Den musikalske intro, sceneudtrykket og selve emnet fik mig med det samme til at tænke på musiktrioen

The Tiger Lillies,

men takket være hjertevarme og empati indpakket i kulsort komik formåede

Teatret st. tv

hurtigt at fortrænge den britiske parallel fra mine tanker. For i

Deadline

er fokus ikke lagt på livets morbide udveje, men i stedet et opråb om at liv skal leves mens det haves. Så selvom enkelte publikummer måske vil finde anstød på stykkets mange groteske dødsfald, hårde ord og respektløse tilgang til obduktion, hospice og selvmord så kan ingen overse det livsbekræftende i forestillingen.

Trioen på scenegulvet udfyldes af Christian Hetland, Betina Grove Ankerdal og Marianne Søndergaard Madsen. Funktionerne mellem de tre skifter gennem hele stykket, men som oftest fungerer Betina Grove Ankerdal som vores yderst direkte historiefortæller. Sceneudtrykket ligner noget fra et børneteater af den moderne slags, mens klovnene tydeligvis ikke vil være et hit til børnefødselsdage. Brugen af balloner, mikrofoner og lyssætning er virkelig gennemtænkt.

imageclip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005

Hvis du ikke kan grine af

Bunny Suicides

eller finder

Wulffmorgenthaler

grænseoverskridende bør du måske springe forbi dette stykke, ligeledes bør alle med tragiske dødsfald i omgangskredsen nok også blive derhjemme, mens alle andre er sikret topunderholdning af den kantede slags. Jeg er vild med teenagedødsulykken, hospice sexscenen, pensionistselvmordet, den lydmættede obduktion, det dobbelte familiedrab mens de depressive dødsfald ikke var stykkets stærke side. Måske det ikke er muligt at svinge fra ironisk distance, over grovkornet komik og inderlighed til overbevisende sortsyn. De fem kloakdæksler gives derfor for morskaben, budskabet, levering og de kreative ideer. Formidlingen var en fornøjelse, variationen god og skiftene flydende. Så grib trygt din mormor under armen og hiv hende med i teateret en sidste gang, man ved jo aldrig, eller brug forestillingen som anledning til at introducere emnet ”død” til familiens teenagere, du ved, de der, der  ellers kun kender til dødsfald fra computerspil og amerikansk mainstream underholdning. Uanset hvem du vælger at fordøje stykket med vil I få en masse skyldige latter, eftertænksomme øjeblikke og en fornyet appetit på livet.

Af

Thor Kristjan Kidmose.

Instrueret af Anders Lundorph, Manuskript af Line Mørkeby, musik er komponeret af Sune Skuldbøl Vraa. Stykket blev overværet ved Grob d. 7/1-14. Du kan læse mere