Teaterkoncerten Dagen Før vil utvivlsomt støde enkelte Kim Larsen fans, mens alle vi andre blot vil få et brag af en koncert. Hvor nyfortolkninger måske nok står i kø, men tekstuniverset let genkendes af alle vi der voksende op med trubadurens ord i radio og fjernsyn. Men fortolkningerne sprænger rammerne for hvordan du tidligere har opfattet Kim Larsen. Vrangen vrides ud på sangskatten i et ungdommeligt forsøg på at finde frem til kernen. Det lykkes måske ikke i hvert eneste nummer, men som helhed synes jeg det fungerer.
Iklædt anonyme sparkedragter og omkranset af en modeltogbane afsøger sangerne på scenen rammerne for hvorledes nationalskjaldens tekster kan fortolkes. Det legende rum der skabes omkring sangene giver os mulighed for at møde Larsens ord, som var det for første gang. Vi afsøger derved det velkendte tekstunivers så insisterende og uanfægtet af fortidens versioner at du til tider glemmer ophavsmanden. Som når Papirsklip synges fra indersiden af en rejsekuffert, eller når Volver Volver vrænges ud som var det anklage mod publikum eller Rita leveres med en ungersvends desperation. Hvis du savner Gasolin eller blot ejer alle Larsens udgivelser så er det ikke sikkert du vil føle dig hjemme på Aveny-T denne gang. Men hvis du ikke har så traditionelle eller dogmatiske krav til en teaterkoncert så vil denne muskikalske dekonstruktion af et 40 års bagkatalog utvivlsomt underholde dig.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 Der er ikke tale om et nostalgisk genbesøg i sangskattekammeret, ambitionerne er langt større og tak for det. De fem kloakdæksler gives for varmen, humoren og sangernes evner til kombinere det fysiske udtryk med teksternes billedeverden. Jimmy Jørgensen har glød og styrke i stemmen, mens Carsten Svendsen fremviser en markant pondus i flere solonumre. Da Gammel Hankat runger ud over scenekanten bliver det ikke bedre. Larsens inderlighed får her kant, råhed og styrke. Både Rikke Bilde og Kitt Maiken Mortensen får rum og plads til at lege sig gennem flere sekvenser, men det er deres sangstemme du vil huske efter forestillingen. Det er dog  ikke tilfældet for Kristoffer Fabricius (om end han faktisk godt kan synge) der som altid kompromisløst kaster sig ud i det ukendte. Det svinger som så ofte før mellem genialt og sindssygt, denne gang synes jeg dog han rammer mere rent end skævt. Han giver hele sceneudtrykket en smule rastløshed og stykket den tiltrængte uforudsigelighed.

Dagen Før
blev overværet ved Aveny-T d. 20/9. Stykket er Co-producenter: Det Kongelige Teater, Aarhus. TeaterInstruktør: Elisa Kragerup. Scenograf: Jonas Fly Filbert. Forfatter: Kim Larsen. Komponist: Kim Larsen. Fotograf: Ingrid Bugge. Medvirkende:Jimmy Jørgensen, Kristoffer Fabricius, Rikke Bilde, Kitt Maiken Mortensen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.