Jeg savner Copenhagen Puppet Festival men det hjælper at Bådteatret fortsat tør give sceneplads til dukker med noget på hjertet. I går aftes så jeg således den lille gennemtænkte forestilling kaldet Diva af Sofie Krog Teater. Forestillingen er ikke kun imponerende fordi det er skabt, udtænkt og udført af en enkelt kvinde, men fordi helheden er så kompakt og gennemtænkt at det næsten ikke kan begribes fra teatersædet. Diva afvikles således på en lille drejescene hvor seks forskellige rum udfyldes af en serie dukker. Det hele styres og spilles af Sofie, som gemmer sig inde midt i det lille runde teatertelt der udgør drejescenen.

Copyright Jakob Eskildsen

Historien har måske nok en syngende Diva som hovedrolleindehaver og et ondt geni som skurk, men det er den arbejdsomme håndlanger kanin Eddie, der er den sande helt i forestillingen. Størstedelen af historien afvikles på et teater hvor Divaen hver aften fylder salen med skønsang. Over scenen findes et lille kammer som Divaens butler bebor. Her er lige plads til et forelsket hjerte og et alkoholmisbrug, men ikke meget andet. Dybt under scenen har et ondt geni udgravet sig et flere etager stort laboratorium, hvor der konstant brygges på eliksirer som skal hjælpe professoren med genskabe sin krop (det er uvist hvorledes kroppen er gået tabt, men vi forstår alle, at det er en udfordring kun at være et hoved på fire hjul). De to verdener støder sammen da Eddie får stjålet en ting eller to for meget fra teaterverden. Konsekvenserne ved sammenstødet er mange og overraskende fatale.

Forestillingen er skruet sammen således at handlingen fordrer konstante skift mellem drejescenens forskellige rum. Hvilket faktisk fungerer fint. Jeg knuselsker ideerne bag drejescenen, og er vild med afslutningen. De barokke ”Wonder Boys” har også en del humor indarbejdet, men jeg finder optakten til dramaet savner en smule kant. Men hvis du lader dig forføre af tegnefilms komik og hjerte så holder det hele. De fire blækhuse gives for teknikken, humoren, afviklingen og ideerne. Det er hurtig overstået, men du er vitterlig i godt selskab med Sofie Krog. Du kan til og med søndag se dukketeater af Sofie på Bådteateret. I morgen er det således The House der lokker, mens weekenden rundes af med Circus Funestus.

Producent: Sofie Krog Teater Komponist: Sofie Krog Dramatiker, forfatter: Sofie Krog Dukkemager: Sofie Krog Scenograf: Sofie Krog Lyddesigner: Sofie Krog