Fotocopyright Klim

For logistiker, lingvister og kalligrafer er denne bog fyldt med ordlege af næsten pornografiske dimensioner. Hvad er sandt, hvad er virkeligt og hvordan ved du dette.Bogen er fyldt med filosofiske, begrebsteoretiske og interessante problemstillinger. Der både udfordrer dig som læser, men også rammerne for det trykte medie.

Spørgsmål som hvem er du i virkeligheden, og hvad var du før, er umulige at besvare men derfor kan man jo godt forsøge alligevel. Det er hvad vores hovedperson Eric Sanderson kæmper med igennem hele bogen.

Foretællingen starter midt i Erics 10 nervesammenbrud siden hustruens død for 3 år siden. For hvert nervesammebrud vågner Eric op uden at huske noget eller genkende noget. Via breve efterladt fra sit fortidige jeg guides han til psykiatrisk hjælp. Her er der behagelig samtale, velmenende ord og diagnosen psykotropisk fugue at hente. Som i filmen "Memento" forsøger Eric at holde stumperne af sin personlighed sammen, hjulpet på vej af fragmenterne den første Eric sender ham. Hurtig bliver det klart alt ikke er så simpelt som en psykisk lidelse. Noget er efter ham, noget der dræbte de forgående udgave af Eric. Han skal ikke bare finde sig sig selv, sandheden om hustruens død, men også overleve en ukendt fjende.Bogens handling er inddelt i forskellige afsnit, men det er lettest at splitte mønsteret op i tre. Den første del minder om filmen "Memento" og handler om et menneske uden personlighed. Et menneske der har et navn, og intet andet. Formodes at have en fortid og måske en fremtid. Hvem kan man stole på når man ikke engang genkender sig selv. Den anden del minder om universet fra "Matrix" filmene. Hvad er virkeligt, og hvordan ved du det er virkeligt. Hvis verden du lever i er en illusion hvordan ved du så hvor illusionen starter og slutter. Den tredje del minder mest af alt om hvaljagten fra "Moby Dick". Fjendebilledet gennem alle tre dele er som taget direkte udfra "Jaws" af Steven Spielberg. En kæmpe intelligent haj der lever af dig og din hukommelse.

Når man først indser at fortiden og fremtiden høre til bevidstheden, og du kan ændre bevidstheden i nuet, er man allerede suget ind i handlingen af bogen. Bogen er utrolig fængende, udfordrende og stiller alle de rigtige spørgsmål du som læser selv skal tage stilling til. Der er hele passager som med fordel kunne bruges i metodeundervisningen på forskellige universitetsstudier. Hvis du f.eks. har problemer med begrebsafklaring, den sproglige vending, absulut relativisme er denne bog et godt sted at starte. Hvad er f.eks. forskellen mellem vand og begrebet vand, og hvis du ved det, gør det så nogen forskel?"Råchokteksterne" kaldes af forlaget en eventyr-psyko-thriller med litterære og filmiske over-og undertoner i én stor skøn blanding. Det kan lyde rodet, mærkeligt og forvirrende men det er en helvedes sjov rutschebanetur ved siden af Eric Sanderson. Der enten giver et skræmmende indblik i en mental syg persons begrebsverden, eller åbner en ny dimension til verden som vi kender den. Du bestemmer.

- Et sysnpunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.

Oprindelig bragt i 2008 ved og i gratisavisen Urban. Sidenhen levet et ukendt liv på en mine talrige hjemmesides datalager. Ledte efter den i dag og opdagede den ikke længere var online. Hvorfor ordene igen er at finde på din skærm.