Der findes selvfølgelig ringere måder at starte ugen på end at kaste sig over endnu en omgang med X-men efterfulgt af en gammeldagswestern med Mads Mikkelsen i hovedrollen, men det var nu alligevel lidt skuffende! Hvilket ganske givet er en kombination af forventninger, erfaringer og min alder. Udover de to pressevisninger har jeg også pløjet gennem en serie af de tilsendte DVDskiver og er derfor nu klar med endnu en omgang ”

Fra Filmhylden

”.

Hunger Games Catching Fire

af Francis Lawrence (DVD)

Det er muligt der vitterlig er mennesker der både lider og dør af sult I denne serie, men vi hverken ser eller fornemmer det i filmene. Hvilket efter min mening ødelægger mangt og meget i forståelsen af det udemokratiske styre de tretten distrikter lider under.  Den anden omgang af det dødens farlige spil udgør både rammen og scenen for historien. For de magtkamp der udspilles mellem deltagerne i den store kuppel mere end afspejler verden udenfor, hvor oprør ulmer, alliancer brydes og afvigere straffes.  Jennifer Lawrence er endnu engang den modvillige heltinde Katniss Everdeen, men modsat så mange andre roller i hendes karriere er denne todimensionelle karakter ikke seværdig. De tre kloakdæksler gives for gruppedynamikken mellem spillerne og Woody Harrelson som Haymitch Abernathy. Hvis du har læst bøgerne vil du utvivlsomt nyde filmene og selv fylde hullerne ud. Hvis du omvendt har set Battle Royal eller blot elsker Donald Sutherland som skuespiller bør du springe for udgivelsen her.

Fotocopyright

Nordisk Film.

Varighed 146 min.

Hannibal – Sæson 1

af Bryan Fuller (DVD)

Titlen indikere hovedpersonen er psykopaten med hang til menneskekød, men det er dog FBI agenten Will Graham (Hugh Dancy) der udgør omdrejningspunktet i den første sæson. De første tretten afsnit ligner henholdsvis dystre fraklip fra nogle Kvik køkken reklamer, kombineret med de stille scener fra serien

The Killing og

krydret med scenografien fra

DollHouse

. Mads Mikkelsen er vitterlig ganske dragende som Hannibal, mens Laurence Fishburne er en tyk skuffelse. Jeg er vild med ideen om at hvert afsnitstitel er en fransk gastronomisk perle. Enkelte af afsnit gnistrer af ondskab, magtkampe og psykologisk manipulation.  Der er mange flotte mord, endnu flere løse ender og en lidt sær gæsteoptræden af komikeren Eddie Izzard. Hannibal er professionel TV underholdning af den morbide slags, men det er tydeligt budgettet hælder mere til faste studiekulisser end drama under åben himmel. De tre kloakdæksler gives for alle de vellykkede mordscener, Wills udvikling og de surealistiske momenter. Mens de manglende dæksler skyldes den vage kobling til Hannibal Lecter, selvmodsigelserne og de øjeblikke hvor der går Twin Peaks i persongalleriet.

Fotocopyright

Nordisk Film

The Salvation

af Kristian Levring (Biograf)

Denne klichefyldte danske western er hverken gumpetung, spændende eller direkte spild af tid. Til gengæld er den overlæsset med scener, dialogbrudstykker og magtkampe lånt fra andre film i sådan en grad at du hele tiden har følelsen af at have set

The Salvation

før. Men selv om brudstykker er hentet fra John Wayn skattekisten, slutscenen ligner noget fra

