De seneste tyve år har budt på et væld af børnefantasybøger af svingende kvalitet, men med en støt voksende fanskare blandt forældrene.  Bøger der både omsættes til teaterstykker, spillefilm og TV serier. Det virker derfor helt økonomisk omsonst at der ikke udgives flere genrebøger målrettet de voksne. Jeg kastede i hvert fald mine grådige anmelderhænder over Kristian Leths voksenfantasy udgivelse Mithos, i samme øjeblik pressemeddelelsen var læst. Det tog ej heller mange timer før værket var slugt, med lige dele fascination, misundelse og læseglæde. Alt sammen noget der sjældent indtræffer samtidigt. Men Kristian får med legende lethed skruet en fængende historie sammen via korte sætninger, eventyrlige kulisser og episke fortællinger.

Mithos er i en kort version fortællingen om ragnarok i en verden ikke ulig vores egen fjerne fortid. Vi oplever hovedsageligt historien gennem den unge helt Taom, der ikke blot udfordre barndomshjemmets regler men hele universets ståpiller. Han driver gennem fortællingen som en karakter splittet mellem skæbne og pligter. Som et mennesket bundet af svagheder, fejl og mangler søger han hele tiden at gøre det rigtige. Det er dog først da han lære at give slip på formodninger, tvivl, usikkerhed og egoismen at brikkerne falder på plads.

Litteraturen kan ikke informere, belære eller indoktrinere, men den kan sætte markante spor i din frygt, åbne nye vinduer i dit sind og få dig til at stille spørgsmålstegn ved noget, du aldrig før har skænket en tanke.
— Samanta Schweblin

Personligt fik jeg som barn ødelagt enhver fascination af det guddommelige takket være en opvækst i en Grundtvigiansk friskole. Hvor livets mysterium ikke var forbundet med andre lovprisninger end kedsommelige salmer, fadervor og påtvungen fejring af skaberens mærkedage. Jeg har således ikke selv noget stærkt forhold til den kristne folkekirke og min åndelige nysgerrighed er i bedste fald lav. Alligevel elsker jeg det univers som bygges op omkring vores helt. Både det verdslige, det åndelige og det magiske univers fungerer perfekt. Her beskrives middelalderagtige landsbyer og magtkampe så du føler dig som en del af handlingen. Her udfordres dit religiøse ståsted, alt imens handlingens mange spor flettes med magiske oplevelser af den farverig slags.

Leth har med Mithos skåret en episk fortælling der ikke bare er dragende, velskrevet, kompleks og et stilstudie i modellen ”Heltens Rejse”, han har også formået at skabe en historie der søger at bygge bro mellem det åndelige og det rationelle. Hvilket kan ses som en fiktionsfortsættelse af pointerne fra samtalebogen ”Historien om det hele” (2016) hvor det hele menneske var et som både kunne rumme det magiske og den rationelle videnskab.  Dette går f.eks. igen i dette uddrag fra  Taoms læremester i det forbudte Broderskab:

Den allervigtigste åndelige sandhed er, at sandheden er >både og<. Både videnskab og magi. Deduktion og intuition. Guderne lader sig ikke måles med videnskabens instrumenter og findes derfor ikke, men deres kraft i menneskenes verden er uforklarlig og virkelig, og derfor findes de. På den måde er de to mest modsatrettet sandheder altid sande på samme tid. Ikke som et kompromis eller en mellemting, men som to fuldstændige reelle virkeligheder. ” (p. 223).

I bogen beskrives ”De fem lag af virkelighed” (p. 139) således enhver kan forstå budskabet om meningen med livet. Desværre er vores helt en anelse længe om at forstå dette, hvilket især mod slutningen er en anelse irriterende. For selvom Taom ubesværet accepterer at skæbnen former livet og svarene måske først gives til slut, så er det som læser yderst oplagt hvor vi er på vej hen (og hvorfor). Forventningsafstemninger som denne er derfor ikke så påkrævet:

Din rejse er en formulering af et spørgsmål du ikke kendte, før du tog afsted. Det er først, når du kommer frem, at du vil forstå.Og så vil hele din eksistens afhænge af, om du tør give dig hen til svaret. Ligegyldigt hvad det er. (…) Det er ikke let at være udvalgt af Verdenstræet. Der er ikke noget heldigt ved det. Forvent ikke en lykkelig slutning, Taom.” (p. 142).

Jeg var dog vældig underholdt af bogen. Hvilket utvivlsomt skyldes at handlingen bestod af sammenflettet folkeeventyr, myter, sagn og action. Historien virker yderst uproblematisk at indtage, men rummer reelt en masse komplekse diskussioner om meningen med livet, videnskaben og  magi. Så hvis du aldrig har læst fantasybøger,  er religiøs uafklaret eller blot letpåvirkelig, så kan denne bog utvivlsomt få en stor betydning i dit liv.  


 Fotocopyright  Nina Mouritzen

Fotocopyright Nina Mouritzen

Kristian Leth (f. 1980) er uddannet fra forfatterskolen i 2002 og har udgivet flere digtsamlinger blandt andet "Før og efter videnskab" i 2014. Kristian Leth er selvlært musiker og forsanger i indiebandet “The William Blakes”, men har også udgivet albums i eget navn, senest “Fremmed land”. Derudover har han arbejdet som radio- og tv-vært for DR og været med i en række danske film.



Omfang: 320 sider
Pris: 299,95 kroner
Udkommer: 24. maj 2017

Comment