love1
Handlingens simplicitet vil utvivlsomt skræmme nogen og for andre rejse spørgsmål ved filmprojektet allerede inden biografmørket er indtaget, det er dog ingen grund til. Den banale kærlighedshistorie mellem de unge troende mennesker afdækker ikke blot deres følelser og forhold til gud, den fremvises så nænsomt at din sympati tilfalder de elskende allerede inden konsekvenserne er opridset filmisk. Historien er indrammet af et monumentalt bjerglandskab og med billeder af Thessaliens afsvedne sletter og det underskønne Metéora-kloster føres du stilsikkert rundt i hjertet af Grækenland. En filmisk tur jeg på det kraftigste kan anbefale.
Meteora11
Her præsenteret det rustikke og rå liv som bjergboer så idyllisk og smukt at du næsten glemmer de ubekvemme aspekter ved dagligdagen fremvist i filmen. Instruktørens fokus er tydeligvis også på den religiøse balancegang mellem forholdet til gud og accepten af kødets lyster. Hvor De med hang til fordømmelse hurtig vil kunne udpege synden for derpå at støde på tvivl undervejs, mens vi ikketroende først vil fæstne blikket på naturens skønhed for siden at blive suget ind af det menneskelige dilemma de to søgende sjæle i filmen lever med og gennem. Uanset dit religiøse ståsted vil du kunne forholde dig til problemstillingen og nyde det æstetiske rum som instruktøren skaber via emninet kamerabrug, underspillet dialog og gennemtænkte antydninger.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[1]Meget Stærk Visuel Film
Når det ikke er reklamepengene og ungdommen der styrer produktionen havner man ofte med underskønne spillefilm som Meteora hvor der både er plads til den iscenesatte skønhed, skrøbelige poesi og overvældende stilhed som du kun finder i naturen og så en fin lille historie om et af livets helt store spørgsmål. Sådanne filmkunstproduktioner sætter selvfølgelig krav til publikum og deres tilgang til mediet, for hvis ikke forventningerne afstemmes bliver det let til et uheldigt sammenstød mellem biografgængerens ønske om underholdning og instruktørens forsøg på at formidle verdens skønhed til masserne. Jeg var heldigvis både i humør og rette alder da jeg indtog kærlighedshistorien mellem den unge munk og nonne. De fem kloakdæksler gives for kameraarbejdet, sceneriet, brug af animation og den dragende historie om umulig kærlighed. Budskabet bliver aldrig dogmatisk, sært eller afvisende. Her fremvises gudsdyrkelse, spirende forelskelse og konsekvenserne ved samme med en indfølt nænsomhed der gør instruktøren Spiros Stathoulopoulos til en filmisk åbenbarelse.

Greece_meteora_monasteries
Instruktør : Spiros Stathoulopoulos. Manuskript : Asimakis Alfa Pagidas, Spiros Stathoulopoulos. Medvirkende : Theo Alexander, Tamila Koulieva. Produktion : Phillippe Bober, Susanne Marian. Fotograf : Spiros Stathoulopoulos. Lyd : Spiros Stathoulopoulos. Musik : Ullrich Scheideler. Klip : George Cragg Varighed : 82 min. foto copyright Øst For Paradis.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.