Det er allerede flere år siden at Lars Løkke Rasmussens politiske begrænsninger og manglende diplomatiske evner dødsdømte planetens fremtid.  Det skete selvfølgelig under klimatopmødet COP15, der blev afviklet under navnet Hopenhagen i klodsen vi alle kender som Bella Centeret. Fiaskoens omfang dødsdømte flere karrierer og sendte nationens reklameværdi i en negativ spiral og hurtigt blev projektet kendt som Brokenhagen, der også er navnet på teaterstykket du lige nu kan opleve på GROB.

Der er dog ikke tale om en omgang politisk drama der fokuserer på de mange dramatiske brud på menneskerettighederne og den danske grundlov statens trofaste knippelsvingende fodfolk stod for. I stedet har teaterselskabet Von Baden forsøgt sig med en politisk thriller der stiller skarpt på dramaet bag kulliserne og magtkampene der ødelagde det hele. Den korte version af denne anmeldelse kunne være at de gode intentioner drukner i alvor og jordens undergang, sært nok, ikke er syderlig dramatisk!
Handlingen udspiller sig over flere dage i klimaministeriets grupperum, hvor virkeligheden kun trænger sig på i form af to fladskærme fyldt med pinlige nyhedsklip og lydbider mange sikkert genkender med gru. Den spartanske sceneindretning er derfor ganske kontorkedelig men den opmærksomme teatergæst vil dog bide mærke i plastflaskerne fyldt med smeltende is, rejsende vand i glasdørene og de sporadiske vanddryp over publikum. For hvert klima katastrofalt fejlgreb statsministervikaren Løkke tager øges intensiteten blandt embedsfolkene og alt imens tiden løber ud kikker den symbolske isbjørn forbi lokalet. Skulle du ikke have fulgt med i planetens tilstand så blev de druknende isbjørne det nye klimasymbol på at handling var påkrævet. Dels findes pandaerne stort set ikke længere og dels havde Al Gore allerede solgt ( faktuelle forkerte) historien om de stakkels isbjørne til verden.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image005 Magtkampene på scenen bliver hurtige for ordrige og da sammenstødet mellem de to parter endelig emmer af energi har jeg desværre mistet interessen. Grundideen er såmænd udmærket, men det vil kræve bearbejdning og relancering før den rigtig letter fra scenegulvet. I stedet finder jeg historien oplagt som en politisk kortfilm hvor man krydsklipper mellem baglokalet og nyhedsstrømmen. Derved kunne man lettere fastholde følelsen af afmagt og indpakke handlingen i en følelsesmæssig malstrøm af håbløshed. De fire skuepillere rammer hver især de klassiske embedsmandstyper du let kan finde i det danske politiske kontorlandsskab, men det kyniske magtmenneske bliver desværre for banal i hænderne på Frederik M. Nørgaard og Charlotte Muncks idealisme for urealistisk. De tre kloakdæksler gives for ideen, tilgangen og den vellykkede fremvisning af Lars Løkke Rasmussens begrænsninger som politiker. Det var måske nok pinligt for danskerne og direkte katastrofalt på embedsværket, men det manglede politiske resultat betaler vi alle i dag. Hvorfor det er sådan en skam Brokenhagen ikke bliver forløst som det drama det vitterlig dækker over.

Forestillingen blev overværet ved Grob den 22. maj. Du kan opleve selvsamme forestilling her frem til den 12. juni. Foto copyright Morten Fauerby.Forestillingen varer 85 min. uden pause. Medvirkende: Charlotte Munck, Laura Bach, Frederik Meldal Nørgaard, Anders Brink Madsen og  Marianne Gonnov Bøgelund. Manuskript: Henrik Vestergaard. Iscenesættelse: Morten Lundgaard. Scenografi: Siggi Oli Palmason. Gæstespil af: Von Baden.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.