Gennem to akter springer ordrimene som sæbebobler fyldt af nostalgi og forlængst glemte sommerminder. For selvom Halfdans verden selvfølgelig også havde skyggesider, udfordringer og triste beretninger, så holdes tonen let gennem hele stykket. Stine Stengade, Anne Sofie Wanstrup, Henrik Lykkegaard og Albert Stein Ankerstjerne leger sig således gennem forfatterskabets barnlige univers, med en uskyldig nysgerrighed og afvæbnende naivitet der klæder rimene. Desværre bliver udtrykket en anelse monoton, og jeg savner flere stille øjeblikke. Det er dog til tider ganske medrivende, underholdende og hjertevarmt. Især slutningen på første akt var vellykket og de musikalske indslag med det store varieret folkekor fungerede rigtig godt.

Jeg skriver sjove digte.
Jeg skriver osse triste.
De første læser andre folk.
Selv læser jeg de sidste.
— Halfdan Rasmussen i "Noget om forvaltning af pund"

Selvom de fleste teatersale flyder over med bred familieunderholdning op til forbrugsfesten den 24. december, så holder jeg mig normalt væk fra teateret i julemåneden. Der var dog ingen tvivl om at Nørrebro Teater skulle besøges i forbindelse med opsætningen af ”Noget Om Helte”. Dels fordi indpakningen ikke er synderlig julet, ophavet er proppet med kvalitet og jeg holder af at se Stine Stengade på scenegulvet. Jeg synes faktisk at teateret formår at indfri forventningerne og får skabt en familievenlig musikforestilling der vitterlig fungerer. Man forsøger hverken at redegøre for verden der var, forfatterens liv eller binde de mange ord op på andet end fortælleglæde. Her er således ikke en bærende historie, ønsket om at forklare eller gøre andet end at fremvise de bedste sider af arven fra Halfdan. En slags tematisk nyfortolkning af en forfatter vi alle kender.

De fire skuespillere fungerer som den drivende kraft på scenen, mens komponisten Adi Zukanovic fylder hullerne mellem dem med musik. Halfdans underfundige billedeunivers er proppet med komiske modsætningsforhold, sjove paralleller og kække betragtninger af hverdagslivet. Jeg selv holder af at læse dem, og afkoder ikke altid morskaben på samme måde når de fremsiges. De længere sekvenser efterlader således et større indtryk på mig end de små tosserier, og var mit indre barn ikke en rendyrket kynikere så ville det sansefulde i scenografien, sikkert også have løftet oplevelsen. Men selv hjertekolde anmeldere vil kunne nyde forestillingen her. Selvom ordet perlende hyppigst forefindes på vinetiketter, så synes jeg at det ord dækker oplevelsen bedst. Skulle du nære et ønske om at give en bid af din egen fortid videre til dine børnebørn, så er dette stykke et godt sted at starte. Det er ligeledes den helt oplagte familieunderholdning til de generationer der har fået nok af nisser, julemænd og flettehjerter. De fire blækhuse gives for Henrik Lykkegaards komiske talent, Stine Stengades barnlige nysgerrighed, korets visuelle udtryk og lydbillede, den musikalske komposition og cirkusscenografien. Det er solidt håndværk, der ville ramme rent hos mange barnlige sjæle og eftertænksomme voksne.

MEDVIRKENDE STINE STENGADE, HENRIK LYKKEGAARD, ANNE SOFIE WANSTRUP, ALBERT STEIN ANKERSTJERNE OG NØRREBRO TEATERS FOLKEKOR SAMT MUSIKERNE IDA NØRBY (CELLO) OG MADS NØRBY (PERCUSSION) TEKST: UDVALGTE DIGTE FRA HALFDAN RASMUSSENS "TOSSERIER" INSTRUKTION: JOHAN SARAUW SCENOGRAFI OG KOSTUMER: FREDERIKKE DALUM KOMPONIST OG ARRANGØR: ADI ZUKANOVIC KOREOGRAFISK KONSULENT: KASPER RAVNHØJ. Læs mere her