Teaterfestivalen CPH STAGE 5. – 16. juni bød på en del gensyn med velkendte lokale succesforestillinger, heldigvis fandt enkelte udenlandske dramastykker og teaterforestillinger fra resten af landet også vej til københavns mange små og store scener. Min egen tilgang var måske nok fragmentarisk men havde dog fokus på teater i tilblivelse og kunstdebatten. Desuden havde jeg tidligere anmeldt flere forestillinger fra festivalen som f.eks. Von Badens Brokenhagen, Simon Bobergs Gud Taler ud, Sketch Sjov i Valby, Mens Vi Venter på Godot af Samuel Beckett, Peter og Elgen af Thomas Levin.

Stemningen var hyggelig og programmet til tider overvældende. Mangt og meget var allerede planlagt før tankerne om en festival fyldte hjerneplads ved bagmændene hvilket måske gjorde det sværere at finde den røde tråd men lettere at få alle til at bakke op om projektet. Selv opsøgte jeg Forum Humanum i Dansehallerne, Festival For Ny Europæisk Dramatik om fredagen ved Husets Teater, kikkede ind ved Teater Republique da de afholdte deres åbne teater laboratorium. Der sammen med anmeldelserne af Thy Teaters forestilling Nolde og Får302 udgave af Ritualet vil blive omtalt i dette indlæg. Derudover besøgte jeg den første Reumertsalon hvor legitimeringen af kunsten var på dagsordenen.

Trods internationale navne og ambitionerne var langt de fleste dramatiske højdepunkter danske hvilket måske kan have forvirret en turist eller to når festivalen nu engang har et engelsk navn.
Festival For Ny Europæisk Dramatik

Ved Husets Teater kunne man dog føle sig på nogenlunde sikker grund under deres dramatiker festival da hver eneste reading skete på dansk men havde engelsk undertekster. Selvfølgelig sker der små oversættelses forglemmelser og i enkelte momenter tabes de der ikke forstår det lokale modersmål. Det sker på alle internationale festivaler og er blot en del af charmen. Personligt fandt jeg det særlig morsomt da et engelsk oplæg og præsentation af Ellen Nyman blev fulgt op af hende selv med en uddybelse af teaterstykket Swedish Weapons Export på dansk. Der var et harmdirrende angreb på den svenske dobbeltmoral fyldt med pointer der må gøre ondt i selvforståelse og tvinge en masse til at genoverveje Sveriges rolle i det internationale samfund. Denne reading blev gennemført ved den altid veloplagte Ellen Hillingsø, forførende Marijana Jankovic og den charmerende Andres Berg Nielsen. Der både ubesværet fandt hinanden og formåede at levere teksten så man blev grebet af historien.

