Vigga Bro leverer med Bobler en omgang livsbekræftende og sødmefuld ordteater tilsat musik, latter og alvor. Døden udgør måske nok rammen, men det er livet som fylder forestillingen. Med kærlig hånd føres vi gennem Viggas barndomsminder og erindringsglimt. Vi tilbydes derved et personligt indblik i et andet menneskes sorger og glæder, således der knyttes bånd mellem Vigga og os publikummer. For det er muligt døden lusker rundt i nærområdet når man er blevet så tudsegammel som Vigga, men når hun ikke længere vil være blandt os, så vil vi der oplevede stykket for altid dele hendes erindringer om livet på Vesterbro. Takket være musikken, stemningen og hendes lattermilde stemme vil de delte fragmenter forplante sig flere steder i vores hukommelse. Hvorved historierne om manden med radioen, den venlige panserbasse, LSD trippet der gik galt, udvælgelsen af gravplads på solsiden og vigtigheden af at tjene sig egne penge altid vil forblive hos os.

clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Den Kollektive Erindring
Bobler er både en abstrakt betegnelse for fragmenterne der udgør vores bevidsthed og en præcis beskrivelse af hvorledes vores hukommelse fungerer. Afskeden med de vi har kær er aldrig let eller noget der lader sig afgrænse i tid og rum. For vi der bliver tilbage lever med minderne, historierne og følelserne som var de døde fortsat hos os, erindringsboblerne kan blive fremkaldt af alt lige fra lugte, berøringer til musiknumre.

De fire kloakdæksler gives for ideen, Viggas stemme og smittende glæde, historierne og musikken. Desværre ryger balancen til tider mellem fortælling og den levende musik, men som oftest opretholdes harmonien således samspillet mellem ord og musik bliver en styrke for stykket. Budskabet er såmænd blot at liv skal leves mens du kan, og selvom hele forestillingen emmer af Vesterbro nostalgi og fjerne minder om verden der var så er det alligevel yderst livsbekræftende at overvære.

Forestillingen blev overværet den 6. maj på Teatret ved Sorte Hest, du kan se selvsamme her frem til den 1. juni. På scenen er Vigga Bro, Ida Bach Jensen og Birgit Løkke. Erik Moseholm har sammen med Ida og Birgit komponeret musikken, mens Viga har udviklet og skrevet stykket. Gitte Kath har instrueret det. Fotocopyright Ingrid Bugge. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.