Fotocopyright Aveny-T

Normal 0

21

false false false

DA X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Da den økonomiske optur i nullerne svøbte den danske middelklasse i fladskærme, firehjulstrækkere og friværdi var lydsporet som oftest på dansk. Sangene var alle proppet med oldgamle smerte hjerte rim og budskabet om at overfladen var det nye indhold. Takket være gennemtænkte marketingskampagner og nye streamingsmuligheder oplevede den danske popmusik således en genopblomstring ingen i 90erne kunne havde forestillet sig. Med musicalen Dig & Mig For Altid genbesøger vi det gyldne årti, og takket være nyfortolkninger af den humoristiske slags, bliver det på ingen måder et kedelig gensyn med Medina, Nik & Jay og alle de andre distanceblændere.

fotocopyright Aveny-T

Normal 0

21

false false false

DA X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Fordelt på to akter afvikles lidt over 30 danske pophits som du aldrig har oplevet dem før. Pludselig bliver LOC’s Undskyld So til en underholdende undskyldning fra en vestegns taberdreng (Niels HP) til en nu afdød ekskæreste, Medinas Dybt inde i mig, gemmer sig en rådden sjæl bliver starten på en indgangsbøn og Natasjas evige gyldige Gi’ Mig Danmark Tilbage bliver den harme kritik af tingenes tilstand fra prædikestolen. Teknisk stiger sværhedsgraden da Brødrene Olsens Smuk Som Et Stjerneskud synges af Line Krogholm i et on/off key arrangement enhver amatørsanger vil kunne forstå. Personligt er jeg helt vild med Lars Bom’s dystre fortolkning af Nephews Gå Med Dig og havde gerne set musicalen udforske den mørke side af popmusikkens banale ord  endnu mere.

fotocopyright Aveny-T

Normal 0

21

false false false

DA X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Generelt er hele første akt underholdene og vellykket. Her er der rørende scener, platte jokes og morsomme dansende håndværkere. Her passer kirkerummets mange aktører ind i sangskatten og ingen falder ved siden af stereotyperne. Sceneudtrykket er en moderne dansk folkekirke og det fungerer faktisk rigtig godt. Desværre fejler andet akt på flere punkter og den samlede vurdering havner på fire modvillige dæksler. Dels fungerer Nik & Jays lyriske fejlskud ikke som Gospel, dels tager de skæve karakterer på scenen overhånd og så savner jeg de originale ideer. Alkoholikernes baggårds medley af Pharfar og Djämes Braun m.fl. fungerer dog ganske fint og budskabet om kærlighed rammer også rent. Underholdningsværdien var dog lav i andet akt og selvom jeg fandt det imponerende at Pernille Højmark ikke brød ud af rollen selvom hun faldt af scenen så ændrede det ikke på helhedsindtrykket.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.


Musik & tekst: Medina, Rasmus Nøhr, Sys Bjerre, Nik & Jay, m.fl. Iscenesættelse: Kenneth Kreutzmann Manuskript: Ida Maria Rydén & Kenneth Kreutzmann Scenografi & kostumer: Rikke Juellund Arrangementer & kapelmester: Joakim Pedersen Medvirkende: Pernille Højmark, Lars Bom, Line Krogholm, Mads Hjulmand, Mikala Bosetti, Niels HP, Joakim Pedersen, Minh Le, Veronika Voetman Spilleperiode: 22. januar - 12. marts 2016 på Aveny-T

Comment