Det er det oplagte valg at opsætte nyfortolkninger af den danske eventyrdigters mest kendte fortællinger på Tivolis store scene i koncertsalen. Hvorfra publikum altid forventer let fordøjelig dansk underholdning med store armbevægelser og let genkendelige pointer. Hvor Nordisk Film Live måske stødte en del Beatles fans med deres farverige Hey Jude show har de denne gang langt større manøvre rum med H.C. Andersens eventyr. Selvfølgelig findes der et hav af litterære fans verden over som har betonstøbte holdninger til hvorledes disse eventyr skal leveres, fortolkes og formidles, men disse mennesker har allerede rigelig travlt med krig mod kopierne, Disney versionerne og værne om forfatterens eftermæle. Vi andre dødelige der blot elsker storslåede eventyr med moraler i knæhøjde får her et fornøjeligt brag af et folkeligt show der virkelig formår at forny/fortolke/formidle de velkendte historier så de både fremstår friske og genkendelige.
Talenterne står nærmest i kø på scenen for at fremvise deres specifikke artistiske færdigheder og det ironiske ved at lade stykkets eneste skuespiller optræde på fladskærm misses sikkert ikke af nogen. Det ene spektakulære skue efter det andet afløser hinanden på scenen altimens vi lystigt æder os gennem Den Lille Pige Med Svovlstikkerne, Klods-Hans, Nattergalen og i andet akt Prinsessen På Ærten, Kejserens Nye Klæder, Den Grimme Ælling. Under omstillingerne underholdes vi med forskellige discipliner fra nycirkus og tilpassede Break Dance numre. Robotdrengene i soldateruniformer er vores villige hjælpere mens Nikolaj Lie Kaas version af digteren der genopdager eventyrs magi er fortællingens faste samlingspunkt. Det er vidt forskelligt hvor megen plads hvert eventyr får og hvilken fysisk udtryksform der kommer til dominere udtrykket, men som helhed ligner det en vellykket hybrid mellem fortælling, electric boogie, nycirkus og moderne ballet.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 Det drejer sig om noget så banalt som formidling og det mestrer kunstergruppen Big City Brains virkelig og med Steen Koerner i rollen som iscenesætter ved du at det bliver fyldt med gennemtænkte videoanimationer, electric boogie i verdensklasse og en medrivende lydkulisse. Det er muligt din bedsteforældre ikke vil nyde hver eneste fortolkning af H.C. Andersens eventyr, du her finder i Tivolis Koncertsal, men det gjorde jeg og det vil du utvivlsomt også! For det er svært ikke at lade sig forføre af artisteriet, robotdansen og Nikolaj Lie Kaas som fortælleren. De fem kloakdæksler gives for de vellykkede hybrider mellem eventyr/dans/sang/cirkus og den vanvittige flotte animations scenografi (Sune Munk Schou og Din Mor) samt kostumerne (Astrid Lynge Ottesen). Ethvert fjols kan oplyse en plan flade, men det kræver altså andet end blot 3d forståelse at skabe så mange vellykkede overflader som var tilfældet her. De største roser sendes til artisterne Anders Astrup-Jensen, Cico, Jospehine Ingrid Raahauge, Nadia Dahl, Manda Rydman og Poppin John. Der ikke satte mange fodtrin forkert under aftens forestilling. Desværre synes jeg at både Sonic, Willpower og Rico Coker blev brugt forkert, men det er måske et spørgsmål om præferencer og enkelte eventyr kunne godt have brugt en lidt større variation i trinene. Men uanset hvad, er dette her, sådan jeg ønsker at indtage HC Andersens eventyr – indfølt, medlevende og overbevisende.

Fotocopyright på første billede tilfalder forbrugermania, de øvrige til fotograf Hentil Sørensen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her. Du kan se mere om showet herKoncept og produktion: Big City Brains. Producent: Frederik Juul, Nordisk Film Live. Iscenesætter: Steen Koerner. Historiebearbejdning: Steen Koerner og Big City Brains.Komponist: Jesper Mechlenburg. Sangtekstforfatter: Kristian Leth. Kostumedesign: Astrid Lynge Ottesen. Scenografi: Din Mor, ved Martin Mølgaard og Morten Just. Medvirkende et udvalg: Valerie Inertie (Canada), Ny-cirkuso. Anders Astrup, Ny-cirkuso. Cecilie Lassen, Balleto. Popping John (USA), Electric Boogieo. Tina Højlund, Balleto.   Manda Rydman (Sverige), Ny-cirkuso. Josephine Raahauge, Electric Boogieo. Rico Coker, Breakdanceo. Daniel ”Sonic” Rojas, Breakdanceo. Cico (Italien), Breakdanceo.   Malthe Ørsted Buch-Hansen, Electric Boogie m.fl.

H.C. Andersen Eventyrshow Tivoli 2013