Giant

(1956), heltens værdier ganske givet er fundet i Clint Eastwoords

Unforgiven

(1992) og magtkampene ligner de vi kender fra

Vestens hårde halse

(1968) så er der vitterlig tale om en omgang selvstændig genrefiktion. Vores helte er to danske brødre Jon og Peter der efter nederlaget i 1864 vælger at udskifte soldaterlivet med tjansen som cowboys i det vilde vesten. Vi støder til historien da Jons hustru og unge søn endelig ankommer til de golde ødemarker, men familielivet bliver en kort fornøjelse og gennem resten af filmen søger Jon at hævne sig på de der gjorde ham til barnløs enkemand. Skurken Delarue (Jeffrey Dean Lorgan) lider ikke under moralske skrupler og dårlig samvittighed hvorfor din sympati straks falder med brødrene. Det store opgør afvikles professionelt og har det vanlige udfald, men desværre formår instruktøren ikke at opbygge spændingen i andre scener end den første hvorfor du aldrig bliver grebet af skudduellerne. De tre kloakdæksler gives henholdsvis for Kasper Windings arbejde som komponist, Mikael Persbrandt seje udgave af en cowboy og Eva Greens pirrende karakter som den stumme

Princes

s. Mens jeg omvendt har svært ved at tage Jeffrey Dean Morgan seriøst når flosklerne vælter ud af munden på ham og ikke helt forstår Mads Mikkelsen karakters bevæggrunde.

Fotocopyright Joe Alblas. Varighed: 91 minutter.

Kvinden I buret

af

Mikkel Nørgaard

(Stream)

Jeg havde selvfølgelig bidt mærke i både tilblivelsen af filmen og bog ophavet af Jussi Adler, men havde hverken læst de populære krimier eller set filmen i biografen før titlen pludselig stod på filmakademiets

Robert

pensum. Forventninger var derfor ikke afstemt med andet end fordomme og en generel modvilje mod Nikolaj Lie Kaas på film (som jeg omvendt elsker på et scenegulv) samt et spirende håb om den dygtige Sonja Richter ville redde noget af oplevelsen for mig. Men til min store overraskelse afvikles denne thriller både med hjerte, vid og indlevelse fra hele holdet. Det er muligt slutningen er til at gennemskue i god tid men den psykologiske spil mellem bøddel og offer fungerer rigtig fint gennem hele filmen. Kaas er fremragende som den mavesure, kyniske opdager Carl Mørck.  De fire kloakdæksler gives for hele castet, stemningen skabt af fotografen og tonemesteren samt instruktørens afvikling af historien. Det er altid en fornøjelse at se en god film og endnu mere når der er tale om en dansk en af slagsen.

Fotocopyright: Christian Geisnæs . Varighed: 96 min.

X-men: Days of future past

af Bryan Singer (Biograf)

Dette sindrige reboot af superhelte serien X-men bygger på et syndigt miks af vellykket action og så hjernedød brug af tidsrejser. Uanset om du er tilhænger af parallelle universer, ser tid som noget lineært, cirkulært eller som variationer over et tema så vil du ikke kunne acceptere denne version med god samvittighed. Fremtiden er et dystopisk sted hvor hverken mutanter eller mennesker lever trygt eller i harmoni med nogen grundet de drabelige robotter

The Sentinels.

De få mutanter der endnu holder stand beslutter at sende Wolverines sind tilbage til 1973 for at sætte en stopper for dommedagen før den endnu kunne forestilles.  Succes er dog betinget af at de unge udgaver af Charles Xavier og Magneto kan tilsidesætte deres uenigheder, egoer og personlige problemer for at forhindre Mystiques uforlignlige evner i at tilfalde fjendehænder.  Det er selvfølgelig altid sjovt at følge Wolverine (Hugh Jackman) og Jennifer Lawrence er god i rollen som kamæleokvinden Mystique. I rollerne som de unge rivaler er Michael Fassbender (Magento) og James McAvoy (Charles Xavier) en fornøjelse at opleve, mens de ældre modstykker Patrick Stewart og Ian McKellen virker som to skuespillere der har forladt dette tegneserie univers. De fire kloakdæksler gives for karakterudviklingen, 70er stemningen, humoren og de flotte actionbrag.

Fotocopyright:  20th Century Fox Movies. Varighed: 130 minutter.

Af

Thor Kristjan Kidmose.