Fotocopyright Forbrugermania

Det er let at miste sig selv i en verden der kun forsøger at forme dig som forbruger. For selvom du er den eneste der har ansvaret for hvad du spiser af både åndeligt og fysisk føde så bombarderes du konstant af tilbud om at købe/forbruge. Hvilket sjældent fører til andet end lommesmerter og tomme kalorier. Jeg har af samme grunde just påbegyndt en tvungen genopdagelse af analoge medier, biblioteket og oplevelser af den billige slags.

Det jeg i 90erne elskede ved Napster var genopdagelsen og den lette adgang til glemte TV jingler, computerspils soundtrack og koncertoptagelser ingen havde hørt i årtier. Siden blev den nostalgiske elektroniske bølge hurtig udskiftet med en ligegyldig piratudgave af den kommercielle verden. I dag jager jeg i stedet de glemte minder på alverdens loppemarkeder og i de små provins genbrugsforretninger. Hvor kassettebånd med f.eks. Kliche og skæve Jazz udgivelser på vinyl kan indkøbes for små penge og afspilles på hardware der var højeste mode i 80erne.

fotocopyright forbrugermania

Hvis du savner musik og pengene er få kan du f.eks. oprette dig som gratis bruger på Deezer eller låne musikken via BibZoom. Du kan også købe diverse brugte musikudgivelser på loppemarkeder der alle steder bugner med kassettebånd, lper, cder og spolebånd. Proppet med hits og for længst glemte ørehængere fra enhver tidsperiode. Eller blot svinge forbi dit lokale bibliotek og ganske gratis rage diverse udgivelser ned fra hylderne. Den seneste uge har jeg bl.a. hjemslæbt udgivelser af B.B. King, Monica Zetterlund og soundtrack til Kill Bill Vol 2.

Det er selvfølgelig lettere at indtage filmoplevelser via internettet, men dels koster de fleste streamingtjenester mange penge og dels er udbud/kvalitet fortsat begrænset. Men hvis du absolut ikke gider VHS/DVD/BluRay/Laserdisc eller klassisk flow-tv så kan du streame gratis film hos filmstriben. Her har jeg selv just set den norske drama TV serie Tungt Vand - er din smag en anden kan du altid se Dum & Dummere 2 samme sted! Jeg bruger selv Bonanza tjeneste hvor dokumentar også streames. Men ellers har jeg nydt alverdens DVDer fra biblioteket. Set Broen & Broen II, genset Twin Peaks, indtaget Life of Pi, Killing Them Softly, Pasoline CollectionMy Boy Jack, ShortCuts m.fl.

fotocopyright Forbrugermania

Jeg selv er dog gladest for kalibreringen af mit verdensbillede via det skrevne ord. Favoritter haves og biblioteket er fyldt med bøger af dem. Senest har jeg læst verdens første Twitter Roman - Black Box af Jennifer Egan. Dan Fantes "A Family's Legacy of Writing, Drinking and Surviving" der som altid indeholder en masse eksplicit sex, druk og narkomisbrug men samtidig rummer poesi og kærlighed. Jeg har også forsøgt mig diverse grafiske romaner og voksne tegneserier og har således fået opdateret min Doonesbury viden, erkendt at Harvey Pekar hverdagsliv ikke fungerer som tegneserie for mig og opdaget af Marens udgivelser rummer en masse udover komik.

Så hvis du er træt af idiotiske samlebånds tv serier, drukner du i reklameaviser fra de lokale supermarkeder og synes du din nærmeste boghandel kun sælger kontorforsyninger bør du gør en indsats for et bedre åndsliv. Det kan heldigvis ske uden dybe lommer. For uanset om du traver rundt i skoven lyttende til oldgammel lydbog, besøger museer på gratis dage eller fordyber dig filmudgivelser ingen reklameblokke flyder over med så vil du hurtig kunne mærke fremgang i krop og sjæl.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.