Hvis Scientology havde designet et hus ville det utvivlsomt ligne det mausoleum Edward har stykket sammen, men i stedet for at dræne beboerne for alle deres penge via et sindrigt system af kontrol og afpresning, fungerer dette som et betafilter for Edwards fremtidige boliger. Det er nemlig arkitektens vision at skabe huse der ikke bare passer perfekt til beboeren, men i stedet udgør den ene halvdel af mesterværket. I et krydsmiks af manipulation og perfektion ønsker Edward således at forme beboerne til at blive bedre versioner af sig selv og derved indirekte forandre verden. Hvorfor Edward indsamler en lind strøm af data og konstant måler på de mulige fremskridt hos lejeren. Sammen med lejekontraktens mere end 200 detaljerede regler for beboelse, adfærd og vedligeholdelse er det et fåtal som passer til ejendommen. Da Edward samtidig kun godkender kvinder der ligner hans nu afdøde kone begrænses feltet yderligere.

No Copyright

Historien her kunne således være beretningen om jagten på det perfekte, i stedet er det en thriller med et todelt spor. Der er kvinden fra ”før” mens nuet besættes af en anden kvinde. Begge kvinder med lighedspunkter og tragedier i bagagen. Begge kvinder der forelsker sig i Edward. Begge kvinder der er nysgerrige efter at kende sandheden om arkitekten, fortiden og kvinderne før dem selv. Vi springer konstant mellem de to, og det kan til tider være svært at holde kvinderne adskilt. Dels fordi de begge søger at spejle Edwards idealer og dels fungerer de som spejlinger på hvorledes det er at bo i et krævende kunstværk af et hus.  Deres erkendelser, bekymringer, problemer og tanker har således mange lighedspunkter.

Man kan sige, at patienten ikke >husker< noget af det, han har glemt og fortrængt, men i stedet >udlever< det. Han genskaber det ikke som erindring, men som handling; han >gentager< det, selvfølgelig uden selv at vide, at han gentager det.
— Sigmund Freud "Erindren, gentagen og gennemarbejden"

Dette er ikke en velskrevet thriller, men den er effektiv. Du hives således gennem handlingens 400 sider uden savne et dybere plot. Det først når karruselturen er slut at de løse ender generer dig og det forsimplede persongalleri virker som tegneseriefigurer og intet andet.  

Den kontrollerende sadist Edward er meget fortegnet omend mandens minimalistiske helvedes huse ikke nødvendigvis er det. Kvinderne fremstår på hver deres måde som tomme skalle hvis begær efter Edward er det eneste som fylder dem. Emma er den perfekte lille manipulerende tøs ingen rigtig kan lide men alle lokkes til at passe på. Jane udviser mere handlekraft end de andre kvinder men fremstår sært nok som den mest urealistiske karakter i bogen. 

Historien afvikles i en klassisk jeg fortæller position upåagtet at den ene af kvinderne er død, og den levende således er vores logiske hovedperson. Deres skæbner filtres sammen og mistankerne kastes rundt i små cirkler. Fortidens tragedier kaster lange skygger og total-overvågning er ikke altid det samme som tryghed!


JP Delaney er et pseudonym for en forfatter, der tidligere har skrevet bestsellere under forskellige navne, og samtidig er kreativ direktør på et stort engelsk reklamebureau. KVINDEN FØR er Delaneys første psykologiske thriller. Den er solgt i over 30 lande og skal filmatiseres med Oscarvinder Ron Howard som instruktør. 

Fakta om bogen:
Titel: Kvinden før
Originaltitel: The Girl Before
Forfatter: JP Delaney
På dansk ved: Kim Langer
Omfang: 400 sider
Pris: 249,95 kr.
Udkom: 15. maj 2017 ved Lindhardt og Ringhof

Comment