Den korte version af historien er blot en dramatikere pålægges hvervet at redde Europas fremtid via en teaterforestilling der skal opildne befolkningen til handling. Men som titlen indikerer formår Daniel ikke at redde kontinentet og vi ender i stedet med at blive til en Kinesisk forlystelsespark. Havde man opsat dette teaterstykke i 1988 ville det måske have skræmt enkelte hattedamer eller formået at rejse de spørgsmål der kunne have stoppet katastrofekursen for det europæiske projekt, men i dag virker det som en parodi på en fremtid der allerede er fortid, og fejler derfor ganske grundigt.
Tidligere var det USA’s imperialistiske greb man frygtede nu er det Kinas specielle miks af kapitalisme og betonkommunisme vi gruer. Som så ofte før er vi danskere hjælpeløse når vindene skifter på den politiske scene men for første gang gælder dette hele kontinentet. Hærget af arbejdsløshed, gæld og høje lønninger tumler millionerne rundet i dønningerne fra drømmen om unionen. Hvorfor det selvfølgelig kan virke oplagt at behandle emnet med sarkasme og kærlighed på en teaterscene, men så burde man enten have valgt at finde det generelle i det enkelte eller blot have startet med konklusionen for så at have bevæget sig baglæns gennem historiebøgerne. Jeg er i hvert fald ikke enig i turen forbi de “klassiske” mandlige europæiske helte er den bedste måde at definere den europæiske identit på og slet ikke når man ønsker at debatere samme.
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Daniel Norback formår fortsat at lege med grænsen for fiktion og virkelighed så man næsten gribes af tvivl om hvor privatpersonen slutter og skuespilleren begynder, men denne gang er baggrunden for bedriften for tegneserieagtig til at projektet rigtig letter. Til gengæld er jeg ganske betaget af Pei En Chan og havde gerne set Svend E. Kristensen krukke endnu mere på scenen end handlingen tillod. De tre kloakdæksler gives for Europasangen på kinesisk, de absurde kostumer Daniel var iført og den firnurlige dans der opstod mellem Pei En Chan og Svend.

Forestillingen blev overværet ved Husets Teater den 22. april. Du kan se selvsamme her frem til den 11. maj.En forestilling af Daniel Norback og Adelaide Bentzon. Med: Daniel Norback, Svend E. Kristensen og Pei En Chan. Instruktørkonsulent: Emil Hansen. Scenograf: Seimi Nørregaard. Komponist: Pelle Skovmand. Hjemmeside og trailer: Helle Lyshøj. Grafik: Marie Louise Heger. Fotos: Malle Madsen og Jan Søndergaard. Læs mere på norpolDu kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.