Fotocopyright Det Ny Teater

Normal 0

21

false false false

DA X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Den lækre trappeopgang var i vanlig stil pakket med håbefulde journalister og fotografer med sans for at spotte kendisser. Jeg selv var troppet op i en blanding af rent tøj og lave forventninger. Ikke fordi der hverken var en stram dresscode eller grund til at tro det værste om forestillingen, men fordi jeg som teateranmelder har et til tider anstrengt forhold til de pompøse musicals. Heldigvis viste det sig at hurtigt at mine tre nuancer af sort ikke gjorde aftenens underholdning til en begravelse, i stedet var det en professionel omgang underholdning med fokus på detaljerne, sangstemmerne og det visuelle udtryk.

Som altid haltede hovedhistorien og aktørernes bevægegrunde, men for en musical er det forventelig. Til gengæld var jeg positiv overrasket over flere af stemmerne på gulvet, musikerne i baggrunden og kostumerne. Scenografien var som sådan ikke nyskabende, men det var nyt for mig som gæst på Det Ny Teater at se publikum bænket i små portioner på selve scenegulvet.

Fotocopyright Det Ny Teater

Normal 0

21

false false false

DA X-NONE X-NONE

Stykket understreger måske nok at Det Ny Teater virkelig har styr på den klassiske musical disciplin, men hvis du til gengæld ikke helt er til den slags musikalske flødeskumskager kan det være lidt trættende at handlingens fremdrift sker i slowmotion og karakterernes bevæggrunde i bedste fald er vage.

Hovedhistorien kan koges ned til en serie konflikter mellem den moderne og den gamle verden. Videnskab Vs Religion, Hjerte Vs Hoved, Ærbarhed Vs Liderlighed, Kønsroller Vs Ligestilling, Lovlydighed Vs handlekraft m.m. Personificeret ved den gale videnskabsmand Dr. Jekylls forvandling til Mr. Hyde. Hvis dit moralbegreb ikke sidder fast i den victorianske periode vil denne udgave af Robert Louis Stevenson (1886) historie fremstå en anelse banal. Til gengæld rejser Mr. Hydes grusomme handlinger en masse spørgsmål som forestillingen desværre ikke besvarer. Du må således selv gætte dig til hvorfor nogle dræbes, andre pines og enkelte skånes. Kærlighedsforviklingerne kommer hurtig til overs i denne version af historien, hvorfor Camille-Cathrine Rommedah i rollen som Emma aldrig bliver til andet end en parentes i Dr. Jekylls historie/forvandling.

Fotocopyright Det Ny Teater

Normal 0

21

false false false

DA X-NONE X-NONE

Mine fem dæksler falder derfor grundet et miks af teknik, ramme og sangstemmer. Jeg har f.eks. aldrig hørt Julie Steincke bedre end i denne musical, hvor hun i rollen som luderen Lucy med hjertet af guld får lov til både at være kynisk, kærlig og drømmende. Kim Hammelsvang Henriksen var en fornøjelse som underverdens knudepunkt Spider. Hovedrollen blev spillet og sunget af Tomas Ambt Kofod og så længe han gav liv til Mr. Hyde var han både kraftfuld og spændende, mens Dr. Jekyll blev en kende for fad. Jeg er ofte imponeret over Kurt Ravns spændevidde inden for teater, film og sang. Selvom jeg holder mest af ham som skuespiller når rollerne har dystre sider så fungerede han fint som Jekylls trofaste ven John Utterson. Visuelt var jeg glad for Hospitalsfolket (fx Rasmus Fruergaard og Jesper Paasch), glædespigerne (fx Linnea Stenbeck) og den moralske anløbne Biskop (Martin Loft). Scenografien, belysningen og kostumerne gav en perfekt ramme for historien og takket være den kriminelle underverdens sangstemmer blev det faktisk til en god musical oplevelse. Hvor pompøs musik, perfekt belysning og store stemmer gav liv til den oldgamle historie om kampen mellem det gode og det onde.

Normal 0

21

false false false

DA X-NONE X-NONE

- Et Synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.

Dramatisk idé:STEVE CUDEN / FRANK WILDHORN. Manuskript og sangtekster: LESLIE BRICUSSE. Musik: FRANK WILDHORN. Iscenesættelse: DANIEL BOHR. Scenografi og kostumer : PAUL FARNSWORTH. Musikalsk indstudering: PER ENGSTRÖM. Oversættelse: KAREN HOFFMANN. Rollelisten:Dr. Jekyll / Mr. Hyde - Tomas AmbtKofod. Lucy -  Julie Steincke. Emma - Camille-Cathrine Rommedahl. John Utterson - Kurt Ravn. Sir Danvers Carew - Carl Christian Rasmussen. Simon Stride - Christian Berg. Biskoppen af Basingstoke -    Martin Loft. General Lord Glossop - Simon Duus. Lady Beaconsfield - Ulla Sell. Spider - Kim Hammelsvang Henriksen.

I øvrigt medvirker Mark Agerskov, Rasmus Fruergaard, Søren Bang Jensen, Jesper Paasch, Jenny Asterius Persson, Isabel Schwarzbach, Linnea Stenbeck, Anders Teigen, Anna Vaupel, Frederikke Vedel, Nana Mathilde Veileborg Bjelka og Oliver Monsrud Lundqvist, m.fl. Du kan læse mere her