Der findes lige så mange juletraditioner som der findes familier, men vi er sikkert alligevel mange der forbinder højtidens komme med et besøg i Vivienne McKee’s Crazy Christmas Carbaret der denne gang hedder Smartacus. Hvis du aldrig tidligere har besøgt CCC i Tivolis glassal vil mangt og meget sikkert først give rigtig mening næste år, for just som enhver anden traditionel begivenhed er det glæden ved gentagelserne der driver værket. Vi der har været forbi før ved hvornår der skal råbes buh, hvorfor Dronningen nævnes og forstår ideen med de dansk ordsprog der omsættes til det rene engelsk vås, men det betyder heldigvis ikke at der er tale om en lukket fest. For der er intet CCC elsker mere end at tage din carbaret mødom med bravur og finesse.

Den kække blanding af platheder, misforståelser, kærlige parodier og pointer der alle lander under bæltestedet fungerede i år helt fantastisk. Moderne musikalske hits var som altid indarbejdet med humor og talent, men i år imponerede Rebecca Kellys vokal mig. De seksuelle undertoner boblede lystigt i hver eneste scene med Katrine Falkenberg der som altid formår at samle det smukke, sjove og talentfulde i en og samme rolle. Stykkets charme og sjæl leveres endnu engang af David Bateson og Andrew Jeffers. Hvis skuespil og indlevelse altid efterlader mig med følelsen af at her er to mænd der er værd at kende. De er dog begge ganske uoverbevisende i rollen som drags, selvom det er her latterbrøllene lettest høstes. Bennet Thorpe balancerer fornemt mellem vanviddet og det morsomme gennem hele stykket uanset hvilken rollen han bestred. Min indre filmanmelder jublede dog især over Russel Crowe parodierne.

Det har utvivlsomt ikke været helt let for Vivienne at træde ned fra scenegulvet, men hun har ganske givet nydt at hun for første gang udelukkende kunne fokusere på instruktionen. Begge dele noget der løfter forestillingen og hiver showet langt op over konkurrenterne. Det er da også sjældent at vi rammer seks kloakdæksler, uanset hvilken kulturform der anmeldes, på Forbrugermania, men der er ingen tvivl om at CCC i år fortjener dækslerne. For her bliver balancen mellem det genkendelige og det overraskende nemlig fundet i skøn harmoni med musik, humor og hjerte. Det var derfor en direkte fornøjelse at overvære og en fryd at fremvise for min udenlandske gæst. Hvis du har hang til show tunes, britiske komedier og elsker forviklinger af den utrolige slags så finder duikke et bedre fix end i Tivolis glassal.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.

Instrueret af Vivienne McKee. Kostumer af Kirsten brink. Koreografi af Peter Friis. Den levende musik blev frembragt ved Stuart Goodstein, Søren B. Petersen og Tom Højlund Olsen. I stykkets øvrige roller finder du Henrik Lind som Vikinge, Ryan J-W. Smith som Romersk General og Claus De Lichtenberg i alverdens små roller. Fotocopyright Thomas Petri.Se mere om stykket her.