Den danske mellemkrigstids storbyspoet Tom Kristensen danner både ramme og indhold for Jesper Lohmanns musikalske forestilling Sange Fra En Fribytter. Hvor vi i ord og sang forfølger livets meningsfulde og meningsløse sideveje til jazzede toner ved pianisten Bjarne Sahl og bassisten Eva Malling. Det ene nummer tager det andet og da forandringer i sceneudtrykket er minimale er det let at fortabe sig i de fordrukne spørgsmål der flyder fra Lohmanns mund, men på intet tidspunkt taber han forbindelsen til publikum.

”Hvem har ikke i sit stille sind ”længtes mod skibskatastrofer – mod hærværk og pludselig død?” – eller i ubevogtede øjeblikke ønsket at hengive sig til ”druk, hor og evig jazz – jeg har!” Jesper Lohmann.

Gennem hele forestillingen befinder vi os konstant i spændingsfeltet mellem livslede og livsnydelse, som kendetegner meget kunstnerisk udfoldelse fra brydningsperioden efter første verdenskrig. Hvor den kendte verdens værdier pludselig forsvandt og den ukendte fremtid virkede så skræmmende og fremmedartet, at mange søgte svarene på det meningsløse i alkoholens sikre favntag, andre igen forvildede sig ud i psykoanalytiske redegørelser på hvorledes alt det man tidligere tillagde nogen værdi havde vist sig at være falskt, mens verdensreligionerne slugte de sidste fortabte sjæle.
Hvilket ganske givet er årsagen til at de tomme ølkasser hober sig op omkring skuespilleren på scenen, for Tom Kristensen fandt ikke de rationelle svar på verdensforandringerne og søgte ej heller ly ved Gud. I stedet svøbte han tvivlen i alkoholprocenter og roste det sanselige ved at opleve verden gennem værdiforladte øjne, mærke smerten på egen krop og ikke bekymre sig om meningen med det hele.

Det fordrukne skuespil er til sidst så overbevisende at det kun er Jespers klare stemme der overbeviser dig om at han er i fuld kontrol. Uanset om du genkender de rytmiske rim, sange og poetiske tanker fra Tom Kristensens forfatterskab eller aldrig har læst Fribytterdrømme (1920) så vil sanseligheden bag digterens beskrivelser gribe dig før det hele er slut.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005clip_image005[1]Mine fire kloakdæksler gives for kærlighedserklæringerne til de danske værtshuse, jazzen og de eftertænksomme opråb fra scenegulvet til os alle om at liv skal leves ikke blot fordrives. Hvis det så kræver alkohol at give slip på frygten, eller blot for at leve med den, så må det være sådan. Den musikalske lydkulisse musikerne Bjarne og Eva skaber omkring Jesper fremstår som en bastant tryg vugge hvorfra ordene udbryder og rammer publikum. Uanset om visdommen søges i højt tempo, eller i nedslået rytmik så fungerer stemmen med musikken, hvilket er den direkte årsag til du skal tage ind og opleve Sange Fra En Fribytter.

Forestillingen blev overværet ved Teater V, fredag d. 6/9. Du kan se selv samme forestilling her frem til den 15/9.
Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her. Fotocopyright er ukendt men tilskrives Jesper Lohmann.