Hvis du har rod og hjemstavn i den danske hovedstad vil denne teaterkoncert sikkert føles som et varmt og trygt knus fra en gammel ven, men hvis du ikke tillægger byen nogen emotionel værdi bliver det hele til tider lidt for harmløst, tandløst og ligegyldigt. Til gengæld har Rolf Heim formået at indpakke hovedstadsnostalgien med tilpas charme, varme og inderlighed til du ikke går galt i byen hvis du svinger for Nørrebro Teateret for en hyggelig aften med sang.

Bor i en landsby inde i en storby, hvor du kan få en kebab-ret der slår alt andet, du har smagt.
Jeg er en af de lokale, lige der hvor jeg bor.
(Raske Penge)
Teaterkoncerten om Danmarks største by spiller vellykket på den menneskelige genkendelse i sangenes skæbnehistorier. Så uanset om du genkender Anne Linnets ord, Poul Henningsen sang eller John Mogensens verdensbillede, så vil du forstå hvordan livet som hjemløs, enlig mor, melankolsk eneboere, ung og gammel udgør grundstenene i enhver storby.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005clip_image005[1]Kærlighedserklæringen til København synges, udspilles og leveres med stor indlevelse og medfølelse, men det bliver aldrig farligt, råt eller meningsfuldt. Til gengæld svinger det på enkelte numre så originalen glemmes, og skuespillerne formår gennem hele forestillingen at holde stemningen. De fire kloakdæksler gives for de momenter hvor komikken får kant og så for Tom Jensens vellykkede udgave af Manden på Risten, Jannie Faurschous morsomme version af nordvesthyldesten Bor Her og gruppens enestående favntag med Szhirleys sang Gammel Kongevej. Som altid, var det en fornøjelse at opleve Cecilie Stenspil synge, spille og brænde igennem på scenen, men jeg var ikke begejstret for hendes version af Sys Bjerre Malene. Ligeledes brød jeg mig ikke om stykkets fortolkning af Dan Turélls ord i sangen Gennem Byen Sidste Gang der kommer til at fremstår som forceret nostalgi.

MEDVIRKENDE: Cecilie Stenspil, Laus Høybye, Trine Pallesen, Tom Jensen og Jannie Faurschou. Instruktion: Rolf Heim. Musikalsk ledelse: Niels Søren Hansen. Musikalsk arrangement: Niels Søren Hansen og Anders W. Birk. Scenografi: Sisse Gerd Jørgensen. Medvirkende: Cecilie Stenspil, Laus Høybye, Tom Jensen, Trine Pallesen og Jannie Faurschou. Musikere: Anders W. Birk (kapelmester), Anna Brønsted, Tom Bilde og Bent Clausen. Musik af bl.a. Raske Penge, Love Shop, Anne Linnet, Szhirley og Rasmus Nøhr.Foto: Miklos Szabo.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.