheder i forestillingen. Det vidner både om gruppeånd og stilsikker instruktion.

INSTRUKTION: Per Pallesen.  MANUSKRIPT: Flemming Jensen.  MEDVIRKENDE: Morten Thunbo, Peter Pilegaard, Brian Kristensen, Christine la Cour. KAPELMESTER: Lars Fjeldmose.  HOLBÆK TEATERS FOLKEKOR: Marie Louise Schelde Hanberg (dimittend fra Holbæk Drama College), Ellen Dirksen (dimittend fra Holbæk Drama College), Tobias Lind Larsen (3. årselev Holbæk Drama College), Valdemar Bork Hagner (3. årselev Holbæk Drama College), Preben Lungreen, Hanne Flesborg, Nanna Langtved, Jaqueline Lillevang. Se mere her