Fotocopyright Henrik Ohsten

De visuelle rammer er som taget ud af Tim Burtons børneunderholdning og jeg er især glad for den slange intuberede kæmpebamse Tim. Den dystre animationstegnefilm der iscenesætter stykkets skurk (Karl Bille) er utvivlsom for barsk for enkelte forældre, men jeg og en masse børn fandt den altså morsom. Stykkets sande helte er de to Robot Boys mens deres skaber er den uelskelige forældreløse skurk der hele livet har higet efter kærligheden, men først nu har måttet sande at den nok ikke findes på lossepladsen hvor han har skabt sit magiske dukkeunivers.

Fotocopyright Henrik Ohsten

For alle vi der voksede op misundende Mr. Steens fantastiske break dance evner er det en fornøjelse når Electric Boogie får sceneplads i Danmark. Duoen Robot Boys gør i hvert fald deres for at danske teaterfolk støder på trinnene floating, popping, strobing, waving, Neck-o-flex, elctric slide, the lean m.fl. Der er to helt igennem fantastiske dansescener i dette electric boogie baseret børneteaterstykke, der ellers til tider drukner i lidt for lange forklaringer og computerspilsekvenser. Pausefiskene i første akt er eminent underholdning med talrige lån fra klassiske og moderne tegnefilm, tilsat fysiske evner af den imponerende slags. Det vil utvivlsomt lyde voldsomt når jeg skriver at vi var mange der grinede uforfalsket da Jeppe Thybo flåede indvoldene ud af den pacificerede Nick Johnsen, men det samme ville være tilfældet hvis du omsatte Tom & Jerry’s slåskampe til ord.  Den anden scene er heltenes flugt gennem labyrinterne hvor perfekt timning, dygtig brug af lyssværd og vægge bygget af laserlys løfter hele oplevelsen op på et nyt niveau.

Fotocopyright Henrik Ohsten

Til premieren var der det sædvanlige rend af anmeldere, branchefolk og kendisser, de fleste med børn på slæb. Noget du også ganske trygt kan kaste dig over, da Det Sidste Show er noget så gammeldags som underholdning for hele familie. Her behøver hverken rollingerne, teenagerne eller forældre at lide sig gennem vinterferiens fælles aktivitet.  For her er endelig et børneteaterstykke der tør bruge sarkasme der bidder og vold der gør ondt, men ved at indpakke det i klumper der let lader sig afkode som enten computerspil, tegneserievold eller blot uhyggelig eventyr bliver det aldrig rigtig farligt for børn. Til gengæld er det ofte underholdende og nogle gange endda rigtig morsomt. Skyggekampen mellem de gode og onde havde jeg gerne været foruden og historiemæssigt får man fanget Karl Billes karakter i en masse selvmodsigelser. De fire dæksler gives derfor for dansen, sangene, humoren, det visuelle udtryk, tegnefilmen og så selvfølgelig pausefiskene selv.

Medvirkende: Nick Johnsen, Jeppe Thybo, Karl Bille m.fl. Af: Robotboys. Iscenesættelse: Billie Joy Alexander. Scenografi: Robotboys og Karl Bille. Animationer: Anders Walter. Musik: Robotboys og Karl Bille. Stemmer: Martin Brygmann. Se mere her og køb billetter her eller fælg med på facebook