Nu hvor krisen er kommet lidt på afstand og mådehold igen er blevet hverdag rundt omkring de danske kaffeborde så virker Anne Dorte Michelsens kabaret Akut – En Tvangsauktion ligefrem helt hyggelig og harmløs. For når først et national trauma er behandlet, pensionsmidlerne er forsvundet, firmaerne er gået fallit og bankerne  igen er tilbage i rollen som snyltere på samfundet, så både kender og forstår vi danskere verden igen..

Det er muligt at melodierne virker velkendte og faconen rendyrket Anne Dorte, men teksterne er alle håndlavede nyskabelser i forbindelse med denne forestilling. Sangrollerne skifter mellem de fire men det er dog tydeligt at Anne Vester Høyer og Ditte Ylva Olsen roller er at charmerer os, mens Martine Madsen står for musikken og Anne Dorte Michelsen de ironiske pointer.

Samspillet fungerer fint, levering var til tider perfekt og især indledningsnummeret Lose Lose var medrivende. De underspillede jokes og krøllede pointer faldt i min smag. Kønsakten omtalt som kødtetris er selvfølgelig lidt direkte, men det fungerer, når det leveres af to verdensfjerne overklassemænd. Den velkendte ”Oh – Denmark! Do you then know Jens?” situation blev her med succes drejet således Anne Dorte fik skudt et TV2 hit i skoene, grundet hendes Århusianske tilhørsforhold. Dittes lille boligboble blev leveret med så æggende charme at du næsten tilgav den alt ondt. Men ellers skulle morskaben findes i de let sarkastiske og altid ironiske sangtekster. Hvor vores begrebsverden fra før finanskrisen blev kritiseret og udstillet som tanketom dumheder (ikke at vores nuværende stadie blev rost).

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005clip_image005[1]Det er sjældent at kombinationen af sang, humor og fællesklap fungerer for mig, men det var vitterlig både hyggeligt og underholdende at opleve disse fire kvinders gemytlige hudfletning af finanskrisens konsekvenser og omfang på Cafe Liva denne mandag aften. Emnet kan ganske give ikke længere forarge eller forvirre folk for selvfølgelig vil en økonomi der er baseret på hvor svært det er at finde en sten (Guld) til tider oplever store udsving i både tillid og formåen. Det ændrer dog ikke på rigtigheden i kritikpunkterne ved bankverden, vores eget overforbrug og de borgerlige politikers manglende økonomiske forståelse. De fire kloakdæksler gives for stilen, de sange der fungerede og stemningen gennem hele aftenen. Den driftsikker underholdning til trods så havde jeg gerne set Anne Dortes drømmende sang om livet på månedsløn have flere kanter, Annes kærlighedserklring til omfartsvejen have mere substans og angrebet på Danske Bank mere bid. Til gengæld kan du trygt søge Cafe Liva for gennemtænkte finanspointer leveret indpakket i sang og charme.

Showet blev overværet på Cafe Liva d. 16/9. Du kan se selvsamme her frem til den 5. oktober. Fotocopyright tilfalder Cafe Liva. Af og med Anne Dorte Michelsen – assisteret af Anne Vester Høyer, Ditte Ylva Olsen & Martine Madsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her