Det ofte en god forretning, men ikke altid en kunstnerisk succes, at omsætte velkendte animationsfilm til musicals, Aladdin er heldigvis andet end godt købmandskab og lige nu kan du opleve succesforestillingen i Operaen København. Det er muligt magtkampene og den sociale uretfærdighed er som taget ud fra tegneserieverden Iznogood men derudover er kærlighedshistorien i Aladdin klassisk Disney. Her er kvinden smuk, egenrådig og forkælet. Her er manden altid den aktiv erobrende heltefigur hvis største styrke er et rent hjerte, gode venner og evnen til at miste sig selv til kærlighed. Så selvfølgelig krummer de fleste voksne tæer over historien i Disney eventyret, men heldigvis er banaliteterne denne gang indpakket i flotte dansenumre, storslåede sange og massevis af humoristiske sekvenser. Balancen både findes og holdes gennem hele showet og teknisk bør alle musikere, sangere og dansere fremhæves, ud over de tre hovedroller var jeg især vild med den forførende Marsha Songcome, den altid dygtige Bjørg Gamst, medrivende Martin Loft, kække Kim Ace Nilsen og den virkelige morsomme Jeff Schjerlund.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 Musicalen Aladdin er en familieforestilling ud over det sædvanlige for dels formår skaberne vitterlig at afvikle en velkendt Disney historie så den fremstår frisk og dels får de indtaget Operaen som det mest naturlige i verden. Showet sammenfletter med stor dygtighed de klassiske musicaldiscipliner med animationslogik og voksen humor, uden at nogen af den grund bliver stødt eller tabes. De yngste blandt publikum indfanges allerede fra åbningsscenen og deres opmærksomhed fastholdes stilsikkeret gennem hele forestillingen takket være de tre talentfulde pauseklovne Omar (Max-Emil Nissen), Babkak (Teit Samso Clausen) og Kassim (Kim Ace Nielsen). Det er muligt kærlighedshistorien mellem Jasmin (Maria Lucia Heiberg Rosenberg) og Aladdin (Johannes Nymark) føles som alt andet end brændende begær, men deres syngende samspil kan man ikke sætte en finger på. Men det der løftede oplevelsen for mig og alle andre denne aften var den formidable overskudsfyldte Pelle Emil Hebsgaard der i rollen som lampeånden Genie total stjæler scenen og forestillingen. Som et karismatisk kryds mellem Jim Careys animationsfigur Masken, stand-up komikeren Simon Talbot og Preben Kristensens oprindelige version af den magtfulde ånd får Pelle Emil indkapslet kærlighedshistorien mellem prinsessen og gadedrengen i en overordnet fortælling om en lampeånds ønske om frihed. De fem kloakdæksler gives derfor humoren, hovedrollernes tekniske sangfærdigheder, lampeånden over dem alle og de store vellykkede dansenumre med hele ensemblet. Hvis du har en svaghed for Disney eventyr, eller blot en svaghed for flotte musicals så grib endelig chancen for at opleve showet i Operaen. Det vil du ikke fortryde.

Forestillingen blev overværet den 19. juli i Operaen København. Du kan opleve selvsamme her frem til den 20. august. Mulighed for køb af familiepakker for rabat. Se mere her om forestillingen
Rollelisten: Maria Lucia Heiberg Rosenberg: Jasmin. Johannes Nymark: Aladdin. Pelle Emil Hebsgaard: Genie. Kristine Yde Eriksen: Jasmin (alternerende) og ensemble. Max-Emil Nissen: Omar. Teit Samsø Clausen: Babkak. Kim Ace Nielsen: Kassim. Kim Brandt: Jago. Martin Loft: Jafar. Lars Mølsted: Walk-on cover Aladdin. Jeff Schjerlund: Ensemble, understudy Babkak & Jago. Steffen Hulehøj Frederiksen: Ensemble, understudy Omar. Patrick Terndrup: Ensemble. Morten Kjeldgaard: Ensemble. Oscar Fredrik Ström: Ensemble. Thomas Jensen: Ensemble. Christian Collenburg: Ensemble. Emil Birk Hartmann: Ensemble. Christoffer Møller Pedersen: Ensemble. Jacob Prüser: Ensemble. Mikkel Moltke Hvilsom: Ensemble. Maria Skuladottir: Ensemble. Bjørg Gamst: Ensemble. Heidi Nielsen: Ensemble. Christine Sonnich Andersen: Ensemble. Marsha Songcome: Ensemble. Anita Holm: Ensemble. Susanne Uldall Thyssen: Ensemble. Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen: Ensemble. Katrine Skovbo Jespersen: Ensemble. Cecilie Greiber Alring: Ensemble. Elise Ruusunen: Ensembler. Morten Daugaard: Ensemble. Linnea Stenbeck: Ensemble. Det kreative hold: Lynne Kurdziel Formato: Instruktør og koreograf. René Bjerregaard Nielsen:Kapelmester. Søren Møller: Producent. Nørlum: Tegning og animation. Jens Frausing & Anders Digmann Jensen: Scenografteam. Anna Juul Holm: Kostumedesigner. Martin Jensen: Lysdesigner. Tim Høyer Andreasen: Lyddesigner. Trine Dansgaard: Oversættelse. Lars Mølsted: Instruktørassistent. Jan Matthiesen: Company Manager. Foto copyright: Søren Malmose.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.