Foto copyright Miklos Szabo

Der er massevis af blinde veje og logiske selvmodsigelser i denne omgang af komik & musik på Nørrebro Teater, men det kan ganske givet ikke være anderledes når emnet nu engang er kærlighed. Du ved, dén følelse, vi alle higer, søger og savner men aldrig rigtig formår at definere. For den absolutte kærligheds forudsætninger forplumres altid af massemediernes romantiske stereotyper og vores egne misforståelser. Den bliver derfor aldrig helt hvad reklamerne lover, hvad historierne indikere og filmene fremviser. Hvilket vel er pointen med stykket Alle Elsker kærlighed – den definitive (anti)guide til den moderne kærlighed og parforholdet.

Fotocopyright Miklos Szabo

Den velkendte Nørrebro Teater sammenblandingen af skuespiller, musiker, komikere og performer på et scenegulv lykkes efter min mening endelig med denne gruppe: Rasmus Nøhr, Charlotte Fich, Linda P, Pelle Hebsgaard og Jakob Tolstrup. Her flettes inderlighed, platheder med rørende sange og fysisk komik uden at balancen mistes eller tråden tabes. Jeg er både betaget og imponeret over Charlottes elegante skift mellem det seriøse, emotionelle over til det lavkomiske, morer mig over Linda og Rasmus sammenstød og nyder Pelles mimik. Den store LED skærm får liv takket være Jakobs streger og giver derved scenerne en ekstra dimension uden at fjerne fokus fra scenegulvet.

Fotocopyright Miklos Szabo.

Grupperingerne på scenen er selvfølgelig karikerede men også forudsigelige, den romantiske gademusikant Rasmus Nøhr har selvfølgelig troen på den eneste ene i behold, Charlotte med de 30 års ægteskab har både visheden og beviset for at kærlighed kan findes i formen tosomhed, mens Linda med misbrugsfortiden, tvivlen om egen seksualitet og en skilsmisse bag sig selvfølgelig agitere for alle mulige alternative bud på hvor kærlighed monstro kan og skal findes. Det overraskende er derfor at mikset virker, at overgangene fungere og underholdningen findes for andre end stand up komikkens ukritiske kernepublikummer. Nøhrs hjerteknusende naivitet er den perfekte boksebold for kynikeren Linda P. og takket være sangerens sårede bamse mimik får komikerens ord en ekstra skarphed. Mens Charlotte Fichs ætsende nedsabling af Linda selv, både bringer balance i regnskabet og sætter flere på publikumsrækkerne til vægs. Linda stråler dog klarest i den syngende undskyldning til alle kvinderne der aldrig fik andet end et knald.

Fotocopyright Miklos Szabo.

Komikken indpakkes hele tiden i en papirtynd skrøbelighed leveret af Nøhrs røst og de medvirkendes bekendelser. Du mister hurtigt overblikket over guidens råd og regler men det vigtigste er dog også bearbejdningen af begrebet kærlighed. Hvor alle de klassiske spørgsmål rejses alt imens de sikre svar klogelig udebliver. Hvor, hvordan og hvorfor elsker vi hinanden og hvad betyder det at elske et andet menneske, sig selv eller en smart phone? Er kærlighed inkluderende, ekskluderende, destruktiv eller roden til alt godt i verden? Det lader dog til at være ligegyldigt om kærlighed skal findes i tosomhed, ensomhed eller i spejlet, bare du finder den. De fem kloakdæksler gives især for Charlotte Fichsinsisterende forsvar for kærlighed, Rasmus Nøhrs naive inderlighed, Pelles fysiske komik og de øjeblikke hvor Linda P får lov og plads til at være andet end klovnen fra Sydhavn.

Instruktør: Heinrich Christensen Manuskriptforfatter: Kirstine K. Høgsbro. Medvirkende: Rasmus Nøhr, Linda P, Charlotte Fich, Pelle Emil Hebsgaard og tegner Jakob Tolstrup.