Fotocopyright Per Morten Abrahamsen

Jeg har alle dage haft en anstrengt forhold til mit eget modersmål, men om det skyldes tvangsindtag af knækprosa i gymnasiet eller hang til stavefejl i folkeskolen ved jeg ikke. Til gengæld er jeg aldrig i tvivl når ord rammer mig rent. Hvilket var tilfældet med årets musikalske portræt af Halfdan Rasmussen i Grinet & Døden af Rolf Heim.

Fotocopyright Per Morten Abrahamsen

Det Flydende Teater er en intim oplevelse der både er afhængig af vind og vejr samt publikums velvillighed, utvivlsomt en kombination der kan gøre enhver teaterdirektør lidt nervøs, men også et teater der forstår at udnytte idyllen på Furesø så den smukke natur bliver til andet end kulisse på bådfarten.

Men myren skal man ikke tisse på, så derfor siger jeg: la vær og stå og tis på myren, men gå hjem igen med jeres tissemyre tissemænd!’

— Halfdan Rasmussen

Enhver nation har folkekære kunstnere hvis  bidrag og rolle til samfundet ofte bliver fastlåst af folkets stereotype opfattelse af skaberen. For mange danskere er Halfdan en godmodig børneforfatter med talent for fjollede rim og gakkede vers. Men som så ofte før er manden bag navnet andet og mere end de succesfulde udgivelser. Stykket her kredser derfor om kampen digteren kæmpede med sig selv og sine omgivelser i de tidlige år. Handlingen udspiller sig da anden verdenskrig var den mørke sky der hang over enhver med tanker om en lykkelige fremtid. I disse for Danmark dystre år mødte Halfdan både sit liv skærlighed - forfatter Ester Nagel og bedste ven - digteren Morten Nielsen. To mennesker der tvinger Halfdan til at vælge om han er en forfatter der lever for at skrive, eller lever af at skrive.

Fotocopyright Per Morten Abrahamsen

De fem dæksler kastes efter årets sommeroplevelse grundet de magiske øjeblikke hvor Rasmussen børnerim blev sunget af elevhøjkoret mod og på båden. Samspillet mellem forfattertrioen Ester Nagel, Morten Nielsen (Pelle Nordhøj Kann) og Halfdan Rasmussen (Thomas Bang) fungerede også godt. Jeg var især glad for den helt igennem henrivende, medrivende og indtagende Lise Launblads sikre greb om manden Halfdan, hverdagens poesi mellem dem og hendes boblende ord om kærlighed. Komponisten Jeanett Albeck har endnu engang både tilsat kant til noget velkendt uden at kernen er gået tabt. Skrædderne bag trioens tøj har med stor held indfanget nutidens fordomme om fortidens mode, således beklædning både virker tidssvarende for stykket men uden historiske modedetaljer på nogle hæmmer udtrykket. Iført sygekassebriller, seler og høje bukser har man således indkapslet Rasmussen perfekt. Mortens stumpede bukser, smørhår, mundvig cigaret og flyverjakke indfanger perfekt 40ernes vilde ungdom og Mortens skæbne i et sæt tøj.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.

på scenen skuespillere LISE LAUENBLAD, THOMAS BANG & PELLE NORDHØJ KANN samt musikerne HANNA ENGLUND & MARIE LOUISE VON BüLOW & ELVERHØJKORET (på Furesøen) Dramatiker LINE MØRKEBY. Instruktør ROLF HEIM. Komponist JEANETT ALBECK. Scenograf JOHANNE EGGERT & REBEKKA BENTZEN. Læs mere her