Fotocopyright Forbrugermania

Hvad Kødbyens bygning nr. 55 tidligere rummede ved jeg ikke, men i dag finder du her det Fotografiske Center. Lige ved siden af et crossfit center og tre stenkast væk fra de prætentiøse restauranter der dyrker den industrielle stil, kan du således kaste dig ud i lange filosofiske overvejelser og diskussioner om fotografiets sandhedsværdi. Vi gæstede stedet denne lørdag for udstillingen Rewritting History, der måske nok er en del af festivallen CPH:DOX men sagtens kan stå alene.

Viden er et spørgsmål om de sociale, historiske og politiske forhold, hvorunder udsagn eksempelvis kommer til at tælle som sandt eller falsk.

— Michel Foucault, Archaeology of Knowledge

Udstillingen syner ikke af meget og jeg har svært at få det fysiske rums samspil med videoprojektionerne til at være noget specielt. Ligeledes finder jeg den tematiske ramme fortænkt, forældet og lidt ligegyldig. Men hvis du fortsat tror et fotografi er et fastfrosset sandhedsvidne eller dokumentar er andet end subjektiv iscenesat virkelighed så er det muligt du vil få mere modspil af udstillingen. Til gengæld elsker jeg den simple tilgang til dokumentariske kortfilm. Der er blot en serie lærreder i forskellige størrelser spredt ud over et stort lokale, hvor du stående eller sidende så kan indtag film der er tre min korte eller 50 min lange. Du skal blot tilslutte de udleverede høretelefoner og indtage hvad du orker. Filmene afspilles i loop og du kan tilgå dem som du lyster.

Fotocopyright Forbrugermania

Jeg nåede at se fem af filmene og her var Reach, Grasp, Move Position, Apply Force af Kajsa Dahlberg den bedste. Dels var det et skræmmende indblik i hvordan TMT modellen fortsat bruges globalt og en understregning af at jeg aldrig skal arbejde for UPS. Hvis du aldrig har tænkt over de menneskelige konsekvenser ved globaliseringens pres på prisstrukturerne så anbefaler dig at dette indblik i arbejdet på Amazon kæmpe lagerbygninger. Det er måske nok let at glemme ved Webhandel, men der kværnes fortsat mennesker af kød og blod på det globale arbejdsmarked.

Hvis du har 25 kr. i overskud og mod på en omgang kortfilm er besøget selvfølgelig oplagt. Hvis du omvendt er lidt i tvivl kan du altid læse med over på Kulturkongen først, hvor anbefalinger af den korte slags i selskab med kongekroner guider kulturforbrugere på rette vej. Jeg støtter selv op om foretagendet med ord og anbefalinger.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.