Anmelderen, sønnen, udgiveren, den hengivende fan, boghandleren og psykologen er alle blot satellitter der kredser om hende. Forfatteren der har mistet modet, overblikket og hen over årene har sjoflet talentet med alkohol. Den verden hun kendte og fortsat lever i, har ikke længere noget at gøre med virkeligheden. Status er Nina Fabers triste afsked med fortiden, talentet og de uindfriede drømme. Historien er heldigvis indpakket i sarkasme, samfundssatire og velplacerede slag mod generationen der kun mestrer form. Den tragiskkomiske historie er således ganske underholdende, og desværre også relevant. For alt imens jeg grinede med og af hende genkendte jeg marketingskulturens klamme greb om kunsten.

Fotograf: Henrik Ohsten Rasmussen

Stykkets første halvdel kredser om Ninas ængstelighed og problemer med den moderne verden. Optakten tilsættes forlagsbranche absurditet så man græmmes over at leve i en verden hvor kendte via ghostwriters får udgivet børnebøger, selvhjælpsbøger og kostrådsvideoer. Hvor smådumme halvkriminelle personligheder udgiver erindringsbøger, i samme tempo som fallerede fodboldtalenter bliver kommentatorer på fjernsynsskærmen. Hvor tidens intellektuelle sjældent får taletid eller reelt ønsker at føre en dialog. I denne verden er det svært at finde plads til en lyriker med ondt i selvværdet, konstante lommesmerter og manglende budskaber. Alligevel forsøger Nina sig med en udgivelse. Spillereglerne har godt nok ændret sig siden hun sidst spyttede poetiske betragtninger på gaden, men desperation på begge sider af udgiverbordet får hurtig det hele på skinner. Katalogteksterne forfattes, oplæsningerne bookes og anmelderne kontaktes. Det hele ligner, lugter og smager lidt af fortidens succeser, men pludselig vælter korthuset da den ene anmeldelse efter den anden nedsabler udgivelsen og dens forfatter. Det er dog først da en boghandler aflyser aftenens oplæsning af Nina, med henvisning til en forestående statusoptælling i butikken at bunden rammes. Stykkets anden halvdel kan du enten vælge at se som en forfatterindes retfærdige opgør med en mandsdomineret verden, eller som en døende kvindes vilde fantasier. Uanset hvad, så er det her du finder stykkets bedste pointer, groteske morsomheder og hvor Tammi Øst gnistrer som hævneren Nina Faber.

Fotograf: Henrik Ohsten Rasmussen

De fleste toneangivende kritikere, både dem jeg har været i seng med og dem jeg ikke har været i seng med, er enten døde eller erstattet af yngre fremadskuende hoveder, som det ikke er så ligetil at komme i seng med.
— Nina Faber

De fem blækhuse gives for underholdningen, samspillet mellem Tammi Øst og Morten Burian og for Erlend Loes bidende kritik af marketingssamfundet - Hvor indhold er ligegyldigt og form er alt. Rikke Juellund har skabt scenografien og de skrånende firkanter fungerer virkelig godt. Her afsløres intet før tid, her understøttes historien alt imens formidlingen af handlingen er i fokus.  Jens Albinus kendte jeg før dette stykke kun som en dygtig og kompromisløs skuespiller. Han har altid slået mig som et menneske der kun dykker ned i roller hvor karakteren er i splid med sig selv. Jeg vidste selvfølgelig godt at han var den nye leder af Husets Teater jeg havde bare ikke set nogle forestillinger før Status. Jeg bilder mig ind at kunne se Albinus ”hånd” i stykket, og fornemmer den samme robuste kompromisløse tilgang i rollen som instruktør. Han har i hvert fald et sikkert greb om historien her, og får skuespillerne til at levere budskaberne så de både kradser og underholder.

TATUS tager livtag med tidens kunstforagt og diskuterer med en blanding af dyb alvor og høj humor kunstens placering i og mellemværende med verden. STATUS er tredje og sidste led af Husets Teaters fokus i denne sæson på modne kvinder i superheltepositioner.  Spille-periode: 22. april – 20. maj 2017.  Man-fre kl. 20.00, lør kl. 17.00. Varighed: Forestillingen varer ca. 1 time og 35 minutter, uden pause. Medvirkende: Tammi ØstMorten Burian
Scenograf: Rikke Juellund. Bearbejdelse og instruktion: Jens Albinus.