Den anden omgang på husets teater var det lidt mere abstrakte Now The Jerk Is Somewhere Else Again af Juri Sternburg. Hvor to voldelige psykopater aktivt afsøgte de samme svar som Godots vagabonder. Scenen var denne gang fyldt af Benedikte Hansen, Sarah Boberg, Danica Curcic, Dar Salim, Peder Holm Johansen, Mads Wille, Lone Hertz og Peter Christoffersen. Den filosofiske begrundede nedslagtning skete ved Peter & Dar og var ganske medrivende, men desværre druknede afslutningens selverkendelse i ord der drænede readingen for energi. Peder Holm var fortræffelig i rollen som forlagsredaktøren og Danica Curcic betagende i rollen som den skræmte indvandrerdreng med ar på sjælen.
Dugfrisk dansk dramatik - fra skrivebord til teaterrum
ved Teateret Ved Sorte Hest
Fredag den 7. juni overværede jeg en omgang velspillet WOOF af Thomas Howalt. Denne reading var Instrueret af Bente Kongsbøl og havde Neel Rønholt, Andreas Berg Nielsen og Thomas Jacob Clausen på scenen. Det tog ikke mange sætninger før du pludselig var en del af ungdommens kodesprog endnu engang og gennemlevede tiden da alt var livsvigtigt og ligegyldigt på en og samme tid. Woof første os tilbage den første spirende forelskelse og venskabet med barndomsvennen der slutter. Vi har alle ar fra ungdomsårene men det er alligevel barskt at se med hvorledes de opstår for andre. En reading er på ingen måder et færdigt produkt og alle har minimal af tid til at indkapsle deres karakter, men det var alligevel sødt da Neel mistede manuskript fodfæste i forlængelse af kyssescenerne med Andreas. Historien mindede mig om et utal af ungdomskortfilm og havde man formået at gøre kontrasten mindre mellem vennerne ville afslutningen havde virket endnu mere barsk.
Republiques Åbne Laboratorium
Mens aftensolen stegte udenfor søgte jeg indenfor ved Teater Republique der lokkede med indsigter i tilblivelsen af teater. Den første runde var et råt udsnit af det kommende stykke Spørg De Voksne der just var i sin spirende begyndelse. Hvor Kamilla Wargo Brekling måske nok udstikkede rammerne for diskursen men ellers lod skuespillerne øse af egen livserfaringer. Jeg tænker ideen er at finde det generelle i det enkelte uden at drukne i banaliteter. Håbet er sikkert at Kamillas frugtbare undren omkring livets modsætninger vil guide hele holdet ind på et stykke der både vil skubbe og bekræfte os publikummer. Jens Jørn Spottag, Camilla Bendix og Danica Curcic fremførte en kort reading på det absurde i vores jagt på indre fred. De tre skuespillere proklamerede alle denne arbejdsform faldt i deres smag, var en sjælden luksus og gav ejerskab over stykket fra første dag. Fra dette rå sceneudtryk blev vi herefter sansemæssigt forført med et udsnit af Sne Dronningen der måske nok hverken har fastlåst sig på det ene eller det andet men tydeligvis havde en klar ide om hvilke sanser der skulle manipuleres med. Jeg var ganske glad for effekten bindet for øjnene gav mig og selv om mine sorte bukser blev sølet til i flormelis var maden også et godt træk. Det eventyrlige legeland Martin Tullinius, Dorte Holbek og Mette Martinussen søger at skabe er i hvert fald dragende.
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Ritualet af Ingmar Bergman
Som dramatisk oplæg til årets første Reumertsalon havde Får302 valgt at genopsætte Ritualet der for mange sikkert er en omgang velkendt tvfilm med fokus på kunstens rolle i samfundet. Men hvis man aldrig tidligere har stiftet bekendtskab med hverken ophavet eller formålet lignede det stykke mere en absurd omgang detektivhistorie med Pauli Ryberg i opdagerens hovedrolle. Det søger at knække et mysterium og optrevle sandheden bag trioen Henrik Birch, Charlotte E. Munksgaard og Mikkel Reenbergs handlinger. Der tydeligvis skjuler noget for omverden, hinanden og sig selv. Men dette er ikke en klassisk britisk mordgåde tilsat absurd teaterets virkemidler, det er faktisk et vellykket indspark i debatten om kunstens rolle i verden, og uanset om du er enige med Jens August Willes fortolkninger eller det visuelle udtryk er stykket værd at se alene for de spørgsmål der rejses.
clip_image006clip_image002[4]clip_image002[5]clip_image004[1]Nolde af Rasmus Ask
Den store ekspressionistiske maler Emil Hansen (Nolde) forsøger efter bedste evne at finde ind til kernen af kunsten, men selvom han rejser helt til Nordvestjylland så finder han først den kunstneriske forløsning da han indser lyst og begær ikke kan adskilles. Kærlighedshistorien mellem Nolde (Søren Bang Jensen) og Ada Vilstrup (Christina Bech) er til tider ganske banal, men den bliver aldrig uinteressant, hvilket til dels skyldes den unge datter på strandfogedgården Hanne (Sara Line Møller Olsen). Det er dog Lars Topp Thomsen mange roller og forskellige dialekter der sammen med scenografien af Mie Riis vinder mine tre kloakdæksler.
clip_image002[6]clip_image002[7]clip_image002[8]clip_image002[9]clip_image004[2] Forum Humanum af Kitt Johnson
Det er svært at følge op på sådan en begyndelse og det tog da også en halv time før den ubalance der opstod i kølvandet på introen var glemt. Men jeg ville omvendt ikke have været foruden den lidt uvante start for os publikummer. Det er altid afvæbnede når fremmede mennesker afklæder sig få skridt fra dig, og når over 30 mennesker gør det giver hele oplevelsen et snert af uvirkelighed. Hele forestillingen afsøgte mennesket som driftsvæsen og det var skræmmende let at genkende dyret i os alle. Overlevelse og forplantning udgjorde kernen, men lagene af humor og hjertevarme gjorde du aldrig distancerede dig fra udfoldelsen på scenen. Da det hele sluttede var jeg solgt og ville gerne have set mere af flokdyret, grine endnu mere og betaget kikket på de fysiske bedrifter på scenen. De fire kloakdæksler gives for den seksuelle energi der blev opbygget på scenen, de vellykkede koordineringer af så mange nøgne dasende mennesker, Troels Hagen Findsen der i hver eneste sekvens på scenegulvet var nærværende, medrivende og imponerende samt den hyggelige stemning af at være sammen med venner som Kitt Johnson vitterlig fik skabt med så få virkemidler.
CPH STAGE 2013
Mere end 12.000 mennesker deltog i teaterfestivallen som en række teatre for blot et halvt år siden gik sammen for at skabe. Der skulle appellere bredt til publikum og skabe interesse og dialog om dansk teater både nationalt og internationalt. Med 130 visninger fordelt på 18 scener, hvor af mere end 35 forestillinger var helt udsolgte, må man sige det projekt lykkedes. Næste år øges fokus på udenlandske stykker og man vil sikre endnu flere forestillinger fra resten af landet finder vej til København. Bestyrelsesformand for CPH STAGE, Mads Wille, udtaler: Vi har oplevet udsolgt til genopsætninger af årets succesforestillinger og internationale gæstespil. Men også til festivalens særlige aktiviteter som readings, workshops, festivalens teaterloppemarked, Åbne Scener Frederiksberg og andre anderledes arrangementer har der været stor opbakning til. Særligt den internationale profil vil man sætte fokus på frem til næste år samt deltagelsen fra provinsteatrene: Vi skal til næste år arbejde på at få flere både ikke-københavnske og udenlandske forestillinger på programmet. Men vi kan også se, at der har været en stor interesse fra et internationalt publikum, og derfor har vi allerede nu sat en del tiltag i gang med oversættelse og tekstning, så CPH STAGE også kan tiltrække teaterturister.

Fotocopyright Forum Humanum: Per Morten Abrahamsen. Fotocopyright Nolde: Thy Teater. Logo copyright CphStage. Fotocopyright Gud taler ud: Henrik Ohsten Rasmussen. Fotocopyright Ritualet: Thomas Cato. Øvrige tilfalder Forbrugermania.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.